کد خبر: ۸۳۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۰

ويتامين‌هاي موردنياز شما در بارداري

مهر/ مادران باردار دو برابر قبل از حاملگي نياز به کلسيم دارند و بايد از پزشک خود بخواهند ويتامين‌هاي قبل از بارداري را براي آنها تجويز کنند.
يک متخصص کودکان با اعلام اينکه مادران باردار دو برابر قبل از حاملگي نياز به کلسيم دارند، گفت: خانمها از پزشک خود بخواهند ويتامينهاي قبل از بارداري را براي آنها تجويز کنند.
پروفسور محمد حسين سلطان زاده با اشاره به نقش موثر فوليک اسيد در خون سازي اظهار داشت: فوليک اسيد نوعي ويتامين است که کمبود آن در خانمها قبل از بارداري و نيز در ماههاي اول بارداري موجب آسيب و ضايعه لوله عصبي جنين و زايمان زود رس مي شود.
بنابراين به خانمهايي که مي خواهند باردار شوند توصيه مي شود براي سلامت جنين در صورت عدم تغذيه مناسب از مکملهاي غذايي مربوطه استفاده نمايند.
استاد تمام دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در ادامه با تاکيد بر ضرورت دريافت املاح معدني نظير آهن افزود: در دوران بارداري نياز به آهن افزايش مي يابد، زيرا بدن مادر نياز بيشتري به اکسيژن دارد و اکسيژن به وسيله خون که قسمت اصلي آن از آهن ساخته مي شود، حمل مي گردد.
از طرفي جنين در اواخر دوران داخل رحمي بايد از مادر آهن دريافت و در بدن خود ذخيره کند و در چند ماه بعد از تولد مصرف نمايد. با توجه به اهميت آهن و امکان عدم دريافت کافي آن از مواد غذايي براي اطمينان از رسيدن آهن کافي به بدن توصيه مي شود مادران باردار از ماه چهارم دوره بارداري از مکملهاي آهن استفاده کنند.
وي با اشاره به نقش امگا 3 و امگا 6 در سلامت مادر و جنين افزود: نوع چربيهاي موجود در شير مادر به نوع تغذيه مادر بستگي دارد و اگر مادر در نوع چربي که مصرف مي‌کند نکات لازم را رعايت کند فرمول شير او متناسب تر مي‌شود. استفاده از اسيدهاي چرب امگا 3 و امگا 6 مي تواند بر عملکرد مغز جنين تاثير گذار باشد.
هفته هاي اول بارداري و سه ماهه آخر زماني است که دستگاه عصبي در حال شکل گرفتن است و نقش مهمي برروي سيستم اعصاب و آلرژي، آسم، بينايي، پرخاشگري، پيش فعالي، عصبانيت و نوزاد دارد.
سلطان زاده گفت: DHA يکي از مشتقات امگا 3 است که براي تکامل مغز و رشد سلولهاي عصبي و شبکيه چشم ضروري است. در افزايش دور سر، قد و وزن و تکامل بينايي واعمال بينايي نيز موثر است.
نقش مشخصي در افزايش هوش نوزادان دارد و در کودکي و جواني نيز باعث مي شود کمتر فشار خون بگيرند. علاوه بر اين کمبود DHA مي تواند به افسردگي بعد از زايمان نيز منجر شود. شيرخواران نارس DHA کمتري دارند.
به گفته اين متخصص نوزادان و کودکان، کلسيم براي رشد استخوان و دندانهاي جنين مخصوصا در هفته هشتم بارداري ضروري است. مادر باردار در دوران حاملگي دو برابر زمان قبل از بارداري به کلسيم نياز دارد.
وي همچنين با اشاره به عوارض کمبود ويتامينهاي A و D افزود: کمبود ويتامين D مي تواند منجر به نرمي استخوان و اختلال در رشد استخوانهاي نوزادان شود و به همين جهت مکملهاي قطره ويتامين D بعد از دو هفتگي توصيه مي شود.
علاوه بر اين از آنجا که بر اساس تحقيقات کشوري 60 درصد از زنان تهران دچار کمبود اين ويتامين هستند، مادران باردار نيز بايد در اين خصوص از خود مراقبت کنند که مبتلا به پوکي استخوان نشوند.
سلطان زاده در رابطه با کمبود ويتامين A افزود: کمبود ويتامين A با عوارضي از جمله کاهش سرعت رشد کودکان، افزايش مرگ و مير و ابتلاي کودکان به بيماريهاي عفوني به ويژه سرخک، اسهال و عفونتهاي دستگاه تنفسي همراه است به طوريکه خطر ابتلا به عفونت و مرگ کودکان را به ميزان 2 تا 4 برابر افزايش مي دهد. کمبود شديد ويتامين A شبکوري ، آسيب قرنيه چشم به صورت گزروفتالمي ( خشکي چشم ) و نهايتا کوري مطلق را به دنبال دارد.