کد خبر: ۸۲۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۳۶

هورمون‌ها را تنظيم کنيد تا چربي‌ها بسوزد

 اشخاصي هستند که با رژيم‌هاي مشکل و ورزش‌هايسخت در سالن‌هاي ورزشي به جايي نمي رسند حتي يک کيلو هم لاغر نمي شوند يا حتي يک سانتي‌متر از اندازه دور کمرشان کاهش نمي يابد. با ما باشيد تا بگوييم چگونه مي‌توانيد هورمون‌هايتان را کنترل کنيد و چربي‌هاي موضعي را به راحتي از بين ببريد

هورمون‌ها و متابوليسم را تنظيم کنيد

البته هورمون‌ها به‌تنهايي مسئول کنترل وزنتان نيستند. بدون شک متابوليسم يا همان سوخت‌وساز بدن نيز بي‌تقصير نيست. عوامل متعددي براي چاقي وجود دارد. بايد بدانيد در صورت برهم خوردن تعادل هورموني، تلاشتان براي رسيدن به تناسب‌اندام به‌جايي نمي‌رسد. احتمالاً تصور مي‌کنيد که با عدم مصرف فست فود و روزانه نيم ساعت دويدن به وزن ايده‌آل خود خواهيد رسيد. اما همچنان با وجود همه‌ي اين تلاش‌ها به نتيجه‌ي دلخواهتان نمي‌رسيد. در اين صورت احتمالاً پاي هورمون‌هايتان در ميان است. در نتيجه بدون تنظيم هورمون‌ها به تناسب‌اندام نخواهيد رسيد.

عدم تعادل هورموني: متهم رديف اول

شما بايد شناخت اساسي از عملکرد هورمون‌هاي بدن داشته باشيد. هورمون‌ها همان ترکيباتي هستند که بدن ترشح مي‌کند تا ارگان‌هاي بدن مانند يک ارکستر هماهنگ عمل کنند. اين هورمون‌هاي ترشح‌شده براي کسب انرژي، مبارزه با استرس و حفظ توده‌ي عضلاني و حتي ذخيره‌ي چربي ضروري هستند. به همين دليل است که بسياري از خانم‌ها دوره‌هايي را در زندگي‌شان زياد غذا مي‌خورند! اين مسئله بخصوص در دوره‌ي بارداري بيشتر اتفاق مي‌افتد.

اگر شکمتان جلو آمده، صرفاً به دليل پرخوري يا عدم دفع کامل نيست. چربي انباشته‌شده در سطح معده ممکن است به دليل هورمون کورتيزول باشد، اين هورمون را هورمون استرس مي‌نامند که با وارد شدن استرس به بدن ترشح مي‌شود.

توجه داشته باشيد که تنظيم هورمون‌ها نه‌تنها امکان کاهش وزن را فراهم مي‌آورد، بلکه باعث مي‌شود که شادتر و فعال‌تر باشيم.

اولين مرحله، سم‌زدايي از بدن و دفع هر چيزي آسيب‌رسان است که بدن را آکنده از توکسين ها يا همان سموم مي‌کند. مواد غذايي حاوي مواد مضر بسيار اعتيادآور هستند. به همين دليل است بسياري از افراد به خوردن يک بسته چيپس بيشتر از يک عدد سيب علاقه نشان مي‌دهند.

توصيه مي‌کنيم از همين امروز عادت‌هاي بدتان را ترک کنيد. شايد در ابتدا دشوار به نظر برسد، ولي سه هفته تلاش شما را به مرحله‌اي مي‌رساند که ديگر ميلي به اين مواد مضر نخواهيد داشت. فراموش نکنيد که تأثير هر رژيم دقيقاً به شيوه‌ي سم زادي‌اي از بدنتان بستگي دارد.

