کد خبر: ۸۲۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۹۸

وال استریت ژورنال: توافق با ایران یک رویاست؛ آقای اوباما از خواب بیدار شو!

به نظر می رسد رئیس جمهور اوباما عمدا رفتار ایران و نفوذ فزاینده اش در بیروت، دمشق، بغداد و صنعا پایتخت یمن را نادیده می گیرد. ایران رها از تحریمها ممکن است حتی تهاجمی تر شود. هیچ رنگین کمانی در پیش نیست، بلکه تنها ابرهای تهدید کننده در پیش است.

وال استریت ژورنال نوشت: هر کس به توافق هسته ای نگاه کند و در آن موفقیتی ببیند در دنیای رنگین کمان ها و اسب های تک شاخ [رؤیاها] زندگی می کند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، این روزنامه چاپ آمریکا در مقاله ای با عنوان «خواب های بیداری رئیس جمهور درباره ایران» به قلم مورتیمر زوکرمن نوشت: اوباما در مذاکرات با ایران به دنبال رنگین کمان بوده است.

وی وعده های روسای جمهور هر دو حزب [آمریکا] به جهان متمدن طی دهه ها را رها کرده است. وی با تاکید مکرر بر اینکه آمریکا هرگز به ایران اجازه نخواهد داد سلاح های هسته ای به دست آورد که مسابقه تسلیحاتی جدیدی را تضمین خواهد کرد، ملت آمریکا را گمراه کرده است. در حقیقت یک مسابقه تسلیحاتی پیشتر آغاز شده است.

گزارشهای موثق حاکی است پاکستان برای ارسال یک بسته اتمی به عربستان سعودی آماده است. عربستان مخالف حضور ایران در سراسر منطقه است. اما تهران همچنین فراتر  فعالیت می کند.

صراحت اخیر ارنست مونیز وزیر انرژی اوباما که طرف مذاکرات بوده است نشان می دهد اوباما تا چه حد آماده است رؤیای مذاکرات را دنبال کند. رئیس جمهور در سال 2013 با این کلمات سؤالاتی را درباره توانایی ایران در تولید سلاحهای هسته ای پاسخ داد: «ارزیابی ما همچنان یکسال یا بیشتر است و در واقع، ارزیابی ما احتمالا محافظه کارانه تر از ارزیابیهای دستگاههای اطلاعاتی اسرائیل است».

اما مونیز روز دوشنبه داستان دیگری به خبرنگاران بلومبرگ گفت: «آنها [سانتریفیوژها] در حال حاضر می چرخند. یعنی آنها با نه هزار و چهارصد سانتریفیوژ از حدود نوزده هزار سانتریفیوژ غنی سازی می کنند. زمان بسیار کمی برای پیشرفت باقی مانده است. دو یا سه ماه». [خبرنگار پرسید:] دولت [آمریکا] چه مدت است که این دیدگاه را دارد؟ مونیز پاسخ داد: «مدتی هست». گزارش بلومبرگ می گوید: «چندین سال».

این اظهارات به طور شگفت انگیز حساب نشده مبتنی بر اطلاعاتی است که ظاهرا در اول آوریل از طبقه بندی خارج شده است. اوباما چه می کند؟ چرا در 2013 وقتی می دانست در حال گمراه کردن است اطمینان می داد؟ آیا خارج کردن [مدارک] از طبقه بندی با هدف ایجاد احساس دروغین فوریت صورت گرفت؟

وضعیت امروز ما را با شروطی که اوباما دو سال پیش وضع کرد مقایسه کنید. اوباما در اشاره به حسن روحانی رئیس جمهور جدید و خنده روی ایران گفت: «اگر در حقیقت وی بتواند طرحی معتبر ارائه کند که بگوید ایران به دنبال انرژی هسته ای صلح آمیز است و ما [ایرانیها] به دنبال سلاحهای هسته ای نیستیم و می خواهیم بخشی از یک ساختار تایید شده بین المللی باشیم به طوری که همه دیگر کشورهای جهان بدانند آنها به دنبال سلاحهای هسته ای نیستند، آنگاه در حقیقت آنها می توانند روابط و اقتصادشان را بهبود بخشند و ما باید این مسئله را آزمایش کنیم».

ما اینجا در پایان رنگین کمان هستیم و به نظر می رسد می خواهیم توانایی هسته ای به ایران بدهیم، کشوری که ما آنرا تهدیدی عمده می دانیم. جای تعجب نیست که عربستان سعودی و مصر بر توسعه تواناییهای هسته ای مشابه اصرار می ورزند. متحدان سنتی آمریکا به این نتیجه رسیده اند که آمریکا همکاری موقت ایران را اعلام می کند.

به نظر می رسد رئیس جمهور اوباما عمدا رفتار ایران و نفوذ فزاینده اش در بیروت، دمشق، بغداد و صنعا پایتخت یمن را نادیده می گیرد. ایران رها از تحریمها ممکن است حتی تهاجمی تر شود. هیچ رنگین کمانی در پیش نیست، بلکه تنها ابرهای تهدید کننده در پیش است.