کد خبر: ۸۲۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۱

شیوع سوء مصرف قارچ‌های سمی

 تصویر کسی درحالی که در جنگل راه می‌رود ناگهان با یک قارچ سمی در کنار درخت برخورد کرده و وقتی آن را می‌خورد، صورتش چند رنگ شده و توانایی‌های خارق‌العاده کسب می‌کند، برای خیلی از ما در کارتون‌های دوران کودکی تصویر آشنایی بوده است بی‌آنکه بدانیم، این صحنه خیالی نیست و واقعی است.

به گزارش آرمان، ماشروم یا قارچ سمی شاید قدیمی‌ترین گیاه طبیعی باشد که بدون دخالت انسان‌ها و در طبیعت به شکل اتوماتیک رشد می‌کرده و یافت می‌شود. با وجود اینکه این گیاه قدیمی‌ترین ماده طبیعی بوده است که در طبیعت رشد می‌کرده، به‌دلیل اثراتی که بر ذهن و روان افراد می‌گذاشته، در قرون جدید به‌عنوان یک ماده مخدر سمی و با نام تجاری مجیک ماشروم نامگذاری شده است.
 
قارچ سمی یا جادویی یکی از قارچ‌هایی است که ایجاد مسمومیت می‌کند و با نام پزشکی پسیلوسیبین شناخته می‌شود. این قارچ به‌نام قارچ سحرآمیز شناخته شده و حتی اگر آن را خشک کنند یا بپزند، قدرت سمی خود را از دست نخواهد داد. این ماده توهم‌زا درحالی در میان برخی از جوانان درحال مصرف است که شاید از عوارض و میزان آسیب‌هایی که به مغز وارد می‌کند، آگاهی ندارند. مجیک ماشروم موجب حالت‌های عجیبی در مصرف‌کننده می‌شود.

 ماشروم به‌راحتی کشت می‌شود

احمد، جوان 29 ساله‌ای که در هلند به دنیا آمده و پدر و مادرش ایرانی هستند درمورد مصرف مجیک ماشروم می‌گوید: ماشروم 10 مدل دارد که با نام‌هایی مانند GOLDEN ،SALVI، EKVADORو... تقسیم‌بندی می‌شود اما، در ایران همه اینها را یک ماده می‌دانند. وی ادامه می‌دهد: برخی مخدرها و محرک‌هایی که در کشورهای دیگر وجود دارد باوجود محدودیت در ایران هم هست. او می‌گوید: چند ماه پیش شنیدم اعلام کرده بودند ماشروم توسط مسافرانی که از کشورهای دیگر وارد ایران می‌شوند به اینجا آورده شده است. ظاهرا کاشت گیاهان متعدد و خود قارچ خوراکی ممنوعیتی ندارد. بذر این گیاه هم با قارچ طبیعی فرقی ندارد و همین باعث می‌شود بذر و ابزار این کار راحت‌تر از جاهای دیگر دنیا در اینجا رایج شود زیرا در کشورهای دیگر مانند آلمان مجیک ماشروم یک مخدر شناخته شده است و پلیس هرکجا بذر این گیاه یا کیت کاشت آن را از شما بگیرد به‌عنوان فروشنده دستگیرتان می‌کند.

  اثرات ماشروم تا سال‌ها در بدن باقی می‌ماند

همه رنگ‌ها پررنگ می‌شوند، صداها بلندتر شده و بهتر به گوش می‌رسند، حتی اتفاقات و پیشامدهای اطراف هم به شکلی رخ می‌دهند که انگار قرار است شما را وارد یک فرآیند داستانی هیجان‌انگیز بکنند. شاید توهمی زیاد و عجیب مانند آنچه در روانگردان‌های دیگر وجود دارد در مصرف ماشروم به چشم نخورد اما، نکته مهم این است که چون این مخدر خوراکی است و از طریق خوردن و جذب در معده وارد جریان خون و مغز می‌شود تا ماه‌ها و سال‌ها در بدن باقی می‌ماند و اثراتش با کمترین اتفاقی بروز می‌کند. بعضا بعد از مصرف تا مدت‌ها فردی که از خواب بلند می‌شود سردرد و تهوع دارد و با کمترین مسمومیت و یا مصرف ماده مشکوکی کل حالات مسمومیت قارچی برمی‌گردد و این تجربه واقعا ناخوشایند است چون توان تمرکز و کنترل مغزی را از فرد می‌گیرد و زندگی عادی را سلب می‌کند.

  با ماشروم هیجاناتشان را تخلیه می‌کنند

در اروپا در مهمانی‌ها و مکان‌های عمومی فقط افراد سالی چندبار به بهانه‌های مختلف دور هم جمع می‌شوند تا با مصرف روانگردان‌هایی نظیر قرص، اسید و یا ماشروم هیجانات خود را تخلیه کنند اما این مصرف شکل و چارچوب مشخصی دارد و فرد مصرف‌کننده فقط آنجا و آن شب آن مخدر را مصرف می‌کند و برای مثال از فردا سرخود در خانه آن را امتحان نمی‌کند. لیکوییداسید فقط تا پنج بار در کل زندگی هر فرد قابلیت مصرف دارد و یا درمورد قارچ اگر مصرف متوالی صورت گیرد، اختلالات روانی و هذیانی ایجاد می‌کند که غیرقابل کنترل است. در کشورهای دیگر چون نحوه استفاده و اثرات واقعی هر دارو و مخدری شفاف بیان می‌شود، اگر فردی هم دچار مصرف و سوءمصرف بشود به خواست خود او بوده درحالی که جاهای دیگر درمورد همه مخدرهای موجود حتی بعد از اینکه نصف جمعیت به‌دلیل مصرف آن گرفتار می‌شوند کمتر اطلاع‌رسانی می‌شود و قضیه مسکوت می‌ماند.

  ماشروم شبیه قارچ‌های طبیعی است

نادیا، دختر 18 ساله‌ای که در یک آسایشگاه روانی به‌دلیل مصرف ماشروم بستری شده، یک  روز متوالی و هر روز بالای پنج گرم قارچ سمی مصرف کرده است. او با دوستانش این ماده را تجربه می‌کند؛ تجربه‌ای که بهای سنگینی برایش دارد. پدر او درمورد بیماری روانی که در اثر مصرف این قارچ‌ها برای دخترش ایجاد شده، می‌گوید: ماشروم شکلی طبیعی دارد و هیچ تفاوتی با قارچ‌های معمولی ندارد. نادیا هم به همین دلیل فکر کرده است این گیاه بی‌خطر است و با دوستانش آن را مصرف کرده است. بعد از اینکه نادیا از مسافرت بازگشت تا ماه‌ها یا در خانه می‌ماند و بی‌حرکت به یک نقطه چشم دوخته و کاری نمی‌کرد، یا با پرخاشگری و شکستن وسایل منزل خودش را تخلیه می‌کرد. وقتی برای درمان، او را نزد پزشک بردیم، متوجه شدیم به اختلال دوقطبی دچار شده و دکتر دلیل آن را مصرف این مخدر عنوان کرده بود.