کد خبر: ۸۲۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۸

وام 80 میلیونی مسکن به کجا رسید؟

 
مخالفت بانک مرکزی به عنوان اصلی‌ترین نهاد تصمیم گیری بازارهای مالی در ایران با وام هشتاد میلیونی خرید مسکن در حالی کمرنگ‌تر از گذشته شده که به نظر می‌رسد آخوندی برای تحقق وعده تسهیلاتی‌اش با یک سد بسیار بزرگ رو به رو خواهد بود.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، معاون امور ساختمان و مسکن وزیر راه و شهرسازی در چند روز گذشته خبر از نزدیک شدن نظرات کارشناسان بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی در تاسیس صندوق پس انداز مسکن و افزایش مبلغ تسهیلات داد.

به گفته مظاهریان در صورتی که منابع اعتباری لازم برای این تسهیلات فراهم شود، می‌توان به وام مسکن 40، 60 و حتی 80 میلیونی نیز فکر کرد.

ابهام مطرح شده از سوی مظاهریان اما به هیچ عنوان جدید نیست. از زمانی که آخوندی اعلام کرده برای تاثیرگذاری تسهیلات مسکن در بازار باید مبلغ این تسهیلات به سطح نیمی از قیمت خانه برسد تا کنون اصلی‌ترین مسئله‌ای که سد راه تحقق این وعده قرار گرفته تامین منابع مالی این طرح است؛ موضوعی که بانک مرکزی نیز بر آن صحه گذاشته و اعلام کرده است در صورت تامین منابع اعتباری می‌توان افزایش وام مسکن را حداقل به شکل پایلوت وارد مرحله اجرا کرد.

مدیرکل اعتبارات این بانک البته بر سر اجرای این پروژه سه شرط گذاشته، منابع وام‌ها از اعتبارات بانک مرکزی نباشد، بانک‌های خصوصی محور اجرای طرح باشند و البته شورای پول و اعتبار مصوبه لازم برای آن را تصویب کند.

از میان این سه شرط، آنچه کار آخوندی و مشاورانش را دشوار می‌کند کنار کشیدن بانک مرکزی از تامین اعتبار افزایش وام مسکن است. این یعنی اگر وزارت راه و شهرسازی بتواند از راهی جز بانک مرکزی بودجه‌ لازم را فراهم کند وام 80 میلیونی اجرایی خواهد بود.

البته خود این موضوع نیز با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای دولت از یک سو و سیاست‌های ضد تورمی که بر مبنای کنترل نقدینگی استوار شده‌اند از سوی دیگر بسیار دشوار خواهد بود. باید دید وزیر راه و شهرسازی می‌تواند با راضی کردن رییس جمهوری پولی جدید را به این عرصه وارد کند یا نبود بانک مرکزی در این طرح، کل ماجرای وام 80 میلیونی را به بایگانی می‌فرستد.
*ایسنا