کد خبر: ۸۲۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۳

رضایی: کشور به کارشناس سیاست‌گذاری نیاز دارد

 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به لزوم بهره‌گیری دبیرخانه مجمع از ظرفیت علمی دانشگاه آزاد در پژوهشگاه مشترک گفت: وزارتخانه‌ها و استانداری‌ها به افرادی تحت عنوان کارشناس سیاست‌گذاری نیاز دارند.

به گزارش فارس، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سومین جلسه هیأت امنای پژوهشکده چشم‌انداز و آینده پژوهی که ظهر امروز یکشنبه برگزار شد با اشاره به اینکه این دومین پژوهشکده مشترک بین دبیرخانه و دانشگاه‌ها است اظهار داشت: ما شاهد شکافی عمیق بین دانشگاه و صنعت هستیم و دانشگاه و صنعت هر کدام مسیر جداگانه‌ای را می‌روند.

رضایی تصریح کرد: ما این ابتکار را به خرج دادیم و به جای اینکه پژوهشکده‌ای مجزا از نظام دانشگاهی درست کنیم راه جدیدی در پیش گرفته و با دانشگاه‌های بزرگ کشور پژوهشکده ایجاد کردیم تا نیازهای دبیرخانه برای سیاست‌گذاری در این پژوهشگاه رفع شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه این پژوهشگاه به منابع عظیم علمی دانشگاه آزاد وصل و در عین حال با سیاست‌گذاری کشور مرتبط است، افزود: از طرف دیگر دبیرخانه مجمع می‌خواهد از علم و ظرفیت نهفته در دانشگاه آزاد برای ارتقای سطح سیاست‌های کلان استفاده کند.

وی ادامه داد: این مسئله مانند حوض مشترکی است که نیازهای اداری و علمی کشور را همزمان برطرف می‌کند و ما به جای اینکه خودمان پژوهشکده مستقل ایجاد کنیم یک حوض مشترک علمی درست می‌کنیم.

رضایی ادامه داد: تجربه 20 ساله گذشته برای سیاست‌گذاری به ما نشان داده که وزارتخانه‌ها و استانداری‌ها نیازمند افرادی تحت عنوان کارشناس سیاست‌گذاری هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در ژاپن حداقل 100 پژوهشکده سیاست علم وجود دارد که وظیفه این مؤسسات پژوهشی فقط سیاست‌گذاری در علم است.

وی هدف دوم از ایجاد این پژوهشکده‌های مشترک را تربیت هیأت علمی از سوی خود آنها و استفاده استانداری‌ها و حتی مجلس و قوه قضائیه از نیروی تربیت شده کارشناس در امر سیاست‌گذاری دانست و گفت:‌ این پژوهشکده می‌تواند برای سیاست‌گذاری در حوزه‌های علم، محیط زیست،‌ فناوری و آسیب‌های اجتماعی فعالیت کند تا هر کدام از آنها در ارتباط با مجمع نیازهای هر منطقه را به زبان سیاست‌گذاری تبدیل کنند.

رضایی با تأکید بر اینکه ما به کارشناسانی نیاز داریم که زبان کارشناسی را بدانند و این امر بدون دوره آموزشی امکان‌پذیر نیست، گفت: همت بلند آقای جاسبی و میرزاده در صورت به نتیجه رساندن این پژوهشکده در دو حوزه به کشور کمک می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مسئله اول را کمک منبع علمی دانشگاه آزاد به سیاست‌گذاری کشور دانست و یادآور شد: حوزه دومی که دانشگاه آزاد می‌تواند در آن کمک کند تربیت سیاست‌گذاران آینده کشور است.

وی با بیان اینکه با توجه به محدودیت‌های قانونی باید به دنبال راهکارهای مناسب بود تصریح کرد: نیروی انسانی در اینجا می‌تواند برای هیأت علمی و کارشناس سیاست‌گذاری تربیت شود.