کد خبر: ۸۲۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۴۷

روایت ظریف از دیدار 100 دقیقه ای با کری در نیویورک

وزير امور خارجه کشورمان بعد ديدار همتاي آمريکائي خود که در محل اقامت آقاي ظريف در نيويورک برگزار شد، گفت: در اين ديدار هيئت آمريکائي بار ديگر به ما اطمينان داد که اگر توافقي حاصل شود، دولت آمريکا متعهد به اجراي توافق خواهد بود.
 وزير امور خارجه کشورمان بعد ديدار همتاي آمريکائي خود که در محل اقامت آقاي ظريف در نيويورک برگزار شد، گفت: در اين ديدار هيئت آمريکائي بار ديگر به ما اطمينان داد که اگر توافقي حاصل شود، دولت آمريکا متعهد به اجراي توافق خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، محمد جواد ظريف افزود: در ديدار با جان کري درباره نحوه ادامه کار صحبت کرديم و من نگراني‌هايمان را از بحث هايي که در آمريکا شد، مطرح کردم.

وي تاکيد کرد: در اين ديدار قرار شد با جديت از همين هفته ما و پنج بعلاوه يک، ادامه نگرش متن را شروع کنيم و اين کار را هفته آينده هم ادامه دهيم تا متن نهايي حاصل شود.

وزير امور خارجه در عين حال روند نگارش متن را بسيار وقتگير خواند و گفت: توافق کرديم که همه وقت لازم را براي اين کار اختصاص دهيم و هر قدر‌که کار کارشناسي يا در سطح مديران سياسي و حتي در سطح وزيران نياز شد، کار را ادامه دهيم.

وي از ورود روز چهارشنبه هيئت اتحاديه اروپايي به نيويورک خبر داد و گفت: کار با اتحاديه اروپا و با هيئت آمريکايي و با ساير اعضاي پنج بعلاوه يک تقريبا تمام وقت دنبال خواهد شد و هفته‌هاي آينده نيز کار را در اروپا پيگيري مي‌کنيم.

ظريف در پاسخ به سئوالی درباره تعهدات بين المللي آمريکا در قبال توافق هسته اي با ايران گفت: در اين ديدار هيئت آمريکائي بار ديگر به ما اطمينان داد که اگر توافقي حاصل شود، دولت آمريکا متعهد به اجراي توافق خواهد بود.

وزير امور خارجه در پاسخ به سئوال ديگر خبرنگار ما درباره واکنش هيئت آمريکائي به مصوبه اخير کميته روابط خارجي سناي آمريکا درباره توافق احتمالي با ايران و نيز پيگيري آن در نشست هاي کنگره گفت: آنچه که ما از دولت آمريکا و ساير دولت‌ها توقع داريم، اين است که به تعهدات بين‌المللي خود پايبند باشند و يک بار ديگر آقاي کري تکرار کرد که اگر به توافق برسيم، آمريکا بخش مربوط به خودش را از توافق اجرا خواهد کرد البته مقررات داخلي‌دارند که مسئوليت خود آنهاست که پيگيري کنند.

محمد جواد ظريف در پاسخ به اين سئوال که آيا مذاکرات ايران و پنج بعلاوه يک در سطح کارشناسي يا معاونان وزيران از هنگام ورود هيئت ايراني به نيويورک آغاز شده است يا خير، گفت: روز دوشنبه افتتاحيه کنفرانس بين المللي بازنگري معاهده ان پي‌تي‌ و همه هيئت‌ها تمرکزشان بر آن بود و علاوه بر آن هنوز همکاران مديران سياسي از کشور‌ها وارد نيويورک نشده اند.

وي افزود: قرار ما اين بود که مذاکرات بعد از دو روز اول اجلاس آغاز شود چون بخش عمده فشار کاري اجلاس ان پي‌تي‌در سطح مديران سياسي است و اجلاس بازنگري معاهده تا نزديک به يک ماه ادامه پيدا خواهد کرد.

وزير امور خارجه کشورمان گفت: از آنجا که در دو تا سه روز نخست کنفرانس بازنگري ان پي تي، زمان سخنراني‌هاي وزيران خارجه کشورها و بحث‌هاي سياسي اجلاس است، قرار ما بر اين بود که مذاکرات هسته اي آغاز نشود تا بتوانيم بر ان پي‌تي‌متمرکز شويم و از روز چهارشنبه مذاکرات را دوستان ما آغاز خواهند کرد.

