کد خبر: ۸۲۷۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۱
کاشناس مسائل صهیونیستی تشریح کرد

حمله اسرائیل به سوریه برای سنگ اندازی درمذاکرات

  یک کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی تاکید کرد که تل‌آویو با حمله به مواضع حزب الله در سوریه، به دنبال کشاندن ایران به عرصه درگیری سپس خراب کردن روند مذاکرات هسته‌ای است.
 
به گزارش فارس، «خالد الاصمعی» کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی هدف حملات اخیر دشمن صهیونیستی علیه مواضع حزب الله در سوریه را تاثیرگذاری منفی بر روند مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی خواند.

الاصمعی در گفت‌وگو با وبگاه خبری «صدی البلد» مصر، با بیان اینکه اسرائیل با این حملات به دنبال کشاندن ایران به عرصه رویارویی (مستقیم) است، تاکید کرد که حملات اسرائیل، ابزاری برای فشار آوردن بر دولت آمریکا با هدف سنگ اندازی در مسیر توافق هسته با ایران است.

وی مدعی شد: ایران به علت مشغولیت در امر همگرایی با آمریکا، به دنبال اجتناب از درگیری با اسرائیل است زیرا ایران مایل به ورود در درگیری‌هایی نیست که پتانسیل تاثیرگذاری منفی در پرونده هسته‌ای تهران را داشته باشند.

الاصمعی احتمال پاسخ حزب الله به حملات دشمن صهیونیستی را محتمل دانست ولی مدعی شد که حزب الله بعید است در برهه فعلی واکنشی نشان دهد.

شامگاه جمعه گذشته، جنگنده‌های اسرائیلی نقاطی در قلمون سوریه را در مرز سوریه و لبنان هدف قرار دادند و برخی منابع گفتند مواضع ارتش سوریه و حزب‌الله هدف گرفته شده است.

در همین زمینه روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» در گزارشی به نقل از منابع معارض سوری گزارش داد که «بمباران پایگاه‌های نظام [سوریه] و حزب الله در قلمون از سوی اسرائیل و با چراغ سبز آمریکا صورت گرفت. در واقع این حمله شاخصی بر تغییر معادله موجود است و شاید در چارچوب این مسئله باشد که نظام [سوریه] مجبور شود به ژنو-۳ برود».

این روزنامه سعودی این مسئله را با شایعه منابع خبری انگلیسی درباره اقدام حزب الله در شمال دشت بقاع در احداث باند مخصوص برای پهپادهای شناسایی مرتبط دانست و نوشت که از سویی دیگر حمله‌ای که شامگاه جمعه لشگرهای ۱۵۵ و ۶۵ سوریه را هدف قرار داد مخصوص سلاح‌های راهبردی و موشک‌های دور برد بود.

این شایعه در حالی دامن زده می‌شود که یکی از نمایندگان حزب الله به طور کلی خبر احداث باند برای پهپاد را رد کرد و گفت: «این مسئله با نیازهای ما همخوانی ندارد... هدف از چنین ایجاد شایعاتی، نظرسنجی از طریق رسانه است؛ بدین معنی که حزب الله را سوق دهند تا این اطلاعات را تکذیب یا قبول کند. اما حزب الله هیچ‌گاه انکار نخواهد کرد که پهپاد دارد؛ به طوری که سید حسن نصر الله شخصا سال ۲۰۱۲ پرتاب موشک به سوی اراضی اشغالی را بر عهده گرفت».

به گزارش این منبع در حزب الله «شایعات مبنی بر باند حزب الله در بقاع و هدف قرار دادن چندین پایگاه در قلمون توسط جنگنده‌های اسرائیلی عواملی هستند که نشان می‌دهد اسرائیل پس از اینکه عملا وارد چهارمین طرح تجاوز به سوریه شد در حال تدارک یک اقدام نظامی در منطقه البقاع است؛ این طرح سبب می‌شود که سوریه، عراق، یمن و سایر کشورها یک عرصه راهبردی واحدی باشد».

شنبه گذشته (دیروز) برخی از رسانه‌های عربی با انتشار خبری از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مواضع ارتش سوریه و نیروهای حزب الله در بلندی‌های القلمون خبر داده و مدعی شدند که چهارشنبه هفته گذشته نیز محموله تسلیحات حزب الله در القلمون مورد هدف جنگنده‌های اسرائیلی قرار گرفته بود.