کد خبر: ۸۲۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۰۲۸

آثار مولانا جزو پرفروش‌ترين کتب در آمريکا

  چه کسي فکر مي کند مردم آمريکا در آن گوشه دنيا اشعار يک ايراني مسلمان را همسنگ شعرهاي شکسپير و يا آثار و تصنيف هاي موزارت و بتهوون بخرند و ارج بنهند. اينجا آمريکا است، جايي که مردم آثار مولانا جلال الدين محمد بلخي را بيش از هر شاعرديگري خريداري مي کنند و مي خوانند.

مولانا در شهر بلخ در افغانستان امروزي که تکه اي از امپراطوري ايران بود به دنيا آمد و نهايتا در قونيه ترکيه براي هميشه در خاک آرميد. هم اکنون اين سه کشور مدعي اند مولانا براي آنها است اما بايد گفت مولانا يک شاعر جهاني و مسلمان بوده است.

زندگي رومي پر از زيبايي و البته تنش هاي گوناگون بوده است. مردمي از يک خانواده ثروتمند که حمله مغولان را ديده و با بزرگاني چون عطار و شمس هم عصر بوده است. پس از ديدار با شمس تبريزي بود که او از يک نويسنده و شاعر معمولي به يک عارف واصل تبديل شد. رومي تنها دو سال ملازم شمس بود اما همين زمان اندک کافي بود تا جان عاشق مولانا جلال الدين در آتش عشق گداخته شود.

مولانا شاعرپارسي گوي قرن 13 هفتادهزار بيت دارد که او را بزرگترين شاعر و عارف عصر خود لقب داده است.

چيزي که باعث شده پس از قرنها از مرگ مولانا، اشعار وي براي هر انساني اعم از مسلمان، صوفي، يهودي و مسيحي جذاب باشد جهان شمولي و عدم وابستگي دنياي او است. دنياي اختصاصي در اشعار رومي وجود ندارد و همين امر باعث شده تا از قلب ايران تا منهتن در نيويورک، همه با اشعار او ارتباط برقرار نمايند. کتب مولانا به زبان هاي غربي چون انگليسي، اسپانيايي، فرانسوي، آلماني و ايتاليايي نيز ترجمه شده است.

هم اينک اشعار رومي در کليساها، کنيسه ها و حتي در تئاترهاي موزيکال آمريکا نيز شنيده مي شود. هم اکنون اشعار مولانا به خصوص ديوان شمس وي پرفروش ترين کتاب شعر در ايالات متحده آمريکا است که اين نشان از اوج استواري کلان اين شاعر مسلمان پارسي گوي دارد.
*شفقنا