کد خبر: ۸۲۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۰۴۳

دیدار خصوصی جلیلی و مصباح


شرق:  بعد از ارومیه و بوشهر، حالا نوبت به قم رسیده است تا سعید جلیلی بخواهد در آنجا جلسه سخنرانی برگزار کند، آن‌هم در دانشگاه قم و کانون طلوع. این کانون یکی از نهادهای وابسته به دفتر پژوهش‌های فرهنگی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) است، مؤسسه‌ای که زیر نظر آیت‌الله مصباح‌یزدی اداره می‌شود. 
تسنیم هم خبر داده است که جلیلی علاوه بر سخنرانی قرار است با آیت‌الله مصباح هم دیداری خصوصی داشته باشد، دیداری که به گفته این خبرگزاری بدون حضور رسانه‌ها و به‌صورت خصوصی برگزار خواهد شد. جلیلی در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری با حذف باقری‌لنکرانی از گردونه رقابت، عملا تنها کاندیدای موردتأیید جریان پایداری و البته آیت‌الله مصباح بود. حمایت مصباح از جلیلی هم به دلیل نبود باقری‌لنکرانی صورت گرفت. حالا به‌نظر می‌رسد با آغاز فعال‌ترشدن دبیر پیشین شورای امنیت‌ملی او به قم رفته تا تأییدیه مصباح را به‌دنبال خود داشته باشد. هرچند در سخنانی که به نقل از مصباح مطرح می‌شود یا آنکه سایت او منتشر می‌کند، وی همواره تأکید دارد ارتباط تشکیلاتی با پایداری ندارد، اما نظر او بر پایداری‌های صائب است. چه غلامرضا مصباحی‌مقدم از اعضای جامعه روحانیت مبارز که تشکل متبوعش این روزها تلاش زیادی برای هم‌گرایی اصولگرایان انجام می‌دهد، اشاره‌ای به نشست سه‌جانبه آیات محمد یزدی، دبیرکل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، موحدی‌کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت و مصباح‌یزدی داشته است، نشستی که تلاش زیادی برای برگزاری آن انجام گرفت و بالاخره هم محقق شد. نشست در شرایطی مطرح می‌شود که سنتی‌ها این روزها در تلاش زیادی برای ایجاد ائتلاف با پایداری‌ها هستند. چه‌بسا تمام تلاش آنها این باشد که بتوانند نظر مثبت مصباح به‌عنوان پدر معنوی این جریان را همراه خود کنند، نکته‌ای که تا به امروز محقق نشده است. 
 مصباحی‌مقدم از روایت آن جلسه به خبرگزاری مهر چنین گفته است: آنچه موحدی‌کرمانی در جلسات جامعه روحانیت از نشست سه‌جانبه گزارش کردند، این بود که این جلسه در جامعه مدرسین برگزار شد و آیت‌الله مصباح که تشریف آوردند سؤالشان این بود «که چرا من را دعوت کردید؟ همواره برای انتخابات، جامعتین بودند که ورود می‌کردند. امروز هم باید همین‌گونه باشد. من ریاست حزبی را ندارم. اگر خواستید با احزاب جلسه بگذارید، من رئیس حزبی نیستم. دوستان پایداری می‌آیند با من مشورت می‌کنند و من مشورت می‌دهم، ولی این‌گونه نیست که رهبری حزبی را به‌عهده گرفته باشم» و توصیه کردند که همچنان باید محوریت، جامعتین باشد. او ادامه داده است: همچنین آیت‌الله مصباح در آن جلسه تأکید کردند «من هم خودم عضوی از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هستم. درست است که به‌خاطر وضعیت جسمی نمی‌توانم در تمام جلسات جامعه مدرسین شرکت کنم، اما همچنان خودم را عضو این تشکل می‌دانم و در قالب جامعه مدرسین فعالیت‌هایی که مشترک با جامعه روحانیت انجام می‌گیرد را پیگیری می‌کنم».کلیدخوردن فعالیت‌های جلیلی که احتمالا مهر تأیید مصباح را هم به همراه خواهد داشت، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که این جریان با وجود تلاش‌های سایر اصولگرایان برای رسیدن به وحدت بخواهد فاز جداگانه‌ای را در پیش بگیرد. شاهد مثال هم این است که مصباح هم به دفعات از وحدت مشروط سخن گفته است. 
وحدت استراتژیک حامیان احمدی‌نژاد با اصولگرایان
اما در این میان جریان نزدیک به احمدی‌نژاد هم فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده است. اگرچه سنتی‌ها و در رأس آن باهنر معتقد است که نفهمیده اصولگرایی احمدی‌نژاد از چه نوعی است، اما اصولگرایان در سال‌های اخیر سعی کرده‌اند که از احمدی‌نژادی‌ها اعلام برائت کنند. با این حال عبدالرضا داوری، از نزدیکان احمدی‌نژاد سخنان جالبی را گفته و مدعی شده جریان احمدی‌نژاد و اصولگرایان در یک وحدت استراتژیک هستند. این در حالی است که دیگر نزدیکان احمدی‌نژاد از جمله بهمن شریف‌زاده که از رهروان مشایی محسوب می‌شود، تأکید دارد که احمدی‌نژاد را باید ورای اصولگرایی و اصلاح‌طلبی بررسی کرد. 
