کد خبر: ۸۲۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۶

بارزانی: داعش مانع استقلال کردها است

 رئیس اقلیم کردستان عراق ضمن تاکید بر اینکه بغداد و طرف‌های دیگر باید به اراده کردها احترام بگذارند، گفت: تا زمانی که تروریست‌ها در موصل باشند تهدیدی برای اقلیم کردستان هستند و آزادسازی موصل به نفع ماست.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در دیدار با شخصیت‌ها و مسئولان استان "دهوک" گفت: دلیل حمله داعش به اقلیم کردستان ناکام گذاشتن اقدامات کردها برای استقلال است و تروریست‌ها می‌خواهند از الحاق مناطقی که براساس ماده 140 قانون اساسی باید به اقلیم کردستان ملحق شود ممانعت به عمل آورند.

وی افزود: ساکنان این مناطق خود سرنوشت و آینده شان را تعیین می‌کنند و تمامی طرف‌ها باید به اراده ساکنان اقلیم کردستان عراق احترام بگذارند. پارلمان اقلیم کردستان تصمیم برگزاری رفراندوم را گرفته است و هیچ رویدادی نمی‌تواند مانع آن شود.

بارزانی خاطرنشان کرد: دشمنان پیش‌بینی نکردند که جهان به مردم اقلیم کردستان عراق کمک کند و پیشمرگ‌ها چنین پیروزی بیافرینند. طوری که بین 15 تا 20 هزار کیلومتر مربع را از داعش پس گرفته و بیش از 11 هزار فرد مسلح را از پای درآورده‌اند.

وی با بیان اینکه جهان با دیده احترام به پیشمرگ‌ها می‌نگرد گفت: ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که همواره در معرض تهدید قرار دارد اما باید برای دفاع از خود ومقابله با هرگونه خطراتی همواره در حالت آماده باش قرار داشته باشیم.

بارزانی تاکید کرد: تا وقتی تروریست‌ها در موصل باشند همچنان تهدیدی علیه کردستان هستند و آزادسازی موصل به نفع اقلیم کردستان است.

وی افزود: اقلیم کردستان هنوز برای مشارکت پیشمرگ‌ها در آزادسازی موصل تصمیم گیری نکرده است اما کمیته‌های مشترک میان اربیل و بغداد در خصوص این مساله به گفت‌وگو می‌پردازند.

وی ضمن تاکید بر پایبندی اقلیم کردستان به توافق اخیر با بغداد و تلاش برای حل مشکلات میان دو طرف گفت: مساله‌ای که برای ما حائز اهمیت است این است که بغداد و طرف‌های دیگر به اراده مردم کردستان احترام بگذارند چرا که ما نمی‌گذاریم کسی دیگری آینده مان را مشخص کند.