کد خبر: ۸۳۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۵

ادامه فشار نفت و یارانه به یکدیگر!

 انتقادات وزارت نفت نسبت به تامین منابع یارانه نقدی که از سال گذشته آغاز شد و اظهاراتی مبنی بر این که پرداخت یارانه مجموعه نفت را فقیر کرده است، همچنان ادامه دارد و مسوولان وزارت نفت نسبت به این که در این زمینه هنوز تصمیم جدی گرفته نشده است گله مندند. البته از اواخر سال گذشته دولت با آغاز حذف یارانه ایرانیان مقیم خارج از کشور و همچنین برخی از افراد پر درآمد ساماندهی پرداخت یارانه را آغاز کرده است.

وزارت نفت در سال گذشته 33 هزار و 700 میلیارد تومان یارانه پرداخت کرده است که حدود 24 هزار و 300 میلیارد تومان را شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی و 9 هزار و 400 میلیارد تومان را شرکت ملی گاز تامین کرده است.

اما منصور معظمی، معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، که بارها از روند پرداخت یارانه و تامین منابع سازمان هدفمندسازی یارانه ها گله کرده گفته که امسال با رایزنی گسترده که البته هنوز بر سر عدد و رقم آن به نتیجه نرسیدیم این رقم به ٣٢ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی همچنین با تاکید بر این که این رقم یارانه با ارز سه هزار تومانی حدود ١١ میلیارد دلار می شود، اعلام کرده که با این رقم می توان بخشی از منابع مالی طرحهای زخمی صنعت نفت را تامین کرد.

معظمی پیش تر صراحتا تاکید کرده بود که پرداخت این حجم از یارانه‌ها "امان صنعت نفت را بریده است" و باعث شده پروژه های این صنعت روی زمین بماند، گفته بود که که اگر کشور از صنعت نفت انتظاراتی دارد، باید مشکل پرداخت یارانه را حل کند.

در این زمینه همچنین حسن منتظرتربتی با اشاره به این که شرکت ملی گاز ایران در بحث یارانه ها مشکلات زیادی دارد، گفته که همه درآمد شرکت ملی گاز ایران صرف پرداخت یارانه ها می شود از این رو توجه به این بخش در برنامه ششم توسعه ضروری است.

روز گذشته نیز مدیرعامل شرکت ملی گاز اعلام کرد که شرکت ملی گاز ماهانه نزدیک به ٨٠٠ میلیارد تومان از منابع دریافتی خود را به سازمان هدفمندی یارانه ها واریز می کند.

به گزارش ایسنا پیش تر و در هفته آخر فروردین ماه، وزیر نفت در نشست خبری خود از بار سنگین پرداخت یارانه‌ها گله کرد و فشار این مسئولیت راه "له‌کننده" خواند، اقدامی که منجر به "همدردی" رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سخنگوی دولت با این وزارتخانه شد.

زنگنه در این نشست از حقیقت تلخی پرده برداشت، این‌که وزارت نفت به‌عنوان متولی موتور محرکه اقتصاد کشور، به‌دلیل نوع مدیریت منابع مالی به‌جایی رسیده که برای پرداخت حقوق کارکنان خود ناچار به قرض گرفتن پول از بانک مرکزی شده است برای بسیاری جای تعجب و البته تفکر دارد.

وی با گلایه صریح از پرداخت یارانه گفت: "شرکت نفت پول‌دار بوده، اما اکنون جزو فقراست." او با اشاره به این‌که "داریم زیر فشار پرداخت یارانه‌ له می‌شویم" ادامه داد: اداره کل وزارت نفت یک طرف و تامین یارانه‌ها نیز طرف دیگر است. اگر چه در سال 1393 نسبت به 1392 فشار کمتر شد، اما واقعا فشار له کننده است.

زنگنه در ادامه پرده از عدد عجیبی برداشت که حجم فشار بر این وزارتخانه را نشان می‌دهد. او به صراحت اعلام کرد که در سال گذشته روزانه 125 میلیارد تومان بابت یارانه پرداخت کردیم و این یارانه تمامی ندارد؛ سپس اضافه کرد: شرکت نفت اکنون به همه عالم بدهکار است و برای اولین بار در سال گذشته بعد از ظهر 28 اسفند‌ماه حقوق پرداخت کردیم. آن‌هم مجبور شدیم برای این‌کار با سختی از بانک مرکزی برای پرداخت حقوق‌ها پول قرض کنیم!

در پی گلایه طعنه آمیز این بار وزیر نفت که به نظر تا حدودی موثر واقع شد سخنگوی دولت گفت: با همفکری و همکاری با وزارت نفت باید راه حلی برای پرداخت حجم عظیم یارانه ها پیدا کرد.

محمد باقر نوبخت درباره پرداخت ماهانه سه هزار و پانصد میلیارد تومان یارانه از سوی صنعت نفت و این که وزیر نفت در نشست اخیر خود با خبرنگاران پرداخت این حجم از یارانه را " له کننده" عنوان کرده است، گفته است: ضمن همدردی با وزیر محترم نفت که البته احساس درد ما بیشتر از ایشان است؛ باید با همفکری و همکاری با یکدیگر راه حلی مناسب برای این حجم از یارانه پیدا کرد.

بر اساس این گزارش فاز جدید انتقادها از سوی وزارت نفت سوی دیگری را نشانه گرفته است،‌ وقتی معاون وزیر نفت صراحتا می‌گوید اگر دولت می‌خواهد از صنعت نفت انتظاری داشته باشد باید فکری به حال یارانه‌ها کند، به نظر می‌رسد نفتی‌ها فقط از همدردی دولت خشنود نیستند و باید منتظر بود که در آینده تصمیم‌هایی اساسی در حوزه پرداخت یارانه نقدی گرفته شود. اتفاقی که ممکن است زمزمه‌های حذف یارانه پنج گروه پردرآمد جامعه، آغازی برای آن باشد.
*ایسنا