کد خبر: ۸۲۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۴

قلع‌وقمع ساخت‌وسازهای غیرمجاز سال ۸۵ به بعد

 رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: تمام افرادی که بعد از سال ۵۸ اقدام به تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت و ساز غیر مجاز کرده اند، بنای آنها قلع و قمع می شود.

قباد افشار در گفت‌و‌گو با  تسنیم گفت: در سال گذشته، بیش از 14 هزار و 441 مورد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی به میزان 7 هزار و 843 هکتار شناسایی شد.

وی اظهار داشت: نیمی از این تعداد پرونده تشکیل شده، مربوط به سال‌های قبل بوده که به امور آنها رسیدگی و پرونده تشکیل نشده بود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه گشت‌های ویژه حفظ کاربری اراضی کشاورزی، تمام تغییر کاربری اراضی کشاورزی که قبل از سال 85 انجام شده شناسایی کردند تا به مراجع قضایی معرفی شوند، تاکید کرد :  افرادی که بعد از سال 58 اقدام به تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی کرده اند ملک آنها قطعا قلع و قمع می شود.

افشار اظهار داشت: دولت برای پیگیری رهنمود‌های مقام معظم رهبری و جلوگیری از زمین خواری، حفظ کاربری زمین‌های کشاورزی را به شدت پیگیری می کند و اجازه سود جویی را به متخلفان نمی دهد.

وی تصریح کرد: کارگروه فرا قوه‌ای مبارزه با زمین خواری در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و حسب مصوبه ستاد مفاسد اقتصادی کشور تشکیل شد که تمام ارکان دولت و سایر قوا در آن  حضور دارند.

این مقام مسئول یادآورشد: با هماهنگی سازمان قضا، پرونده‌های مهم زمین خواری در اولویت قرار دارند و رسیدگی به امور آنها به سرعت در حال انجام است.

وی  با بیان اینکه  شناسایی علل و عوامل اجرایی زمین خواری در دست مطالعه است تا از تکرار آن در آینده جلوگیری به عمل آید گفت: مشکلات هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و اصلاح قوانین و مقررات موجود در دست بررسی و مطالعه است.

جلوگیری از زمین خواری آرامش اقتصادی ایجاد می کند

وی با بیان اینکه، جلوگیری از زمین خواری زمینه ایجاد آرامش فعالیت‌های اقتصادی را فراهم می کند، تاکید کرد: زمین خواری به معنای سوء استفاده افرادی خاص از اراضی و کسب منافع غیر قانونی، نامشروع و غیر معمول است که آفتی برای کشور به حساب می آید.

افشار ادامه داد: تغییر کاربری اراضی در مواردی ضروری و در راستای برنامه‌های توسعه کشور، همچنان از طریق قانونی قابل پگیری است اما در اراضی کشاورزی شمال کشور و دشت‌های یکپارچه اجازه تغییر کاربری داده نمی شود.

وی یادآور شد: افرادی که به دنبال فعالیت‌های اقتصادی و ساخت و ساز هستند صرفا به ادارت جهاد کشاورزی مراجعه کنند تا در صورت امکان، مجوزهای لازم را به صورت قانونی در یافت کنند در غیر این صورت برخورد‌های لازم با آنها انجام می شود.

برخورد بامسئولین متخلف حوزه زمین خواری

افشار خاطر نشان کرد :در سال جاری برخورد با مسئولین متخلف ارگان های مختلف را نیز به صورت جدی دردستور کار داریم و متخلفان احتمالی را  به دستگاه‌های قضایی معرفی می‌کینم.
وی در پایان گفت: در سال گذشته 7 هزار و 660 مورد تخلف به میزان هزار و 218 هکتار از تغییر کاربری‌های غیر مجاز، قلع و قمع شد.