«عبدالرضا داوری» اما این‌بار برخلاف رویه همیشگی این جریان سخن گفته است. او به ایلنا گفته «مجموعه نزدیک به آقای احمدی‌نژاد؛ یعنی افرادی که از نزدیک با ایشان کار می‌کنند، مطلقا اراده‌ای برای بازیگری و نقش‌آفرینی در انتخابات دهم، ندارند و نخواهند داشت». او افزوده شبکه گسترده یاران احمدی‌نژاد در شهر‌ها و روستا‌ها در انتخابات آتی تأثیرگذار خواهند بود و البته تأکید کرده «حتما این مجموعه در کنار جریان اصولگراست. اصلا جریان اصولگرا و جریان آقای احمدی‌نژاد در یک وحدت استراتژیک با هم قرار دارند. شاید در بعضی از تاکتیک‌ها تفاوت‌هایی وجود داشته باشد اما در حفظ آرمان‌ها و پیگیری ارزش‌های انقلاب حتما این دو جریان با هم در وحدت استراتژیک است. همان‌طور که آقای باهنر هم در یک مصاحبه گفته بودند اصلا امکان تفکیک و جداسازی آقای احمدی‌نژاد و حامیان ایشان از جریان اصولگرایی نیست».
اگرچه به نظر می‌رسد این سخن بیشتر به یک اظهارنظر شخصی شبیه باشد تا یک خط‌مشی راهبردی، اما بحث نزدیکی جریان پایداری با جریان احمدی‌نژاد هم از جمله مباحث همیشگی اصولگرایان است. تا به اینجا پایداری‌ها به هیچ جریانی چراغ سبز نشان نداده‌اند و هنوز درحال ارزیابی هستند. چه، نه از نشست‌های سنتی‌های با این جریان مطلبی روشن شده است و نه از ارتباط احتمالی با احمدی‌نژادی‌ها. به طوری که مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل این تشکل، درباره گمانه‌زنی‌ها در این‌باره گفته بود «وفاق جبهه پایداری با جریان نزدیک به آقای احمدی‌نژاد قابل پیش‌بینی نیست».
آنچه تا به اینجا روشن است این است که همه طیف‌های جریان اصولگرا به‌طور مجزا فعالیت خود را برای انتخابات آغاز کرده‌اند. سعید جلیلی از یک سو، سنتی‌ها از سوی دیگر و احمدی‌نژادی‌ها هم از دیگرسو. بر همین اساس هم خبر می‌رسد که نزدیکان احمدی‌نژاد در نقاط مختلف کشور فعالیت خود را کلید زده‌اند. ایلنا از فعالیت‌های این جریان در شهرهای آذری‌زبان کشور خبر داده و نوشته است: 
«احمد علیرضابیگی»، استاندار سابق آذربایجان‌شرقی، یکی از چهره‌هایی است که گفته می‌شود مدتی است فعالیت‌های خود را کلید زده است. محمود احمدی‌نژاد در آخرین روز ریاست‌جمهوری خود نشان درجه ۳ سازندگی را به استاندار آذربایجان‌شرقی اعطا کرد. از سوی دیگر حضور علیرضابیگی در نیروی انتظامی زمان قالیباف، او را به اصولگرایان طیف شهردار نزدیک می‌کند؛ با این حال او تأکید دارد در انتخابات سال ۹۲ در زمره هواداران جلیلی بوده است. 
بنابراین گزارش، وحید جلال‌زاده، استاندار سابق آذربایجان‌غربی، رهبری و سرلیستی این جریان سیاسی را در این استان عهده‌دار شده است. همسر جلال‌زاده، طیبه صفایی نیز که در دوره هشتم از تهران به خانه ملت رفته بود، احتمالا در این دوره به ارومیه خواهد رفت تا بازوی طرفداران دولت سابق را قدرتمند‌تر کند و الگویی شبیه الگوی کامران بی‌طرف اصفهان را در ارومیه اجرایی کند. رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران یکی دیگر از استانداران سابق آذربایجان‌غربی است که شایعه حضور او در انتخابات آینده به گوش می‌رسد. در اردبیل هم ظاهرا برادران نیکزاد، در کنار منصور حقیقت‌پور که در ابتدای دولت احمدی‌نژاد سکان استانداری اردبیل را در دست گرفته بود، این‌روز‌ها فعالیت انتخاباتی خود را ادامه می‌دهند. هنوز تا انتخابات فرصت زیادی باقی مانده است اما اصولگرایان برای جبران شکست خود، فرصت کمی دارند، به‌همین‌دلیل هم تلاش زیادی را آغاز کرده‌اند که البته سرانجام آن هنوز روشن نیست.