کد خبر: ۸۲۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۷

تحریم‌ها پیشرفت هسته‌ای را متوقف نکرد

 سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ سخنرانی کرد.
 
به گزارش فارس، سخنرانی وندی شرمن، سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در کنفرانس موسوم به «مشورت درباره وجدان» آغاز شد.

این کنفرانس را «مرکز اقدام مذهبی یهودیت اصلاح‌گرا» از لابی‌های حامی صهیونیسم برگزار می‌کند.

وندی شرمن به برگزاری جشن موسوم به «استقلال اسرائیل» اشاره کرد و گفت با اظهارات «جو بایدن»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در این مراسم موافق است که آمریکا و اسرائیل «خانواده» هستند.

معاون وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن می‌داند که اسرائیل در همسایگی کشورهای سختی قرار دارد گفت تلاش آمریکا این است که اوضاع همسایگی اسرائیل با «ایران مسلح به سلاح هسته‌ای»، بدتر نشود.

خانم شرمن در ادامه به تشریح مزایای توافق هسته‌ای با ایران پرداخت و گفت با توافق هسته‌ای است که می‌توان برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرد.

وی محدود کردن برنامه غنی‌سازی ایران، عدم دست‌یابی ایران به پلوتونیوم سطح تسلیحاتی، کاستن از ذخایر اورانیوم ایران و دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌شده و اعلام‌نشده ایران را از مزایای این توافق برشمرد.

شرمن در ادامه تأکید کرد در صورتی که مشخص شود ایران به تعهدات خود عمل نکرده یا مفاد توافقنامه احتمالی را نقض کرده است تمامی گزینه‌ها علیه این کشور روی میز خواهد بود.

این دیپلمات آمریکایی در ادامه به سوالات مخاطبان پاسخ داد.

وی در پاسخ به پرسش یکی از مخاطبان درباره تحریم‌ها این اقدامات تنبیهی را بسیار «وسیع و موثر» ارزیابی کرد اما اضافه کرد تحریم‌ها نتوانسته‌اند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنند.

سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا گفت ایرانی‌ها «اقتصاد و فرهنگ مقاومتی» دارند و احساس کردند که باید برنامه هسته‌ای خود را پیش ببرند.

شرمن گفت: «چیزی که این برنامه را متوقف کرد، برنامه مشترک اقدام (توافق موقت ژنو) بود.