آقاي ظريف در پاسخ به سئوال ديگري که علت حضور جان کري در محل اقامت وزير خارجه ايران را جويا شد، افزود: ما از ابتدا با طرف‌هاي مذاکره قرارمان اين بوده است که يک نوبت ما مهمان آنها باشيم و يکبار آنها مهمان ما.

وي افزود: معمولا اين کار را در ژنو، لوزان و در وين نيز انجام مي‌داديم، يعني‌يکبار محل مذاکرات را ما تعيين مي کرديم و يکبار هم محل مذاکرات را طرف مقابل تعيين مي کرد و اين بار نوبت طرف آمريکايي بود که به محل ما بيايد و محل مذاکرات را ما انتخاب کنيم و با توجه به اينکه بنده در رزيدانس سفير ايران اقامت دارم، از اين محل استفاده کرديم، کما اينکه نوبت قبل ما به هتل اقامت آنها رفتيم و دفعه ما قبل آن، آنها آمد‌ند، اين روشي‌بود که ما تابع حال ادامه داده ايم و اتفاق جديدي نيفتاده است.

وزير امور خارجه کشورمان در بخش ديگري از اين مصاحبه درباره سخنانش در افتتاحيه کنفرانس بازنگري معاهده عدم اشاعه سلاح هاي هسته اي که از موضع رياست جمهوري اسلامي ايران بر جنبش عدم تعهد، ايراد شد، گفت: ما در نشست مجمع از سوي جنبش عدم تعهد سخنراني کرديم و مهم اين است که مواضع ايران با مواضع جنبش در اين موضوع کاملاً يکي است.

وي افزود: ما در اين نشست از طرف همه کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد اعلام کرديم که بزرگترين اولويت ما، خلع سلاح هسته‌اي و اين خود بزرگترين اولويت جمهوري اسلامي ايران است.

محمد جواد ظريف به مخالفت اصولي جمهوري اسلامي ايران به هرگونه سلاح کشتار جمعي و از جمله هسته اي اشاره کرد و گفت: به عنوان کشوري که در بالا‌ترين سطح يعني مقام معظم رهبري، سلاح هسته‌اي و هرنوع سلاح کشتار جمعي‌را حرام مي‌دانند، به عنوان رئيس جنبش عدم تعهد همين موضع را اعلام کرديم که سلاح‌هاي هسته‌اي تهديدي ضد بشريت است و استفاده از سلاح هسته‌اي جنايت عليه بشريت محسوب مي شود.

وي درباره موضوع مهم خاورميانه عاري از سلاح هسته اي نيز گفت: در مورد خاورميانه نيز معتقديم، بزرگترين تهديد براي نظام عدم اشاعه، رژيم صهيونيستي است و عين همين ديدگاه را نيز جنبش عدم تعهد دارد و من اين فرصت را داشتم که از سوي اين جنبش همين موضع را اعلام کنم.

وزير امور خارجه کشورمان در اين باره افزود: اين واقعيت که رژيم صهيونيستي عضو ان پي‌تي‌وهيچ معاهده مربوط به سلاح هسته‌اي نيست و در واقع داراي توانمندي هسته‌اي است، بزرگترين تهديد براي منطقه و جهان است.

وي تاکيد کرد: جامعه بين‌المللي بايد توجه کند که اين موضع صد و بيست کشور عضو عدم تعهد است، يعني‌آنچه که جامعه بين‌المللي نگران است، نگراني از برنامه هسته‌اي اسرائيل است.

ظريف به سخنان خود به عنوان بيانيه جنبش عدم تعهد در افتتاحيه نشست امسال کنفرانس بازنگري ان پي تي اشاره کرد و گفت: نکته ديگر اين است که کشور‌هاي عدم تعهد دسترسي‌به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي و از جمله چرخه سوخت و ادامه سياست‌هاي خود در دستيابي به سوخت هسته‌اي براي مصارف صلح‌آميز را حق همه کشور‌ها مي‌دانند که بايد محترم شمرده شود.

وي با اشاره به اينکه ما همواره بر اين موضع تاکيد داشته ايم، گفت: از نظر جامعه بين‌المللي حقوق ما مشخص است، فقط ما بايد براي رعايت اين حقوقمان، موانع و مزاحمت‌ها را رفع کنيم که انشا‌الله در مذاکرات اين کار را خواهيم کرد.