کد خبر: ۸۳۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۷۶

چرا سريال هاي ترکي جذابند؟

هفت صبح/ بررسي دلايل نفوذ بالاي سريال هاي ترکيه در ميان خانواده هاي ايراني از آن دست مباحثي است که نه تنها رنگ باخته بلکه به جواب درستي هم نمي رسد. اين بار قصد داريم به سريال هاي ترکيه اي از زاويه اي متفاوت نگاه کنيم.
سريال هاي ترکيه چگونه در طول سال هاي اخير به اين شکل از لحاظ کيفي، محتواي داستاني و ارزش ساخت ارتقا يافتند. سوال ديگري که مطرح مي شود در ارتباط با اين موضوع است که با چه پشتوانه اي سريال هاي ترکيه در اين تعداد قسمت بالا و با اين سرعت بسيار زياد توليد مي شوند.
کافي است سريال هاي ترکيه را با نمونه هاي غربي مقايسه کنيد تا متوجه شويد که تعداد قسمت و فصل هاي توليد شده توسط استوديوهاي ترکيه به مراتب بيشتر از سريال هاي طولاني آمريکايي است.
مسئله اي که امروز سعي در بررسي آن داريم دلايل موفقيت جهاني سريال هاي ترکيه در طول سال هاي گذشته و البته افزايش کيفيت ساخت آنهاست. نکته اي که ريشه در بسياري از مسائل مهم دولتي،اقتصادي و اجتماعي ترکيه دارد.

چرا سريال هاي ترکي جذابند؟

اگر به آمار و ارقام درآمد سريال هاي ترکيه طي يک دهه گذشته نگاه کنيم با اطلاعات عجيبي روبرو مي شويم. ترک ها در سال 2004 ميلادي با فروش سريال هايشان به شبکه هاي خارجي تنها يک ميليون دلار درآمد داشتند، مبلغي که به هيچ وجه تاثيري در اقتصاد کلان اين کشور نداشت. با ادامه توليدات ترکيه، اين کشور توانست در سال 2008 درآمد خود از فروش برنامه هاي تلويزيوني را به 10 ميليون دلار در سال برساند.
همچنان رقم اشاره شده پايين بوده و با توجه به افت شرايط اقتصادي نياز به راه حل جديد احساس مي شد. مسئولين ترکيه که وضعيت توليدات کشورهاي همسايه و بخصوص حوزه خليج فارس را ضعيف مي ديدند، به يکباره تصميم گرفته و سياست هاي داخلي نسبت به توليد برنامه هاي تلويزيوني را تغيير دادند.
ترکيه در سال گذشته ميلادي توانست با يک برنامه پنج ساله درآمد خود از فروش محتواي تلويزيوني را به 150 ميليون دلار برساند. هر چند اين رقم در مقابل 100 ميليارد ترکيه از صادرات ناچيز است اما مسئولين تاثيرگذار در اقتصاد اين کشور به دنبال رشد صادرات و فروش سريال هاي تلويزيوني هستند.

چرا سريال هاي ترکي جذابند؟
1- شايد با خود بگوييد مقايسه فروش سريال به نسبت ديگر کالاهاي صادراتي ترکيه به خوبي نشان مي دهد که اختلاف سطح موجود به عنوان دليل مناسبي براي توجيه اقتصادي اين حوزه قلمداد نمي شود. مسئله اي که ترکيه به آن توجه کرده در کنار بخش مالي قسمتي است که در فرهنگ و ديگر شاخصه هاي کشورهاي همسايه تاثيرگذار است.
بسياري از کارشناس ها اعتقاد دارند، پخش سريال هاي ترکيه در کشورهاي ديگر نه تنها فرهنگ اين کشور را بدون هزينه اضافه صادر مي کند، بلکه به شناخته شدن کالاهاي ترکيه در ديگر کشورها و افزايش مشتري آنها تاثيرگذار است. اين نکته نيز حائز اهميت است که در حال حاضر وضعيت سياسي ترکيه بخصوص در ميان کشورهاي منطقه در شرايط مناسبي به سر نمي برد.
2- دولت ترکيه با تمرکز روي توليد سريال هاي با کيفيت و صادر کردن آنها نه تنها روي موارد اشاره شده تمرکز داشته بلکه سعي دارد قدرت و تفکرات دولت ترکيه را به نمايش درآورد.
با وجود شرايط اشاره شده، ساخت سريال با کيفيت در اولويت کاري قرار مي گيرد. توليدکننده هاي ترکيه متوجه شده اند که کيفيت اصلي ترين دليل محبوبيت سريال در ميان مردم کشورهاي منطقه است.
در اولين حرکت دولت ترکيه يکي از توليدکننده هاي سريال را وارد انجمن اقتصادي کشور کرد. حضور عضوي اينچنيني باعث مي شود توليدکننده هاي محتواي تلويزيوني در کنار کارشناس هاي اقتصادي قرار گرفته و از شرايط مناسب براي فروش سريال ها باخبر شوند.
در ادامه انجمني متشکل از تهيه کننده ها، کارگردان ها و بازيگرهاي مطرح تلويزيوني ترکيه شکل گرفت تا نظارت بر کيفيت توليدات داخلي به شکل جدي شروع شود.
3- دولت ترکيه بعد از به وجود آوردن شرايط اوليه، بودجه فوق العاده اي را در اختيار تهيه کننده هاي تلويزيوني قرار داد. هيچ کدام از شبکه هاي تلويزيوني در شرايط فعلي حاضر نمي شوند بودجه زيادي را به توليد سريالي اختصاص دهند که هنوز سرنوشت و آينده درستي ندارد. در مقابل دولت، اين ريسک را پذيرفته و با اختصاص بودجه هاي سرسام آور عملا راه را براي توليد سريال هاي طولاني هموار مي کند.

چرا سريال هاي ترکي جذابند؟
دولت در اين ميان حتي گروهي متشکل از متخصص هاي اين حوزه را تشکيل داده تا به عنوان تحقيق و توسعه از شرايط مناسب و موضوعات مورد پسند باخبر شده و آنها را در اختيار توليدکننده ها قرار دهند.
4- سياست در فروش محتواي تلويزيوني ترکيه نقش بسزايي دارد. افراد حاضر در سياست ترکيه همواره سعي دارند با انجام مذاکرات هميشگي محصولات فرهنگي خود را در اختيار ديگر کشورها قرار دهند.
البته نبايد از يک نکته کليدي به راحتي گذشت. يکي از اصلي ترين دلايلي که طي سال هاي اخير سطح کيفي سريال هاي ترکيه را افزايش داده، ارتباط مستقيمي با نيروي کار حرفه اي و تحصيلکرده دارد.
دولت در اين ميان نه تنها مراکز آموزشي خاصي را احداث کرده بلکه سعي کرده با وارد کردن افراد باتجربه خارجي از دانسته هاي آنها استفاده کند. استفاده از تمام نکات اشاره شده باعث شده اکنون سريال هاي ترکيه پا را فراتر از کشورهاي حوزه خليج فارس يا بالکان گذاشته و به خاک آمريکا و کشورهاي اروپايي برسند.
5- در سال گذشته سريال پسر که طرفداران بسياري در ترکيه دارد، توسط شبکه فاکس آمريکا خريداري شده و در اختيار مخاطبان اين شبکه قرار گرفت. حتي به تازگي خبري منتشر شده که تهيه کننده هاي سوئدي و انگليسي قصد دارند داستان اين سريال را با رعايت حق کپي رايت مورد استفاده قرار داده و آن را در ساختاري مناسب با کشورشان توليد کنند.