کد خبر: ۸۲۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۸

ورزش از عوارض شیمی درمانی جلوگیری می‌کند

 محققان آمریکایی دریافتند که ورزش مداوم عوارض درمانی سرطان را کاهش می‌دهد.

به‌ گزارش ‌ایسنا‌، نتایج مطالعاتی که در مجله "بازماندگان سرطان" منتشر شده است نشان می‌دهد مردان و زنانی که بعد از درمان سرطان به صورت مداوم پیاده روی می‌کنند کمتر عوارض بعد از درمان مانند کرختی، سوزش و واکنش ضعیف را احساس خواهند کرد.

در مطالعات انجام شده مشخص شد پیاده روی به میزان بیش از 90 دقیقه در هفته با سرعت نرمال یا زیاد می توانند عوارض بعد از درمان را کاهش دهد. در این بررسیها 1648 فردی که سرطان روده را درمان کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند.

 سرطان روده سومین سرطان شایع در دنیاست. کسانی که از این بیماری جان سالم به درد می برند با عوارض‌ درمانی که بر اثر شیمی درمانی ایجاد شده‌اند دست و پنجه نرم می‌کنند . شیمی درمانی باعث تخریب سیستم عصبی می‌شود. این افراد غالبا در دست و پاها احساس سوزش می‌کنند و عضلات آنها ضعیف می‌شود.

بررسیها نشان داده است که انجام حداقل 150 دقیقه ورزش با شدت متوسط تا شدید در طول هفته باعث کاهش این عوارض در دو تا 11 سال بعد از درمان می‌شود. افرادی که بعد از درمان کمتر ورزش می‌کنند نیز با کاهش کیفیت زندگی مواجه می‌شوند.

انجام ورزش مداوم نقش بسزایی در جلوگیری از سرطان روده و مرگ و میر دارد. نتایج این تحقیقات به آگاهی بیماران از تاثیرات ورزش کمک می‌کند.