کد خبر: ۸۳۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۸۴

با طولاني ترين سريال تاريخ تلويزيون بيش تر آشنا شويد

تماشاگران امروز/ دو سال پيش بود که جواد افشار بعد از ساخت سريال مناسبتي «مادرانه» تصميم به توليد مجموعه 110 قسمتي «کيميا» به تهيه کنندگي محمدرضا شفيعي گرفت. او اين سريال را با حضور چهره هاي شناخته شده و مطرحي همچون مهراوه شريفي نيا، آزيتا حاجيان، حسن پورشيرازي، پوريا پورسرخ، مهدي پاکدل، نيکي کريمي و... مقابل دوربين برد.
«کيميا» نخستين سريال طولاني بالاي 100 قسمت در تاريخ تلويزيون است که در درجه کيفي الف در حال توليد است. شايد تاکنون آثاري اپيزوديک در درجه کيفي ب ساخته شده باشد، اما قصه دنباله دار با تعداد 110 قسمت تاکنون توليد نشده است. اين سريال در 3 فاز ساخته مي شود. اکنون تيم کيميا مشغول فيلم برداري فاز آخر هستند که حدود 70 بازيگر جديد به مجموعه اضافه شده. براي اطلاع از جزئيات اين سريال با جواد افشار همصحبت شديم تا از شرايط توليد و زمان پخش سريالش بيشتر بدانيم.
قصه سريال در چه مقطعي روايت مي شود؟ دوباره تاريخ مشروطه تا جنگ سوژه شده؟ مثل در چشم باد يا سرزمين کهن؟
نه آن طور که شما مي گوييد. در فاز اول زندگي کيميا پيش از پيروزي انقلاب اسلامي به نمايش درآمده است، در فاز دوم به زمان جنگ مي پردازد و فاز سوم زندگي زن کيميا در دوران معاصر را به نمايش مي گذارد. قصه در چند دهه روايت مي شود و به وقايع مهم ايران در 4 دهه گذشته مي پردازد؛ يعني از تاريخ انقلاب تا جنگ و تحولات اجتماعي ايران. سريال «کيميا» بهترين فيلم نامه مسعود بهبهاني نيا است و او و گروه نويسندگانش به خوبي فضاي سياسي و اجتماعي 40 سال را در قالب يک ملودرام خانوادگي روايت کرده اند که از اين منظر کار بسيار دشواري است.
قصه سريال حول محور چه موضوعي است؟
سريال دامنه وسيعي از موضوعات را دربر مي گيرد و چون 110 قسمت است، نمي توانم از هر قسمت خلاصه اي برايتان تعريف کنم. اما مي توانم بگويم که سرگذشت و سير تحول و شکل گيري شخصيت کيميا دختري ايراني را به نمايش مي گذارد که در طول چند دهه تحولات تاريخي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي زندگي کرده است.
آن طور که از عکس ها بر مي آيد، بازيگراني چون نيکي کريمي هم در اين سريال ايفاي نقش کرده اند؛ چطور آنها را راضي به بازي در سريال کرديد؟
از آنها دعوت کرديم، آنها به اهميت داستان پي بردند و از ظرفيت کار مطلع شدند و موجه اهميت و متفاوت بودن کار شدند، بنابراين اعتماد بين طرفين به وجود آمد. در طول کار هم متوجه شدند که سريال از ساختار قابل قبولي برخوردار است و مي توانند اعتماد کرده و بازي کنند. اين را هم بگويم مهراوه شريفي نيا نقش کيميا را بازي مي کند و بعد از سال ها بار ديگر اين بازيگر در کنار مادرش آزيتا حاجيان در نقش يک مادر و دختر ظاهر شده اند.
شايعات زيادي درباره خواننده تيتراژ سريال تان سر زبان ها افتاد و تاييد و تکذيب شد؛ خودتان موضوع را توضيح مي دهيد؟
محسن چاوشي در حال کارکردن روي موسيقي تيتراژ ماست و اين همه شايعه را بقيه راه انداختند. اصلا نمي خواستيم موضوع رسانه اي شود که تاييد و تکذيب راه بيفتد.
از زمان پخش قطعي سريال خبر داريد؟ يا گذاشته اند براي جاي خالي.
(مي خندد) کنداکتور است ديگر، ولي اگر تغييري در کنداکتور پخش انجام نشود، ماه مبارک رمضان يا اوايل تابستان کيميا پخش خواهدشد. چون سريال توليد معاونت سيماست اين اختيار را دارد که زمان پخش تشخيص دهد که سريال از کدام شبکه روانه آنتن شود تا نتيجه بهتري داشته باشد.
بنابراين پخش سريال بستگي به رئيس سازمان و معاون او دارد. معتقدم اثري با اين پروداکشن و اين رقم بودجه بايد شبکه مناسبي براي پخشش درنظر گرفته شود.
فيلم برداري چه زماني به پايان مي رسد؟ يعني همزمان با پخش، مشغول کار هستيد يا نه؟
کار توليد ما 5 ماه ديگر به پايان مي رسد. البته مراحل فني از جمله مونتاژ، صداگذاري، موسيقي و... همزمان با آغاز فيلم برداري در حال انجام است که ان شاءالله کار براي پخش آماده شود. براي گرفتن برخي سکانس ها قرار است به کشور مجارستان برويم. تاکنون حدود 80-70 درصد از مراحل تصويربرداري «کيميا» در بالغ بر 400 لوکيشن انجام شده و در مدت يک سال و نيمي که از آغاز ضبط اين اثر مي گذرد تمام بازيگران مقابل دوربين رفته اند.
با توجه به اينکه شبکه هاي مختلف ماهواره اي سريال هاي طولاني بالاي 200 يا 300 قسمت توليد کرده اند، آيا کيميا آغازگر اين روند در تلويزيون خودمان خواهدبود؟
اگر باشد که خوشحال مي شوم؛ اميدوارم «کيميا» استارت خوبي براي رويکرد تلويزيون به اين سمت باشد تا بتوانند سريال هاي طولاني و دنباله دار توليد کنند و اين روند ادامه پيدا کند. اميدواريم اين سريال بتواند ارتباط خوبي با مردم برقرار کند و از آنجا که سريال، روايتگر بخش عظيمي از حوادث کشورمان از 30-40 سال گذشته تاکنون است بتواند نسل هاي جديد را با اتفاقات آشنا کند.
همچنين براي نسل گذشته مروري بر خاطرات باشد و به همين دليل معتقدم «کيميا» مي تواند براي نسل امروز و نسل گذشته جذاب باشد.