کد خبر: ۸۳۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۲۹

يازده تن از ثروتمندترين مديران فناوري که ساده زيستي را پيشه کرده‌اند

در حالي که برخي از مديران در زمينه فن‌آوري در زندگي فوق‌العاده لوکس‌شان غرق هستند، بايد گفت برخي ديگر ساده زيستي را انتخاب کرده‌اند. مثلا بيز استون (يکي از موسسان توييتر) با اينکه هنوز جوان است مي‌گويد خجالت مي‌کشد اگر چيزي زرق و برق‌دارتر از فولکس واگن غر شده‌اش سوار شود.

در مطلب جالب زير با 11 تن از فروتنان دنياي فن‌آوري آشنا مي‌شويد که دارايي خالصشان در برخي از اوقات ميلياردها دلار است، ولي در عين حال زندگي ساده را براي خود برگزيده‌اند و دست در خيريه زياد دارند.

ديويد چريتون، پروفسور دانشگاه استنفورد
دارايي خالص: 2.9 ميليارد دلار

چريتون استاد دانشگاه استنفورد و يکي از موسسان آريستا نتوورک است. او يکي از اولين سرمايه گذاران گوگل پس از لري پيج و سرگي برين بوده و براي شروع کار گوگل 100000 دلار اختصاص داده بود.

نظر او راجع به زندگي لوکس خيلي جالب است: راستش داشتن اين جور چيزها برايم توهين آميز است. آدمهايي که خانه‌هايي با 13 سرويس بهداشتي دارند، يک چيزشان مي‌شود.

او صاحب يک فولکس واگن متعلق به سال 1986 است و هنوز هم در همان خانه 30 سال پيشش سکونت دارد. به گفته خودش حتي از چاي کيسه‌اي دوباره استفاده مي‌کند، اما او سال 2012 براي کودکانش يک هوندا اوديسي خريد و حسابي ولخرجي کرد.


چارلي ارجن. موسس و مدير ديش نتوورک
دارايي خالص: 17.8 ميليارد دلار

ارجن به ساده زيستي مشهور است و در واقع چندان هم اين شهرت مثبت نيست. تا 10 سال پيش او اصرار داشت هر چکي که از ديش بيرون مي‌آمد امضا کند.

او براي نهار ساندويچ و يک نوشيدني گاتوريد مي‌خورد و تا همين الان هم در سفرهايش از اتاق مشترک با همکارانش استفاده مي‌کند.


جک ما، موسس و رئيس علي بابا
دارايي خالص: 22.8 ميليارد دلار

ما يکي از ثروتمندترين مردان چين است، اما زياد اهل پول خرج کردن نيست و ترجيح مي‌دهد زندگي شخصي‌اش را دور از توجه نگه دارد. جک در خانواده‌اي فقير بزرگ شده و دوبار در امتحان ورودي دانشگاه و بسياري از مشاغل رد شده است.

با اينکه او در حال حاضر يکي از مشاهير چين است، دوست دارد که زمانش را در محلات ساکت و مديتيشن در کوه‌ها بگذراند و با دوستانش پوکر بازي کند.

چن، دستيار و دوستش راجع به او چنين مي‌گويد: زندگي ما يون خيلي ساده است. علاقه‌مندي‌هاي او هنوز هم انجام تاي چي و کونگ فو است. فکر نمي‌کنم که زياد تغيير کرده باشد و هنوز هم همان استايل قديمي‌اش را دارد.


پير اميديار، موسس و رئيس اي بي
دارايي خالص: 8.2 ميليارد دلار

اميديار زماني که اي بي سال 1998 معروف شد، تبديل به يک ميلياردر شد، اما او هرگز فکر نمي‌کند که خرج کردن اين همه پول برايش رضايت بخش باشد.

او به فوربز چنين مي‌گويد: از مرحله ثروتمند معمولي گذر کرده‌ايم و وارد مرحله ثروتمند مسخره شده‌ايم. مي‌دانيد ما ثروتمنديم. مي‌توانيم نه يک ماشين بلکه تمام ماشين‌هاي گران را بخريم، اما به محض اينکه بدانيم چنين توانايي داريم، هيچ چيز برايمان ديگر جالب و رضايت بخش نخواهد بود.


ديويد کارپ، موسس و مدير عامل تامبلر
دارايي خالص: حداقل 200 ميليون دلار

تامبلر را کارپ زماني که يک نوجوان بود تاسيس کرد. اين شبکه 1.1 ميليارد دلار ارزش دارد، اما کارپ ترجيح مي‌دهد که زندگي ساده‌اي داشته باشد.

تنها ولخرجي او مرتبط به يک اتاق 520 متري در بروکلين است که 1.6 ميليون دلار خرجش کرده است. البته نيمي از اين آپارتمان هم ظاهرا خالي است.

او به فوربز چنين مي‌گويد: من زياد کتاب يا لباس ندارم و وقتي افرادي را مي‌بينيم که خانه‌هايشان را پر از اين جور چيزها مي‌کنند واقعا متعجب مي‌شوم.


