کد خبر: ۸۲۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۶

رییس مجلس نمایندگان آمریکا: نمی توانیم جلوی توافق با ایران را بگیریم


رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در محافل غیرعلنی گفته در صورتی که رئیس‌جمهور آمریکا طرح بازبینی کنگره در توافق هسته‌ای را رد کند، حزب جمهوری‌خواه از رأی کافی برای فسخ این حکم برخوردار نخواهد بود.

به گزارش فارس، «جان بینر»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در محافل خصوصی اعتراف کرده در صورتی که «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا طرح «بازبینی کنگره در توافق هسته‌ای» را رد کند، حزب وی از رأی کافی برای فسخ حکم رئیس‌جمهور برخوردار نخواهد بود.

خبرگزاری «بلومبرگ» گزارش داد این نماینده ارشد جمهوری‌خواه روز شنبه گفته در صورتی که کنگره توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را تصویب نکند و اوباما این تصمیم کنگره را وتو کند قانونگذاران آمریکایی از آرای لازم برای سلب حق وتو از رئیس‌جمهور برخوردار نخواهند بود.

طرح موسوم به «بازبینی کنگره در توافق هسته‌ای» هفته گذشته با ۱۹ رإی موافق و بدون رأی مخالف در کمیته روابط خارجی مجلس سنا به تصویب رسید و قرار است ظرف روزهای آینده برای بحث به صحن عمومی سنا آورده شود.

بر اساس این طرح، در صورتی که کنگره پس از بررسی توافق جامع را رد کند، رئیس‌جمهور «12 روز تقویمی» برای بررسی وتوی تصمیم کنگره زمان خواهد داشت.

در ادامه در صورتی که اوباما مصوبه کنگره در رد توافق را وتو کند، نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان «10 روز تقویمی» فرصت خواهند داشت که تعداد دو سوم آرا را که برای سلب حق وتو از رئیس‌جمهور لازم است، جمع‌آوری کنند.

«جان بینر» روز شنبه در نشست غیرعلنی «ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه» در «لاس‌وگاس» خطاب به مخاطبان گفته در صورت رد توافق هسته‌ای در کنگره، انتظار نمی‌ورد که بیش از دو سوم نمایندگان به فسخ وتوی اوباما رأی مثبت بدهند.

خبرگزاری بلومبرگ اظهارات آقای بینر را از قول چهار فرد حاضر در نشست یاد شده نقل کرده است. «مایکل استیل»، سخنگوی «بینر» تأیید کرده که وی این اظهارات را مطرح کرده است.