بايد و نبايدهاي مواد غذايي براي تنظيم هورمون‌هايتان

از مصرف مواد غذايي سرشار از گلوسيدها (قندها) بپرهيزيد. چون همين گلوسيدها هستند که هوس‌ها و ميل ناگهاني به خوردن را استارت مي‌زنند. سعي کنيد کربوهيدرات‌ها و قندهاي تصفيه‌شده‌ي موجود در نان‌ها و پاستاهاي تهيه‌شده از آرد سفيد، برنج و غيره را کاهش دهيد. همچنين توصيه مي‌کنيم که مصرف مواد غذايي نيمه‌آماده و فراوري‌شده، موادي که حاوي مواد نگه‌دارنده و ترکيبات اعتيادآور هستند را کنار بگذاريد.

يادتان باشد مواد مفيدي وجود دارد که باعث کاهش وزن و درعين‌حال ايجاد احساس سلامتي و شادابي مي‌شوند. مواد غذايي که حاوي گلوسيدهاي کمتري هستند به تعادل هورمون‌ها کمک مي‌کنند. اين کارها تأثير مستقيم خود را روي بدن و مهم‌تر از همه پوستتان به‌جا مي‌گذارد.

مواد غذايي سرشار از فيبر مثل موز، کشمش، کلم آرتيشو، جو دوسر، مغزها و حبوبات به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک مي‌کنند. فراموش نکنيد روزانه دو ليتر آب بنوشيد تا متابوليسم بدنتان فعال‌تر شود و مايعات لازم برايش فراهم باشد تا سموم از طريق مجاري ادراري و تعريق از بدن دفع شود.

مواد غذايي که چاقي موضعي شما را کم مي‌کند

واقعيت اين است که آب کردن چربي بعضي قسمت‌هاي بدن سخت‌تر از قسمت‌هاي ديگر است. همه‌چيز به خود فرد، عادت‌ها و سبک زندگي و همچنين تعادل هورمون‌هايش بستگي دارد. به‌عنوان‌مثال ران‌ها و باسن فردي که بدن وي هورمون استروژن زيادي توليد مي‌کند (هورمون‌هاي زنانه) چاق‌تر است. در نتيجه لازم است که براي هر قسمت از بدن هورمون خاصي متعادل شود:

شکم

اگر شکمتان جلو آمده، صرفاً به دليل پرخوري يا عدم دفع کامل نيست. چربي انباشته‌شده در سطح معده ممکن است به دليل هورمون کورتيزول باشد، اين هورمون را هورمون استرس مي‌نامند که با وارد شدن استرس به بدن ترشح مي‌شود. اگر کارمند هستيد و ساعت‌هاي طولاني با فشار کاري زياد کار مي‌کنيد احتمال اينکه چربي‌هاي اضافي دور شکمتان انباشته شده باشد بيشتر است.

يکي از روش‌هاي طبيعي و ساده براي از بين بردن چربي‌هاي اين منطقه مصرف ريحان است. اين سبزي معطر ميزان کورتيزول را پايين مي‌آورد. مصرف اسفناج، مرکبات، جو، حبوبات و مغزها نيز راه‌حل مناسبي براي کاهش چربي‌هاي دور شکم است.

کمر
البته اين نوع چاقي موضعي شايع نيست ولي اگر چربي زيادي در کمر بخصوص در بخش بالاتنه‌تان انباشته شده است، امکان دارد ناشي از ميزان بالاي انسولين باشد. براي کاهش ميزان اين هورمون مي‌توانيد به مواد غذايي حاوي اسيد لينولئيک مانند ماست، گوشت بدون چربي، غلات کامل و سبزيجات سبز رنگ اعتماد کنيد.

ران‌ها و باسن: خانم‌ها هميشه نگران چاقيِ اين قسمت از بدنشان هستند. اگر شما هم چربي زيادي در اين قسمت داريد، امکان دارد در نتيجه ترشح زياد استروژن باشد.

براي کنترل اين مسئله سعي کنيد به سراغ خانواده‌ي کلم‌ها برويد. سبزيجاتي مانند گل‌کلم و کلم بروکلي حاوي ترکيبات فيتوشيمي هستند که اثرات هورمون‌هاي مسئول چاقي اين قسمت را خنثي مي‌کنند. تخم کتان، تخم شربتي، کنجد و کشمش‌هاي قرمزرنگ و انار نيز براي مقابله با اين مشکل کمک‌کننده هستند.