کد خبر: ۸۲۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

بازار خودرو مطلوب اما قطعه سازان، بي پول

  رييس انجمن قطعه سازان خودرو در خراسان رضوي گفت: به رغم بازار مطلوب خودرو، قطعه سازان خودرو دراين استان باکمبود نقدينگي و خطر نابودي سرمايه در گردش مواجهند.

ابوالقاسم آروند افزود: خراسان رضوي دومين استان کشور از نظر توليد خودرو و قطعات آن است و تمام قطعات توليدي استان در داخل کشور مصرف مي شود اما تورم، کمبود نقدينگي و بدهي معوقه بانکها که هر سال جريمه و بهره آن افزايش مي يابد باعث از دست رفتن سرمايه در گردش قطعه سازان خودرو شده است.

وي اظهار کرد: با اينکه از سال گذشته تاکنون توليد خودرو در کشور و استان خراسان رضوي 50 درصد افزايش داشته اما سهم اين استان در تامين قطعات خودرو کشور که در سال هاي گذشته 22 درصد بود طي سالهاي اخير به دليل نداشتن نقدينگي به 12 درصد و هم اکنون به شش درصد کاهش يافته است.

آروند گفت: ظرفيت توليد صنعت قطعه سازي خودرو در استان خراسان رضوي با فعاليت هشت هزار نفر در 140 واحد توليدي ماهانه 100 تن قطعه است که با توجه به کمبود نقدينگي اين مقدار به 40 تن قطعه در ماه رسيده است.

وي با بيان اينکه 10 درصد افزايش توليد صنعت قطعه سازي خودرو در خراسان رضوي طي سال گذشته جبران ضرر توليدکنندگان اين بخش را نکرد افزود: اغلب واحدهاي قطعه سازي خودرو کمتر از ظرفيت اسمي خود توليد دارند و مجبور به کاهش تعداد کارگران خود شده اند.

وي اظهار کرد: عمده واحدهاي قطعه ساز بدهي هاي معوقه ميلياردي به بانکها دارند که قادر به تسويه آن نمي باشند لذا براساس قانون بانکداري نمي توانند تسهيلات دريافت کنند.

آروند افزود: از سوي ديگر نرخ سود تسهيلات بانکي بسيار زياد است و توليد کننده در صورت اخذ تسهيلات نيز به دليل درآمد ناکافي قادر به بازپرداخت اقساط تسهيلات نمي باشد.

رييس انجمن قطعه سازان خودرو در خراسان رضوي گفت: در شرايط کنوني دولت مي تواند با قطع يارانه نقدي 9 ميليون سرپرست خانوار ثروتمند به بخش توليد کمک کند و مشکل نقدينگي توليدکنندگان را برطرف نمايد.

وي افزود: توليد خودرو و قطعات وابسته به آن در توسعه خراسان رضوي نقش مهمي دارد بطوريکه اين صنعت فناورانه ترين بخش صنعت استان به شمار مي رود.

وي ادامه داد: همچنين قطعه سازي خودرو يکي از پراشتغال ترين صنعت در خراسان رضوي است که 9 درصد سرمايه گذاري صنعتي در اين استان را شامل مي شود لذا با کمک به اين صنعت مي توان به رونق اشتغال و توليد منطقه کمک کرد.

به گفته رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي پارسال هزار و 310 ميليارد ريال تسهيلات از محل صندوق توسعه ملي و قانون بودجه کشور به عنوان سرمايه در گردش و جبران کمبود نقدينگي به واحدهاي توليدي اين استان پرداخت شد که در مقايسه با سال قبل از آن 42 درصد افزايش داشته است.

همچنين براساس برآوردهاي انجام شده 11 هزار ميليارد ريال معادل 5،7 درصد از کل تسهيلات بانکي در اين استان معوق است که مربوط به توليدکنندگان بخش صنعتي مي باشد.

توليد خودرو در شرکت ايران خودرو خراسان رضوي نيز طي سال گذشته نسبت به سال قبل از آن 67 درصد افزايش داشت.
*ايرنا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
0
وقتي 5000 دستگاه خودرو در بيابانهاي خراسان نگهداري شود وتگرگ همه را بهم بريزد فقط بخاطر عدم ارائه به بازار كه قيمتها پايين نيايد قطعه ساز بايد به پولش نرسد حدود50 ميليارد تومان خسارت آيا پول قطعه ساز نميشد؟