کد خبر: ۸۳۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۹

افزايش بي‌سابقه صادرات نفت ايران به ژاپن

  يک رسانه تخصصي چيني روز سه شنبه از افزايش بي سابقه واردات نفت ژاپن از ايران در ماه گذشته ميلادي (مارس) خبر داد.

پايگاه اطلاع رساني «خويي جين وانگ» که يکي از پايگاه هاي تخصصي در حوزه نفت و انرژي چين است، در گزارشي نوشت: ژاپن در ماه گذشته ميلادي واردات نفت از ايران را با ۴۸ درصد افزايش به بيش از ۲۳۰ هزار بشکه در روز رساند.

اين رسانه افزود: اين بي سابقه ترين افزايش واردات نفت در ماه هاي اخير بوده است که از مبدا ايران صورت گرفت.

«جويي جين وانگ» نوشت: ژاپن در ماه مارس (اسفند - فروردين) گذشته از ايران روزانه ۲۳۸ هزار بشکه نفت وارد کرده است.

اين سايت خبري نوشت: اين مقدار واردات نفت از ايران به نسبت يک سال قبل از آن، نشان دهنده رشد ۴۸ درصدي است.

«خويي چين وانگ» افزود: اين افزايش چشمگير واردات نفت خام توسط ژاپن، ايران را به پنجمين منبع اصلي تامين نفت اين کشور تبديل کرده است.

وزير اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن پيش از اين اعلام کرده بود که توکيو در سال ۲۰۱۵ ميلادي، ميزان خريد نفت خود از ايران را به ميزان ۲۶ درصد افزايش داده است.

بر اساس اين گزارش، ژاپن در ماه ژانويه سال جاري ميلادي (دي و بهمن ۹۳) ۱۹۳ هزار بشکه نفت خام از ايران وارد کرد که اين ميزان در ماه دوم سال جاري ميلادي يعني فوريه (بهمن - اسفند) به روزانه ۲۶۰ هزار بشکه افزايش يافته بود.

چهار خريدار آسيايي نفت ايران شامل چين، هند، ژاپن و کره جنوبي در ماه هاي گذشته به طور مرتب واردات خود را از ايران افزايش داده‏اند.

گمرک کره جنوبي نيز اخيرا در گزارشي اعلام کرده بود که اين کشور با واردات روزانه ۱۳۴ هزار و ۸۵۷ بشکه اي نفت معادل ۵۷۰ هزار و ۳۳۸ تن تا پايان ماه مارس ۲۰۱۵ از ايران، ميزان واردات خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ميزان دو برابر افزايش داده است.

واردات چين از ايران نيز در ماه مارس افزايش داشت و براساس گزارش هاي منتشر شده از سوي نهادهاي اقتصادي اين کشور، پکن در اين ماه از ايران روزانه ۶۳۸ هزار و ۶۰۰ بشکه نفت وارد کرده است که به نسبت يک سال قبل از آن ۱۵ درصد رشد نشان مي دهد.