کد خبر: ۸۲۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۶۸

تقويت موي سر با چند اسموتي خوشمزه

سيمرغ/ ريزش مو به دليل عوامل مختلفي بروز مي‌کند. براي مقابله با اين مشکل ابتدا بايد علت اصلي آن توسط پزشک متخصص تشخيص داده شود. در موارد ارثي کار چنداني براي درمان آن نمي‌شود انجام داد. اما در مواردي که علت ديگري دارد مي‌توان با مصرف مواد غذايي مناسب با اين مشکل مقابله کرد. در واقع حتي اگر ريزش مو ارتباط مستقيمي با تغذيه نداشته باشد شما مي‌توانيد با مصرف روزانه مواد غذايي مفيد و سرشار از مواد مغذي مانند ويتامين‌هاي گروه B، سلنيوم، زينک و غيره با اين مشکل مقابله کنيد.

در اين مطلب چند اسموتي ساده و خوشمزه معرفي مي‌کنيم که حاوي مواد مغذي مفيد براي تغذيه‌ي موها هستند و باعث بهبود ريزش موي شما مي‌شوند.

در مسئله‌ي ريزش مو در گام اول بايد علت اصلي مشکل بررسي و مشخص شود. از مهم‌ترين فاکتورهاي ريزش مو مي‌توان به تغيير فصل بخصوص در پاييز و بهار اشاره کرد. علاوه بر اين، کمبود ويتامين‌ها، تغييرات هورموني، استرس، قرار گرفتن در معرض مواد شيميايي آسيب‌رسان براي پوست سر و مسائل ژنتيکي از ديگر عوامل موثر در ريزش مو هستند. اکثر خانم‌ها و همچنين آقايان از رشد کند موهايشان شکايت دارند. اگر شما هم جزو اين دو طيف افراد هستيد يعني دچار ريزش مو شده‌ايد و يا از رشد کند موهايتان ناراضي هستيد حتماً اين اسموتي ها را آماده و ميل کنيد.

_ اسموتي سيب، فندق و روغن آفتاب‌گردان
اين اسموتي طعمي مطلوب و بافتي کرمي دارد و حاوي ترکيباتي است که براي سلامت موهاي شما بسيار مفيد است. سيب سرشار از سلنيوم و ويتامين‌ها و مواد معدني ديگر است. فندق موجود در اين اسموتي نيز يکي از منابع خوب بيوتين است که در ترکيب اغلب شامپوها و درمان‌هاي مربوط به مو استفاده مي‌شود. در نهايت روغن آفتاب‌گردان نيز حاوي اسيد لينولئيک ترکيبي مفيد براي داشتن موهاي سالم و درخشنده است. ترکيب اين مواد غذايي باعث تغذيه‌ي دروني موها شده و مشکلات آن را برطرف مي‌کند.
براي تهيه‌ي اين اسموتي مفيد به يک عدد سيب (در صورت ارگانيک بودن نيازي به گرفتن پوست آن نيست)، 8 تا 10 عدد فندق خيس شده در نصف ليوان آب و آسياب شده و يک قاشق غذاخوري روغن آفتاب‌گردان نياز داريد. تمام مواد را با چند قالب يخ در اسموتي ساز بريزيد.

_ اسموتي آووکادو و گزنه
مهم نيست چه نوع اسموتي تهيه کنيد. مهم اين است که آووکادو اولين ميوه‌اي است که براي تهيه‌ي هر نوع اسموتي انتخاب کنيد. چون آووکادو سرشار از ويتامين‌ها، مواد معدني و اسيدهاي چرب ضروري است و يکي از ميوه‌هاي کامل و مغذي محسوب مي‌شود. اين ميوه همچنين براي افرادي که موهاي خشکي دارند بسيار توصيه مي‌شود. به خاطر اينکه حاوي چربي‌هاي سالم و مفيدي است که بدن را از درون تغذيه مي‌کنند. علاوه بر اين طعم و بافت مطلوب اين ميوه باعث مي‌شود که بتوان از آن در تهيه‌ي انواع اسموتي ها استفاده کرد. ترکيب آن با گياه گزنه مي‌تواند خدمت زيادي به موهايتان بکند. گياه گزنه خودرو بوده و تهيه‌ي آن کار سختي نيست. البته نياز به گزنه‌ي تازه داريد. يادتان باشد که تماس پوست با اين گياه باعث خارش مي‌شود پس بهتر است در حين چيدن و استفاده از آن دستکش بپوشيد.
گزنه براي جلوگيري از ريزش مو و همچنين براي افرادي که موهاي شکننده، چرب و يا شوره دارند مفيد است. اين گياه سرشار از ويتامين‌هاي B،C، D و E و مواد معدني متعددي مانند آهن، گوگرد و سيليس است. بهتر است بدانيد که در اکثر داروهاي مربوط به آلوپسي (ريزش مو) از گياه گزنه استفاده مي‌شود.
براي تهيه‌ي اين اسموتي به نصف آووکادو و يک مشت برگ گزنه‌ي تازه، نصف ليوان آب يا هر نوع آب‌ميوه و همچنين مقدار کمي عسل نياز داريد.

_ اسموتي جودوسر، انجير و مخمر آب جو
جودوسر يکي از غلات مغذي و ايده آل براي مقابله با ريزش مو است. به خاطر اينکه حاوي ميزان زيادي ويتامين‌هاي ب کمپلکس و مواد معدني مورد نياز سلامت موها مانند زينک (روي) و آهن است. ترکيب آب با انجير تازه يا خشک براي ارتقاي سلامت موها فوق‌العاده است. چون انجير نيز سرشار از زينک و طعم شيريني به اين اسموتي مي‌دهد. استفاده از مخمر آب جو نيز براي پايان دادن به مشکلات پوست و مو موثر است و به کنترل و بهبود عملکرد سيستم عصبي کمک مي‌کند.
براي تهيه‌ي اين اسموتي به يک قاشق جو دو سر پخته با يک ليوان آب (آب آن را دور نريخته و در تهيه‌ي اسموتي استفاده کنيد)، دو عدد انجير تازه يا خشک (اگر از انجير خشک استفاده مي‌کنيد از يک ساعت قبل آن را در آب خيس کنيد) و يک قاشق غذاخوري پودر مخمر آب جو نياز داريد. مي‌توانيد مقدار کمي عسل نيز به اين اسموتي اضافه کنيد.

_ اسموتي اسفناج و کيوي
اين اسموتي جديد و سبز خواص اسفناج و کيوي را ترکيب کرده و براي تغذيه‌ي موها مفيد است. اسفناج سرشار از آهن و اسيدفوليک است و به‌خوبي با کيوي که يکي از مرکبات مفيد و منابع ويتامين C است ترکيب مي‌شود. بايد بدانيد که ويتامين C باعث جذب بيشتر آهن و مواد مغذي ديگر مي‌شود. اسفناج با وجود اينکه جزو خانواده‌ي سبزيجات است اما طعم نسبتاً شيريني دارد. براي تهيه‌ي اين اسموتي به دو عدد کيوي رسيده، يک مشت اسفناج، نصف ليوان آب سيب يا آب معمولي و يک قاشق غذاخوري عسل نياز داريد.