کد خبر: ۸۳۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۵۴

با پرسپوليس و استقلال ما چه کرديد؟

خبر ورزشي/ يک زمان استقلال و پرسپوليس در تهران 5 ميليوني روي هم حداقل 100 هزار تماشاگر داشتند. 70، 80 هزار نفر به آزادي مي‌رفتند و 30 هزار نفر هم به شيرودي. آن سال‌ها معمولاً پرسپوليس و استقلال قهرمان و نايب قهرمان مي‌شدند و چون پولي در فوتبال نبود، همه ستاره‌ها براي اينکه بيشتر توي چشم باشند و به تيم ملي هم برسند، دوست داشتند پيراهن يکي از اين دو تيم را بر تن کنند.
در سال‌هاي دهه 70 و 80 دو اتفاق مهم اتفاد؛ اول اينکه پول (آن هم از نوع بي‌حساب و کتابش) وارد فوتبال شد و دوم اينکه پخش تلويزيوني مسابقات، بسياري از ملاک‌ها را عوض کرد. از اوايل دهه 80 هم با ظهور تيم‌هايي چون سپاهان فوتبال تا حد بسياري از حالت دوقطبي درآمد و جالب اينکه امثال سپاهان و ذوب‌آهن هم پول خوب به فوتباليست‌ها دادند و هم به موقع پول دادند. تازه آنها امکاناتي هم داشتند که تيم‌هاي استقلال و پرسپوليس نداشتند. اينکه فوتبال از حالت دوقطبي صرف درآيد، بد نيست و حتي خوب است. البته در اسپانيا که قهرمان جهان و اروپا شد هم فوتبال دوقطبي است ولي ما خارج کردن فوتبال از حالت دوقطبي را با نابود کردن استقلال و پرسپوليس اشتباه گرفتيم!
امروز استقلال در جدول ششم است و پرسپوليس دهم! طبق يک سنت قديمي، آبي‌ها براي قرمزها کري مي‌خوانند و مي‌گويند شما دو رقمي هستيد و قرمزها هم به عدد 6 اشاره مي‌کنند. جالب اينکه هر دو همزمان هم جام را از دست داده‌اند و هم آسيا را! هيچ کس هم نمي‌پرسد چه کسي يا چه نهاد و تفکري استقلال و پرسپوليس را به اين روز و به اين خاک سياه نشاند؟! واقعاً چه کسي از خالي شدن ورزشگاه‌ها و از «ذلت» قرمز و آبي «لذت» مي‌برد؟ اين اتفاق تلخ به کام چه کسي است؟ اينکه سپاهان، فولاد و تراکتور قوي باشند و جام بگيرند، خيلي خوب است و فوتبال را زنده مي‌کند اما از مردن فوتبال پايتخت همان تبريزي‌ها و اهوازي‌ها و اصفهاني‌ها هم خوشحال نمي‌شوند. ما بايد 5، 6 تيم پرقدرت و صاحب تشکيلات داشته باشيم نه اينکه دو تيم ريشه‌دار و مردمي را محو و نابود کنيم تا 4 تيم ديگر بالا بيايند. خوشبختانه تراکتور، سپاهان و ... همه تيم‌هاي ريشه‌داري هستند، درست مثل ملوان، صنعت نفت و ... که ريشه در تاريخ دارند. اين تيم‌ها هم دوست دارند پرسپوليس و استقلال پرقدرت را ببرند نه تيم‌هاي دهم و ششم جدول را!
تفکر نابودي پرسپوليس و استقلال يک تفکر صددرصد غلط بود و مردم مسلماً باعث و بانيان اين تفکر را نخواهند بخشيد. آبي و قرمز به فوتبال رونق مي‌دهند و شور و نشاط را به جامعه مي‌آورند اما حالا اثري از آنها در بالاي جدول نيست. به طور قطع مشکلات مديريتي و فني هم مزيد بر علت شده تا اين اتفاقات رخ دهد اما ريشه اصلي همه مشکلات همان تفکري است که پرسپوليس و استقلال را زد تا مردم را فوتبال‌زده کند.