کد خبر: ۸۲۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۴۵۹

چرا تماس تلفنی ظریف و کری درباره یمن اهمیت فوق العاده ای دارد؟

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد جان کری، همتای آمریکایی ظریف چند ساعت پیش از اعلام توقف "طوفان قاطع" با وی تماس گرفته است. دو وزیر طبق گفته افخم در این گفتگوی تلفنی درباره بحران یمن و نیز مسئله هسته ای صحبت کرده اند.

السفیر نوشت: مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد جان کری، همتای آمریکایی ظریف چند ساعت پیش از اعلام توقف "طوفان قاطع" با وی تماس گرفته است. دو وزیر طبق گفته افخم در این گفتگوی تلفنی درباره بحران یمن و نیز مسئله هسته ای صحبت کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، این خبر معانی بسیار مهمی دارد؛ راه جدیدی را برای مذاکره به روی دو دشمن دیرینه باز می کند و احتمالا باعث می شود در بحران های منطقه گشایش هایی رخ دهد. این اتفاق در طی سی و شش سال گذشته تاکنون از جمله موارد نادری است که در آن ارتباط دو طرفه و مستقیم واشنگتن و تهران خارج از چارچوب مسئله هسته ای به طور رسمی اعلام می شود.

چند روز پیش و قبل از این اتفاق، نشانه هایی آشکار شد که از احتمال آغاز مرحله جدیدی از انعطاف پذیری و رویکرد مثبت در روابط میان دو طرف خبر می داد. ظریف از طریق نوشتن مقاله ای در روزنامه "نیویورک تایمز" پیامی به جهان ارسال کرد و در آن اعلام کرد "گستره تعامل سازنده ایران فراتر از مذاکرات هسته ای است" و از آمریکا و متحدان این کشور خواست " میان دو گزینه همکاری و رویارویی یکی را انتخاب کنند" و یمن را "فرصت خوبی برای بحث و گفتگو درباره بحران های منطقه" دانست. در مقابل، کاخ سفید و شورای امنیت ملی آمریکا تکذیب کردند ایران با وجود حمایت های نظامی از حوثی ها، تصمیم گیرنده و یا قیم آنان باشد.

شروع "طوفان قاطع" از سوی واشنگتن و پایان یافتن آن از سوی تهران اعلام شد. جنگ یمن در نقطه مورد رضایت دو طرف (ایران و آمریکا) به پایان رسید و این امر راه را بر جنگی همه جانبه می بندد که خواسته این دو کشور نیست. واشنگتن خواست "پیروزی" عربستان در توانایی این کشور در تهاجم تحقق یابد حتی اگر [این تهاجم] بدون رسیدن به اهداف خود پایان یابد. همچنین تهران خواست حوثی ها با مقاومت در برابر تهاجم و خنثی کردن آن و نه شکست دادن متجاوز پیروز شوند. در این میان گرد و غبار "طوفان" نشان داد، "انصار الله" در معادله یمن نقش تعیین کننده‌ای دارد، همچنین مشخص شد پادشاهی عربستان برای درگیر شدن در تسویه حساب های منطقه ای مهیا است.

به نظر می رسد واشنگتن می خواست منطقه را تا مرز انفجار بکشاند تا از این طریق تهران را در تنگنا قرار دهد و این کشور را به سمت مذاکره در مورد موضوعات غیر هسته ای سوق دهد. بعید نیست یکی از ابعاد "طوفان قاطع"، نقشه راه آمریکا برای تسهیل روند انتقال از توافق هسته ای به سمت همکاری های منطقه ای با تهران باشد.

در سایه تضاد دیدگاه جناح های تاثیر گذار در ایران، موضع نهایی این کشور در قبال گستره [مذاکرات] هنوز روشن نیست. تندروهای اطلاح طلب می خواهند مذاکرات از مسئله هسته ای فراتر رود و به عادی سازی روابط با واشنگتن منجر شود. تندروهای محافظه کار به طور کلی اصل گفتگو با واشنگتن را در مسئله هسته ای و دیگر مسائل رد می کنند، در حالی که میانه روهای دو طرف هیچ زمانی با گفتگوهای هسته ای مخالفت نکرده اند. در این میان، موضع دیگران درباره مذاکره بر سر مسائل دیگر در انتظار روزهای آتی مبهم است.