کد خبر: ۸۲۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۱
سخنگوي کميسيون امنيت ملي تشريح کرد:

برخورد مجلس با 2 تابعيتي ها و داراي گرين کارت ها

  سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس داشتن تابعيت مضاغف را جرم دانست و گفت: کميسيون ضمن شناسايي افراد 2 تابعيتي و آنهايي که تابعيت مضاعف دارند و همچنين مسئولاني که گرين کارت دارند، تکليف آنها را نيز روشن خواهد کرد.

سيد حسين نقوي حسيني نماينده ورامين در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار عصر خبر با اشاره به درخواست برخي از نمايندگان مبني بر «تحقيق و تفحص از وضعيت افراد دوتابعيتي و داراي گرين کارت در حوزه مسؤولان و مديران ارشد و شناسايي خلأهاي قانوني» در اين زمينه گفت: طرح مذکور از 2 هفته پيش در دستور کار کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس قرار گرفته که به دليل تراکم کاري هنوز مورد بررسي قرار نگرفته است.

وي با اشاره به دلايل ارائه اين طرح در مجلس از سوي برخي نمايندگان گفت: در برخي نشست ها و محافل طرح تابعيت مضاعف و 2 تابعيتي و همچنين داشتن گرين کارت براي برخي از دست اندکاران و مسولان کشور مطرح شده و برخي هم متهم به داشتن 2 تابعيتي و گرين کارت هستند که نمايندگان براي روشن شدن اين موضوع و ابعاد آن تقاضاي تحقيق و تفحص مجلس در اين رابطه را داشتند.

سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاکيد کرد: هدف از اين تحقيق و تفحص اين است که مشخص شود ادعاها در خصوص مسئولان 2 تابيعتي و يا داراي گرين کارت درست است يا خير؟

نقوي حسيني با بيان اينکه معمولا تابعيت مضاعف و گرين کارتها بصورت مخفيانه انجام مي شود، تصريح کرد: طبق قانون مدني کشورمان داشتن تابعيت يک کشور بيگانه علاوه بر تابعيت جمهوري اسلامي ايران و گرين کارت قابل قبول نيست و طرف مجرم محسوب مي شود.

وي با بيان اينکه آمار دقيقي از افراد 2 تابيعتي و داراي گرين کارت وجود ندارد، تصريح کرد: يکي از هدف اين تحقيق و تفحص هم مشخص کردن دقيق تعداد افراد و مسئوليني که داراي 2 تابعيت و گرين کارت هستند، مي باشد.

سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اضافه کرد:بررسي طرح تحقيق و تفحص از وضعيت افراد دوتابعيتي و داراي گرين کارت در حوزه مسؤولان و مديران ارشد و شناسايي خلأهاي قانوني در دستور کار کميسيون قرار دارد که بعد از بررسي گزارش آن تقديم هيئت رئيسه مجلس خواهد شد.

گفتني است، گرين کارت يا کارت سبز (به انگليسي: Green Card) به کارتي گفته مي‌شود که نشان دهنده اقامت دائم در ايالات متحده آمريکا است. به کارت‌هاي اقامت در ديگر کشورها نيز گاهي کارت سبز گفته مي‌شود.

گرين کارت آمريکا در واقع اجازه اقامت دائم، کار، تحصيل، زندگي و مسافرت به آمريکا و استفاده از مزيت شهروندي آمريکا بدون تحمل زمان طولاني و هزينه بسيار است.