کد خبر: ۸۲۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۰۹

طلسم کرج بر پاي پرسپوليس

  پرسپوليس و سايپا چهلمين ديدار خود را برابر يکديگر انجام مي‌دهند. درحالي‌که پرسپوليس براي فرار از حريم سقوط، تلاش مي‌کند. سايپا که بقاي خود را در جدول قطعي ساخته تلاش دارد تا مقام هفتم بي‌دردسري را در پايان ليگ داشته باشد.

در حالي 20 نکته از بازي‌هاي گذشته 2 تيم را مرور مي‌کنيم که چهلمين بازي 2 تيم انجام مي‌پذيرد.

1. اولين بازي پرسپوليس و سايپا 22 سال و 3 ماه قبل در مسابقات سوپرجام تهران برگزار شد. اين ديدار با تساوي يک ـ يک براي 2 تيم به پايان رسيد.

2. در جام چهارجانبه سوپر جام دهداري که دي و بهمن سال 1371 برگزار شد، سايپا اول شد و پرسپوليس با تفاضل گل کمتر بعد از 2 تيم سايپا و کشاورز سوم شد.

3. اولين گل تاريخ بازي‌هاي 2 تيم را فرامرز ميرزايي براي سايپا و محمد اژدري براي پرسپوليس به ثمر رساندند.

4. اولين برد در بازي‌هاي 2 تيم در پاييز سال 1372 نصيب سايپا شد. سايپا در اين بازي 3 ـ يک برنده شد.

5. در اولين بازي تاريخ 2 تيم، گودرز حبيبي سرمربي سايپا و علي پروين سرمربي تيم پرسپوليس بودند.

6. زماني که سايپا 3 ـ يک پرسپوليس را در 21 سال و 6 ماه قبل برد، ذوالفقارنسب سرمربي سايپا و محمد پنجعلي سرمربي پرسپوليس بودند.

7. اولين برد پرسپوليس در ارديبهشت 74، درست 20 سال قبل نصيب سرخپوشان شد و سرخپوشان در هفته اول مسابقات فوتبال ليگ تيم سايپا را 3 ـ يک بردند.

8. اولين بازيکناني که بين 2 تيم نقل مکان يافتند فرامرز ميرزايي و مصطفي قنبرپور بودند که در سال 1371 از پرسپوليس جداشده و به تيم فوتبال سايپا رفتند.

9. اولين بازيکناني که از سايپا به تيم فوتبال پرسپوليس پيوستند. مصطفي قنبرپور بود که سال 1374 از سايپا به پرسپوليس برگشت.

10. در حال حاضر بازيکناني هستند که تجربه حضور در هر 2 تيم را در ترکيب 2 تيم دارند. ابراهيم شکوري مهمترين بازيکن حال حاضر 2 تيم است که در ترکيب پرسپوليس هم حاضر بوده است. بابک حاتمي، رضا خالقي فر و ... هم جزو اين دسته بوده‌اند.

11. پرسپوليس بعد از استقلال و پاس، بيشترين بازيکنان مشترک را با سايپا داشته است. بازيکناني که هم در پرسپوليس و هم در سايپا بازي کرده‌اند عبارت‌اند از: 1. فرامرز ميرزايي، 2. مصطفي قنبرپور، 3. جمشيد شاه‌محمدي، 4. سيدعلي افتخاري، 5. پژمان جمشيدي، 6. بهنام ابوالقاسم پور، 7. احمدرضا عابدزاده(با سايپا قرارداد بست اما در اين تيم بازي نکرد) 8. ميثاق معمارزاده، 9. محسن خليلي، 10. علي دايي، 11. علي انصاريان، 12. جواد کاظميان، 13. بابک حاتمي، 14. رضا خالقي فر، 15. هادي عقيلي، 16. ابراهيم صادقي، 17. کريم انصاري‌فرد، 18. جلال حسيني، 19. رحمان احمدي، 20. ابراهيم شکوري، 21. رضا خالقي فر، 22. بابک حاتمي، 23. علي دايي، 24. محمد پروين، 25. مهدي هاشمي نسب، 26. سيدمهدي سيدصالحي، 27. محمد محمدي

12. بهترين برد پرسپوليس در تاريخ ليگ‌برتر و قبل از آن برد 4 ـ يک بوده که در بازي برگشت ليگ 91 زماني اتفاق افتاد که يحيي گل‌محمدي سرمربي تيم پرسپوليس بوده است.

13. مربيان زيادي هم بازيکنان پرسپوليس بوده و در کادرفني سايپا به‌صورت سرمربي يا مربي حاضر بوده‌اند. محمد مايلي‌کهن، بيژن ذوالفقارنسب، سيدعلي افتخاري، علي دايي، جواد منافي، داود فنايي و ... گروهي از اين دسته بودند که درباره‌شان حرف زديم.

14. سايپا 5 بار در مسابقات ليگي که پرسپوليس در آن حاضر بوده بالاتر از پرسپوليس ايستاده است. اين اتفاقات در ليگ سال‌هاي 1372، 1373، 1384، 1385 و 1390 رخ‌داده و اگر امسال هم سايپا بالاتر از پرسپوليس قرار گيرد که احتمالا اين‌گونه هم خواهد بود، سايپا براي ششمين بار بالاتر از سرخپوشان خواهد ايستاد.

15. پرسپوليس و سايپا در ليگ سال 72 نزديک‌ترين فاصله را به هم داشته‌اند. در اين سال، سايپا قهرمان ليگ شد و پرسپوليس روي پله دوم قرار گرفت.

16. تنها مربي مشترک در تاريخ 2 تيم سايپا و پرسپوليس، علي دايي بوده که با تيم سايپا قهرمان ليگ و با تيم پرسپوليس قهرمان جام‌حذفي بوده است.

17. در 2 سال اخير که بازي‌هاي پرسپوليس و سايپا در کرج برگزارشده است، سايپا همواره صاحب پيروزي برابر سرخپوشان پايتخت بوده است.

18. سايپا و پرسپوليس، جزو 5 تيم تاريخ ليگ‌برتر هستند که همواره در ادوار مختلف اين بازي‌ها در مسابقات حضورداشته‌اند.

19. بزرگ‌ترين افتخارات سايپايي‌ها، يعني 3 عنوان قهرماني آنها در ليگ و يک قهرماني در جام‌حذفي با حضور مربيان پرسپوليسي (بازيکن سابق پرسپوليس) به‌دست‌آمده است. دايي و ذوالفقارنسب اين 2 نفر هستند.

20. در بازي ليگ سال 77 که با برد يک ـ صفر پرسپوليس به پايان رسيد، علي کريمي زننده گل بود و با اين گل خودش را به جامعه فوتبال ايران معرفي کرد. علي پروين بعدازاين بازي 2 تيم بود که عنوان کرد؛ اين بازيکن علي کريمي از کريم باقري هم بهتر خواهد شد.

*خبرآنلاين