عظيم پرمجي، رئيس ويپرو ليميتد
دارايي خالص: 16.1 ميليارد دلار

رئيس تشکيلاتي به بزرگي ويپرو و در واقع ثروتمندترين مرد فن‌آوري هند، از پول خرج کردن متنفر است. او هميشه با پرواز اقتصادي سفر مي‌کند و از فرودگاه تا دفترش را با ريکشا طي مي‌کند. مي‌گويند او ميزان مصرف دستمال توالت را در شرکتش زير نظر دارد و به کارمندانش مي‌گويد که پس از ترک هر اتاق لامپ آنرا خاموش کنند.

يکي از مديران فن‌آوري از بنگلور درباره او چنين مي‌گويد: پرمجي باعث شده است که عمو اسکروج در حد بابا نوئل بنظر آيد (مقايسه خساست او با آقاي اسکروج).


بيز استون، کي از موسسان توييتر، مديوم و جلي
دارايي خالص: گفته مي‌شود 200 ميليون دلار

استون را مي‌توان باني خيلي از موفقيت‌هاي بيزينسي دانست، اما ماشينش هنوز هم يک فولکس واگن است. او باور دارد که خريد خانه يا خودروي لوکس تنها باعث مي‌شود که او آدم سبکي بنظر بيايد.

او مدتها درگير بدهکاري‌هاي کارت اعتباري بوده است. در حال حاضر او و همسرش ليوي، تمرکزشان را روي انجام کارهاي نيکو و خيرخواهانه گذاشته‌اند.

او درباره ثروت چنين مي‌گويد: مهمترين نقشي که پول در زندگي من دارد اين است که از اضطراب‌هايي که با آن بزرگ شدم مي‌رهاندم. ما ترجيح مي‌دهيم به جاي اينکه سوار لامبورگيني شويم و يک خانه لوکس داشته باشيم، به ديگران کمک کنيم.


جان کوم، موسس واتس اپ
دارايي خالص: 6.8 ميليارد دلار

شايد کوم ميلياردها دلار ثروت داشته باشد، اما آغازي کاملا ساده داشته است. او متولد کيف در اوکراين است و زماني که 16 ساله بود با خانواده‌اش به آمريکا مهاجرت کردند. خانواده او مدتها براي زنده ماندن از برنامه کوپن غذا استفاده مي‌کردند.

او عادت‌هاي پس انداز کردنش را تا همين الان ادامه داده است. واتس اپ سال 2014 برايش 19 ميليارد دلار به ارمغان آورد.


تيم کوک، مدير عامل اپل
دارايي خالص: گفته مي‌شود بيش از 400 ميليون دلار

تيم کووک هميشه يکي از پردرآمدترين مديران سيليکون ولي بوده است، اما اين قضيه را هر گز از طريقه زندگي‌اش نخواهيد فهميد.

او دلش نمي‌خواهد که زياد در چشم باشد و به همين دليل خانه‌اش را در پالو آلتو انتخاب کرده است. قيمت اين خانه 1.9 ميليون دلار بوده که دربرابر خانه‌هاي اطرافش در واقع بسيار پايين است.

او چنين مي‌گويد: هميشه دلم مي‌خواهد که به خودم يادآوري کنم که از کجا آمده‌ام و زندگي در يک محيط متوسط به من کمک مي‌کند. پول براي من مشوق و انگيزه ساز نيست.


توني شي، مدير عامل زاپوس
دارايي خالص: نزديک به يک ميليارد دلار

با اينکه او کمپاني‌اش (LinkExchange ) را سال 1999 به مايکروسافت و با قيمتي برابر با 265 ميليون دلار فروخت، تصميم گرفت که ثروتش را به روش ساختار يافته‌تري مصرف کند، تا اينکه يک زندگي لوکس براي خودش بسازد.

در چندين سال گذشته او 350 ميليون دلار صرف تبديل لاس وگاس به يک گذرگاه فن‌آوري کرده است. يکي از سرمايه گذاران او با نام اريک مور راجع به کاري که او مي‌کند چنين مي‌گويد: کاري که توني مي‌کند واقعا قابل درک نيست.


سرگي برين، موسس گوگل
دارايي خالص: 29.1 ميليارد دلار

ساده زيست حساب کردن فردي که چندين هواپيما دارد کار دشواري است، اما او خودش راجع به طريق زندگي‌اش چنين مي‌گويد: از والدينم ياد گرفته‌ام بدون چيزهاي زيادي خوشحال باشم. هنوز هم نمي‌گذارم غذايي در بشقابم بماند. هنوز هم هنگام خريد به قيمتها نگاه مي‌کنم. نمي‌خواهم زيادي هم ساده زيست باشم، اما ياد گرفته‌ام که بدون چيزهاي زيادي شاد باشم.

او هنوز هم يکي از مشتريان کاستکو است و به کارهاي خير خواهانه مبادرت مي‌ورزد. او و همسر پيشينش سال 2013، 219 ميليون دلار در راه خير مصرف کردند.