کد خبر: ۸۳۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۹۴

آيت الله هاشمي : سياست ايران گسترش روابط با کشورهاي آسياي ميانه است

 رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام: يکي از اولويت‌هاي سياست خارجي جمهوري اسلامي را گسترش روابط با کشورهاي آسياي ميانه دانست و گفت: در طول تاريخ چند ساله اين کشورها، يعني از زمان استقلال تاکنون اين اشتياق را در مردم کشورهاي آسياي ميانه هم ديديم.

آيت‌الله اکبر هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار سفير ازبکستان در جمهوري اسلامي، استقلال کشورهاي آسياي ميانه را فرصتي مناسب براي ترميم عقب ماندگي‌هاي تاريخي دانست و گفت: اشتياق مردم کشورهاي آن منطقه براي استقلال و جشن‌هاي ملي پس از آن بسيار معنادار بود.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با بيان خاطراتي از سفرهاي خود به کشورهاي آسياي ميانه و به ويژه ازبکستان، خاطر نشان کرد: در بازديدهايي که با رئيس‌جمهور شما از جاهاي مختلف داشتيم، ظرفيت ازبکستان براي انجام طرح‌هاي سازندگي را گسترده ديده بوديم.

هاشمي رفسنجاني درباره کشورهاي آسياي ميانه نيز اظهار کرد: با توجه به شرايط بين‌المللي، امنيت سياسي و اجتماعي منطقه شما خوب است و اميدواريم دامنه اتفاقات اوکراين به مناطق همجوار گسترش نيابد.

وي در خصوص روابط دو کشور و زمينه‌هاي مستعد گسترش همکاري‌ها، خاطر نشان کرد: فرهنگ مشترک بهترين ظرفيت براي گسترش روابط است که اميدواريم مسؤولان مربوطه در بخش‌هاي مختلف از اين ظرفيت استفاده کنند.

هاشمي رفسنجاني، يکي از اولويت‌هاي سياست خارجي جمهوري اسلامي را گسترش روابط با کشورهاي آسياي ميانه دانست و گفت: در طول تاريخ چند ساله اين کشورها، يعني از زمان استقلال تاکنون اين اشتياق را در مردم کشورهاي آسياي ميانه هم ديديم.

بر اساس اين گزارش الهام اکرم‌اف، سفير ازبکستان نيز در اين ديدار با يادآوري حمايت ايران از استقلال ازبکستان و تشکر از مردم و مسؤولان جمهوري اسلامي، گزارشي از فراز و فرود روابط دو کشور در سال‌هاي گذشته ارائه کرد و گفت: مردم و مسؤولان ازبکستان تمايل زيادي به گسترش روابط با کشورهاي همسايه به ويژه ايران دارند.

سفير ازبکستان با اعلام اين خبر که «امسال در ازبکستان سال بزرگ سالان است»، به برنامه‌هاي دولت براي اين قشر از مردم اشاره و خاطر نشان کرد: قرار است از کساني که 60 سال به بالا دارند، در هر جا که هستند، از لحاظ اقتصادي، اجتماعي و پزشکي حمايت شود.

وي درباره سياست ازبکستان در خصوص اتفاقات اوکراين گفت: بر حلّ مسايل در مذاکرات تأکيد داريم.

الهام اکرم‌اف گفت: خوشحالم که پس از 15 سال حضور در تهران، در آغاز و پايان مأموريت با شما ديدار مي‌کنم که سفارش اکيد مسؤولان عالي کشور متبوع من است.