کد خبر: ۸۳۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۵۴

در روزهاي گرم چه غذاهايي نخوريم؟

 هر چه به فصل گرما نزديک‌تر مي‌شويم، بايد دور مصرف غذاهاي سنگين‌تر و چرب‌تر را خط بکشيم.

«هميشه در بهار دچار حساسيت و احساس پري بيش از حد مي‌شوم. شنيده‌ام که توصيه طب سنتي در بهار، کم‌خوري است. مي‌خواستم بدانم حالا که کمي حجم غذايم را کمتر کرده‌ام، از اين مشکلات فصلي خلاص خواهم شد‌؟»

کم‌خوري در فصل بهار، توصيه خوبي است. به‌طور کلي، با گرم‌تر شدن هوا و عبور از زمستان، اخلاط بدن کم‌کم حالتي سفت و منجمد پيدا مي‌کنند. مزاج، حرارت و ميزان رطوبت بدن در بهار به‌گونه‌اي تغيير مي‌کند که شانس ابتلا به جوش، دمل و حساسيت را افزايش مي‌دهد بنابراين، بهتر است در فصل بهار و با کاهش قدرت هضم و جذب در سيستم گوارش، ورودي بدن کم شود.

کم‌خوري در بهار باعث مي‌شود بدن ما بتواند خودش را راحت‌تر با شرايط تطبيق بدهد و دچار مشکلات کمتري شود. از طرف ديگر، ورودي خوراکي‌هايي با مزاج گرم به بدن در فصل بهار بايد به حداقل ممکن برسد. بهتر است در فصل بهار از مصرف ادويه‌هاي فراوان ‌همراه غذا که معمولا داراي مزاج گرمي هستند، پرهيز کنيد.

هر چه به فصل گرما نزديک‌تر مي‌شويم، بايد دور مصرف غذاهاي سنگين‌تر و چرب‌تر را هم خط بکشيم زيرا سيستم گوارشي ما با خروج گرما از اندام‌هاي داخلي، ضعيف‌تر مي‌شود و ديگر قدرت کافي براي هضم غذاهاي سنگين نخواهد داشت.

به‌همين دليل در بهار و تابستان، بيشتر از پاييز و زمستان با حس پري بيش از حد و مشکلات گوارشي ناشي از آن مانند نفخ و ريفلاکس مواجه مي‌شويد. توصيه ما در فصل بهار و تابستان، همواره مصرف غذاهاي سبک و خنک و پرهيز از مصرف غذاهاي چرب و پرادويه است.