کد خبر: ۸۳۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۰

ابهام در مورد مسمومیت کارگران پالایشگاه شازند


در حالی که مقامات محلی گفته بودند جزییات حادثه مسمومیت کارگران پالایشگاه امام خمینی شازند عصر امروز (سه‌شنبه ۸ اردیبهشت) اعلام می‌شود، هیچ یک از مقامات محلی و مدیران پالایشگاه تا این لحظه حاضر نشده‌اند جزییات چگونگی وقوع این حادثه را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.

به گزارش ایلنا، ۷ کارگر پالایشگاه امام خمینی شازند صبح دیروز (دوشنبه ۷ اردیبهشت) بر اثر نشت گاز در واحد آب ترش این مجتمع صنعتی دچار گازگرفتگی شدند. دو تن از این کارگران ساعاتی بعد به صورت سرپایی مداوا شدند اما ۵ کارگر دیگر روز گذشته را در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان سپری کردند.

«مصطفی عرب»، مدیر روابط عمومی استانداری مرکزی درباره وضعیت عمومی این ۵ کارگر به ایلنا گفت: یکی از ۵ کارگر یاد شده پس از مداوا از بیمارستان مرخص شده است و حال یکی دیگر از آن‌ها رو به بهبود است اما سه کارگر دیگر کماکان در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان امیرالمومنین بستری‌اند و شرایط خوبی ندارند.

از سویی رئیس اداره کار شازند پیش از ظهر امروز از انتشار جزییات چگونگی وقوع این حادثه تا ساعاتی بعد خبر داده بود، اما تلفن مدیر روابط عمومی پالایشگاه امام خمینی شازند که از سوی مقامات محلی به عنوان مسئول انتشار جزییات حادثه به خبرنگار ایلنا معرفی شده بود، از دسترس خارج شده است.

خبرنگار ایلنا برای اطلاع بیشتر مخاطبان از میزان مصدومیت احتمالی این ۵ کارگر به سراغ یک کار‌شناس ایمنی کار رفته تا شدت مسمومیت بر اثر گاز متصاعد شده در این پالایشگاه را از زبان او بخوانند.

«شهرام غریب» با اشاره به روایت‌های متفاوت از نوع گازی که به مسمویت کارگران منجر شده است، گفت: «یک روایت می‌گوید گازی متصاعد شده در واحد ۱۸ پالایشگاه امام خمینی شازند، گاز سولفید هیدروژن (H2S) بوده است. این گاز به شدت خورنده است و از معروف‌ترین گاز‌ها در صنعت نفت و گاز به شمار می‌رود و در صنایع نفت به «گاز قاتل» معروف است اما آن را به نام‌های گاز ترش یا گاز تخم مرغ گندیده نیز می‌شناسند.

گاز سولفید هیدروژن در تمام صنایع نفت و گاز وجود دارد. این گاز فوق العاده سمی است و بیشتر مرگ و میر‌ها در صنعت نفت بخاطر این گاز است. اشخاصی که می‌خواهند با مخازن حاوی این گاز کار کنند، باید از قبل بررسی کنند که فضای عمومی محل کار از این گاز عاری است یا خیر و کسانی که می‌خواهند در مخازن حاوی این گاز کار کنند، باید از ماسک‌های مخصوص استفاده کنند که این ماسک‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به آن‌ها زمان می‌دهد. این گاز این استعداد را دارد که به وسیله باد هوا پراکنده شود و فوق العاده مرگ آور و مخرب است.

طبعا باید بررسی شود که مخزن حاوی این گاز پیش از انجام فرایند تعمیرات اساسی در پالایشگاه شازند از طریق فن یا گاز نیتروژن تخلیه شده است یا خیر و آیا کنترل نشتی صورت گرفته است. استنشاق غلظت کمتر از ۱۰۰ppm (صد جزء در یک میلیون جزء) این گاز موجب التهاب، کدورت چشم و از دست رفتن حس بویایی می‌شود. اگر غلظت بیش از ۳۰۰ppm  شود سیستم مرکزی اعصاب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و غلظت بیش از ۱۰۰۰ppm  منجر به مرگ می‌شود.

به روایتی دیگر گاز متصاعد شده در هوا دی اکسید گوگرد (SO2) بوده است که باعث یخ زدگی و سوختگی پوست بدن می‌شود و در محیط مرطوب به اسید سولفوریک تبدیل می‌شود. این گاز موجب آسیب پوست، ریه، دستگاه اعصاب مرکزی و دستگاه تنفسی می‌شود. اگر این گاز با غلظتی بیش از ppm ۸ تنفس شود، آسیب‌هایش بسیار شدید است و حتی ممکن است برگشت ناپذیر باشد.»