کد خبر: ۸۳۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۶۱

توضيحات امير سياري درباره فضاسازي هاي اخير برعليه ناوگروه ايران در خليج عدن

نسيم/ فرمانده نيروي دريايي ارتش در برنامه "متن، حاشيه" شبکه سه سيما افزود: تا کنون ۳۴ ناوگروه ما به منطقه خليج عدن اعزام شده و هر ناوگروه دو تا سه ماه آنجا بوده است.اينکه بعضي کشورها، ايران را تهديد کرده‌اند و ايران از خليج عدن بيرون آمده، دروغ است.

امير دريادار حبيب الله سياري در برنامه "متن، حاشيه" امشب شبکه سه سيما افزود : اگر ما اين قدرت را نداشتيم، نمي توانستيم شش سال به طور مستمر در منطقه شمال اقيانوس هند حضور داشته باشيم .وي گفت : ما هيچگاه خودمان را در بحث تجهيزات با استکبار جهاني مقايسه نمي کنيم چون تجهيزاتي که آنها براي خود تهيه و پيش بيني کرده اند تجهيزات کلاني است و مورد نياز ما نيست .دريادار سياري افزود: آن دسته از تجهيزات دريايي مورد نياز ماست که ما بتوانيم از مرزهاي دريايي و منافع خود در دريا دفاع کنيم و ما در جهت ماموريت خود توانمند هستيم .

وي اين گفته که بعضي کشورها، ايران را تهديد کرده اند و ايران از خليج عدن بيرون آمده است ، تکذيب کرد .فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به حضور ناوگروه 34 در خليج عدن گفت : اين ناوگروه بيستم فروردين اعزام و پيش بيني شده است تا اول تير بازگردد اما در فضاي رسانه اي عده اي به دنبال ايجاد عمليات رواني و حساسيت هستند .دريادار سياري تصريح کرد : اين ناوگروه همچون بقيه ناو گروهها براي انجام ماموريتي که به آن واگذار شده به منطقه عزيمت کرده است .

دريادار سياري با اشاره به اينکه خليج عدن يکي از آبراه هاي مهم جهان است گفت : اين آبراه محل عبور کشتي هاي تجاري و نفتکشي است که از آسياي جنوب شرقي به غرب يا از غرب به شرقي مي روند .وي افزود : براي کشور ما نيز که در شمال اقيانوس هند واقع شده است خليج عدن يک آبراه مهم محسوب مي شود .

دريادار سياري با اشاره به اينکه يک سوم تجارت جهان از اين مسير انجام مي شود گفت : در سالهاي 76-78 درخليج عدن بحث تروريسم و دزدي دريايي بوجود آمد و چون اين امر آسيب زيادي به اقتصاد جهان وارد و به دريانوردان تجاري و نفتکش ها که غير نظامي اند آسيب فراواني وارد مي کند ، سازمان جهاني دريانوردي درخواست کرد کشورهايي که توانمندي دارند با حضور در اين منطقه با تروريسم دريايي مبارزه و در منطقه امنيت را براي کشتي ها برقرار کنند .

وي افزود : جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با تروريسم دريايي جزو نخستين کشورهايي بود که اعلام آمادگي کرد و اولين ناوگروه ما در اوايل سال 87 به منطقه اعزام و مشغول گشت زني شد .فرمانده نيروي دريايي ارتش گفت:روزانه حدود 20 کشور جهان براي برقرار کردن امنيت کشتي کشورهاي خود در اين منطقه حضور دارند .

دريادار سياري افزود: بسياري از اين کشورها تحت فرماندهي ناتو هستند اما چند کشور مثل ايران ، چين و روسيه براي تامين امنيت کشتي هاي خود مستقل عمل مي کنند .وي درپاسخ به اين سوال که آيا به سواحل نزديک نشده ايد گفت: اساساً دريانوردي در درياهاي آزاد بدين گونه است که بايد حدود آب هاي سرزميني و نظارت هر کشوري را رعايت کرد .

دريادار سياري اين گفته را که طرف عربي - غربي ، ايران را به ارسال سلاح براي يمن متهم مي کند ، رد کرد و گفت : بنا به درخواست سازمان جهاني دريانوردي ما به منظور برقراري امنيت عمومي براي اقتصاد جهان ، مبارزه با تروريسم دريايي و تامين امنيت کشتي هاي ايران، از سال 86 در منطقه خليج عدن حضور مستمر داريم و روزي نبوده است که کشتي هاي ما در آنجا نباشند .

فرمانده نيروي دريايي ارتش با بيان اينکه تا کنون 34 ناوگروه ما به اين منطقه اعزام شده و هر ناوگروه دو تا سه ماه آنجا بوده است گفت : بر اساس قانون بين الملل و اجازه سازمان جهاني دريانوردي ما مي توانيم براي تعقيب دزدان دريايي به سواحل کشور سومالي و يمن نزديک شويم اما اين کار را نکرده ايم .

دريادار سياري در پاسخ به اين گفته رسانه هاي غربي - عربي که گفته اند ناوگروه روسي به ناوگروه ايراني کمک کرده است تا بتواند براي کمک به انصارالله به سواحل يمن نزديک شود گفت : اين جنگ رواني است و ما براي انجام ماموريت خود يعني برقراري امنيت براي کشتي هاي ايران در منطقه حضور داريم و مطابق با قوانين بين المللي در مسير تعيين شده دريانوردي مي کنيم .

وي در پاسخ به اين پرسش که آيا با ناوگروه روسي ارتباط داريد گفت : همه ناوهايي که در دريا هستند ممکن است با يکديگر ارتباط داشته باشند .فرمانده نيروي دريايي ارتش در خصوص وضع نيروي دريايي عربستان در خليج عدن گفت : نيروي دريايي عربستان تا کنون فعاليت گسترده اي نداشته اما اخيراً در مرزهاي خود در درياي سرخ حضور پيدا و يک ناوگروه در خليج عدن مستقر کرده است .

دريادار سياري درباره ممانعت عربستان از نزديک شدن کشتي ايران به سواحل يمن گفت : اين طور نيست که کسي بتواند جلوي کسي را بگيرد و اگر کسي بخواهد به جايي نزديک شود اين کار را مي کند، اما اين برنامه ما نيست ،بلکه برنامه ما برقراري امنيت در خليج عدن است .