کد خبر: ۸۳۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۱۸

از شايعه عدم تأييد هدايتي تا واگذاري سه ساله باشگاه

خبر ورزشي:امروز قرار است سازمان خصوصي‌سازي کشور، تکليف نهايي باشگاه پرسپوليس را روشن کند. البته عبدا... اشرف‌پوري‌حسيني رئيس اين سازمان، روز چهارشنبه گفته بود ممکن است تأييد اهليت و صلاحيت کانديداهاي خريد دو باشگاه استقلال و پرسپوليس حتي تا روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه اين هفته هم طول بکشد اما در صورتي که شرايط براي تأييد صلاحيت‌ها، واقعاً سخت و دشوار شود.
مرور اتفاقاتي که رخ داده
احتمال‌ها و شايعات از همان روز چهارشنبه شروع شد. اينکه چه اتفاقي قرار است رخ بدهد و آيا به طور کلي سازمان خصوصي‌سازي با خريداران کنار مي‌‌آيد يا نه. در حال حاضر، باشگاه استقلال بدون پيشنهاد مانده که تکليفش در مزايده مرحله چهارم (روز چهارشنبه اين هفته) روشن خواهد شد ولي پرسپوليس سه کانديداي خريد دارد. اول شرکت استيل‌آذين و شخص حسين هدايتي است که با مبلغ 666/666/666/296 تومان به دنبال خريد باشگاه افتاد و پاکتش را بدون کم و کاست و کاملاً قانوني ارائه کرد. دومين شرکت، بهنام پيشروي کيش بود که با قيمت 000/000/000/298 تومان به دنبال خريد باشگاه رفت ولي چون يک مشکل مالي داشت و به جاي پول نقد، چک تضميني ارائه کرده بود، نمي‌تواند قانوناً در مزايده بماند. سومين ضلع اين مثلث نيز فردي به نام عليرضا معظمي‌نيا بود که به ادعاي خودش، پول ورود در مزايده را واريز کرده و حاضر است 300 ميليارد تومان هم پول بدهد براي خريد باشگاه اما چون در زمان مزايده غيبت داشت، شانس زيادي ندارد. اين تمام اتفاقاتي بود که تا به حال رخ داده است.
شايعات شروع شد
به محض شروع بررسي شرايط خريد براي خريداران، شايعات هم شروع شد. گفته مي‌شود هدايتي شانس زيادي ندارد تا صاحب باشگاه شود و معظمي‌نيا نيز به عنوان يک مشتري جدي شناخته نمي‌شود. بهنام پيشرو هم نقص مدارک داشت و به صورت قانوني نمي‌تواند در واگذاري شرکت کند. گفته مي‌شود باشگاه با اين شرايط، ديگر به مزايده چهارم نمي‌رود چون در مزايده سوم به مشکلات قانوني برخورد کرد و از اين‌رو بايد مثل شرکت‌هاي دولتي که با چنين معضلاتي مواجه مي‌شوند، به شرکت‌هاي خصوصي به صورت اماني، اجاره داده شود.
ارزش پرسپوليس مشخص شد
اما اين مزايده، ارزش باشگاه پرسپوليس را مشخص کرد. وقتي پرسپوليس سه خريدار داشت اما استقلال فعلاً بدون خريدار مانده است. حساسيت بخش خصوصي براي در اختيار گرفتن باشگاه پرسپوليس، شايد باعث شود وزارت ورزش در مورد واگذاري قطعي اين باشگاه، تجديدنظر کند. اگر اهليت خريداران تأييد نشود، باشگاه مجدداً به وزارت ورزش برمي‌گردد و در اين صورت، شرکت‌هاي خصوصي مي‌توانند براي اسپانسرينگ آن هم به مدت سه ساله اقدام کنند.
احتمال جالب و مثلث مشهور
اما اگر هدايتي صاحب باشگاه شود، احتمالات باز هم تغيير خواهد کرد. در اين صورت، يک مثلث وجود دارد که يکي از اضلاع آن، مديرعامل باشگاه خواهد شد. نفر اول محمد دادکان است. بارها از سوي هدايتي پيشنهاد مديرعاملي پرسپوليس را داشته اما تا امروز، هرگز اين پيشنهادات را نپذيرفته است. نفر دوم امير عابديني است که علاقه زيادي دارد مجدداً روي صندلي مديرعاملي باشگاه بنشيند و براي اين مسئله نفوذ بسيار زيادي در دستگاه مديريتي هدايتي پيدا کرده است. او به همراه فرزند هدايتي راهي سازمان خصوصي‌سازي شد تا در مزايده، ناظر شرکت استيل‌آذين باشد. نفر سوم نيز محمد رويانيان است. شايد او مديرعامل بعدي باشگاه پرسپوليس باشد.
پول‌ها چه مي‌شود؟
طبق اعلام يکي از مسئولان سازمان خصوصي‌سازي، در صورتي که مزايده برنده داشته باشد، مبلغ برنده شدن در مزايده بايد به خزانه دولت واريز شود. سپس سازمان بازرسي که حساب‌هاي دو باشگاه استقلال و پرسپوليس را بررسي کرده بود، مبلغ دقيق بدهي اين باشگاه‌ها را اعلام مي‌کند و از پول مزايده، تمام اين مبالغ تسويه مي‌شود.