کد خبر: ۸۳۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۳۱

مهاجرت معتادان پرخطر به تهران


ايلنا/ معاون دفتر پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي کشور با اشاره به مهاجرت معتادان شهرستان‌ها به تهران گفت: گسترش مراکز کاهش آسيب اعتياد مي‌تواند تا حدود زيادي به کاهش اين مهاجرت‌ها کمک کند.

محسن روشن‌پژوه درباره اقدامات انجام شده توسط اين سازمان براي جلوگيري از ورود معتادان ساير شهرها به تهران گفت: سازمان بهزيستي از چند سال پيش گروه معتادان پرخطر را هدف قرار داده است و براي اين گروه از معتادان برنامه کاهش آسيب در محل را داريم. همچنين در مواردي تيم‌هاي سيار ما به سراغ معتادان پرخطر مي‌روند.

وي با بيان اينکه براي معتادان کارتن‌خواب، سرپناه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي شبانه داير مي‌کنيم، ادامه داد: معتاداني که جايي براي زندگي ندارند، مي‌توانند در سرپناه‌هاي ما مقيم شده تا از منظر عمومي کمتر به چشم آيند.

روشن‌پژوه با تاکيد براينکه جمع‌آوري و ارجاع معتادان به مراکز اقامتي از وظايف سازمان بهزيستي نيست، افزود: ما وظيفه ساماندهي افرادي را برعهده داريم که داوطلب درمان يا بي‌سرپناه هستند.

وي اظهار کرد: در برنامه‌هاي پيش رو و نيز با تعاملاتي که با ستاد مبارزه با مواد مخدر خواهيم داشت، قصد داريم؛ خدمات کاهش آسيب خود را افزايش دهيم، به اين معنا که تعداد مراکز کاهش آسيب، تيم‌هاي سيار، مراکز گذري، سرپناه‌هاي شبانه خود در تهران را گسترش داده و کيفي‌سازي کنيم.

معاون دفتر پيشگيري و درمان اعتياد در ادامه خاطرنشان کرد: اگر خدمات کاهش آسيب را به پاتوق‌هاي معتادان ببريم و آنان را به اقامت در سرپناه‌هاي خود ترغيب کنيم، رويکردي موثر و انساني‌است که مورد تاييد سازمان‌هاي بين‌المللي است.

اين روانشناس ادامه داد: اگر دليل مراجعه معتادان از شهرستان‌ها به تهران نداشتن سرپناه باشد، با اين اقدامات اين مشکل قابل‌کنترل مي‌شود، اما دلايلي مهاجرت معتادان از شهرستان‌ها به تهران متعدد است که براي اين کار لازم است؛ از روش‌هاي هدفمند مطالعه استفاده شود.

روشن‌‌‌‌‌پژوه خاطرنشان کرد: تا دلايل اين مهاجرت به صورت دقيق مشخص نشود، نمي‌توان براي آن برنامه‌ريزي کرد اما ما در حوزه خود براين باوريم که گسترش مراکز کاهش آسيب مي‌تواند تا حدود زيادي به کاهش اين مهاجرت‌ها کمک کند.