کد خبر: ۸۳۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۹۲

روحانی:اعتراض معلمین را به رسمیت می شناسم/نمی‌توانیم به قوه قهریه نظام که دستبند و کلت همراهش است بگوییم بیا و اجتهاد کن

رییس جمهوری با تاکید بر این که آموزش و پروش باید از حالت دولتی محض به تدریج و قدم به قدم خارج شود، گفت: بیش از 10 درصد مدارس کشور غیر دولتی است که باید این تعداد افزایش یابد.
 رییس جمهوری با تاکید بر این که آموزش و پروش باید از حالت دولتی محض به تدریج و قدم به قدم خارج شود، گفت: بیش از 10 درصد مدارس کشور غیر دولتی است که باید این تعداد افزایش یابد.

به گزارش  پایگاه خبری «تیک»، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (دوشنبه) در سی و یکمین آیین بزرگداشت مقام معلم افزود: ما باید علم را جهانی بیاموزیم حتی در مهارت ها باید از دنیا بیاموزیم، ولی پرورش و اخلاق را با آموزش های دینی، اسلامی و فرهنگ ایرانی بیاموزیم.

وی خاطر نشان کرد: معلمان ممکن است مشکلات معیشتی داشته باشند و تلاش دولت به عنوان شاگردان آنان این است که در حد توان کمک کند، البته ما حق اعتراض را برای تمام اقشار و اصناف محفوظ دانسته و به رسمیت می شناسیم. 

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه به راهپیمایی امسال کارگران اشاره کرد و گفت: شما دیدید امسال برای اولین بار کارگران به خیابان ها آمدند و راهپیمایی کردند که این در گذشته سابقه نداشته است. 

روحانی افزود: من نسبت به معلمین نیز حق اعتراض را به رسمیت می شناسم، ما مشکلات آنان را می دانیم و البته آنان نیز مشکلات ما را می دانند. 



** همه معلمین باید معلم آموزشی و پرورشی باشند 

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که روز معلم برای همه ما روز خاطره است، گفت: این روز برای همه ملت ایران روز افتخار هست چون هر آنچه که داریم از معلمین خود داریم. 

روحانی با بیان این که همه مردم خاطرات بسیار شیرینی را از اولین کلاس درس و آشنایی با پدر علمی خود دارند، افزود: بسیار مهم است که دانش آموز گوش به زنگ باشد تا چه هنگام که از کلاس درس خلاص شود یا نگاهش به دهان و سخن شیرین معلم باشد و بگوید که خدا کند این کلاس تمام نشود. 

وی با تاکید بر این که همه معلمان باید معلم آموزشی و پرورشی باشند، اظهار داشت: نباید این گونه باشد که یک معلم علم بیاموزد و یک معلم، اخلاق آموزش دهد. 

رییس دولت تدبیر و امید یادآور شد: در گذشته به گونه ای عمل می شد که دانش آموزان نسبت به معلم پرورشی نگاهی همچون یک پلیس یا مامور را داشتند که کیف ها را بازرسی می کند، معلوم است که این دیگر معلم نیست.

روحانی خاطرنشان کرد: معلم باید جایگاهی داشته باشد که دانش آموز سفره دلش را پهن کند و معلم همچون پدر و یا مادر او را هدایت کند. 

وی با تاکید بر این که روز معلم روز خاطره ها است به دوران تحصیل خود در دبیرستان و دانشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: در برخی از کلاس ها اساتیدی بودند که نه فقط دانشجویان آن کلاس بلکه دانشجویان سایر کلاس ها هم حاضر می شدند و هیچ کس نمی خواست کلاس درس تمام شود و اگر کلاس به پایان می رسید سی، چهل نفر دور استاد را محاصره و سوال می کردند به راستی استاد را دوست داشتند. 

رییس جمهوری درمورد برگزاری کلاس های درس حوزه های علمیه هم گفت: سبک و سیاق کلاس های حوزه های علمیه فرق می کند، هیچ کلاسی از لحاظ عواطف، محبت، نزدیکی و آزادی همچون کلاس های درس حوزه نیست. البته درحال حاضر کمی با گذشته فرق کرده است. 

روحانی ادامه داد: شاگرد با استاد بحث جدی می کرد که اگر کسی آنها را نمی شناخت فکر می کرد که آنها در یک سطح هستند، در مقام نقد و حلاجی مسایل علمی کاملا آزاد بودند. 

وی تصریح کرد: کلاس های درس حوزه با آزادی کامل همراه بود و کسانی که می گویند آزادی تحفه ای از غرب است اصلا چنین نیست. 



** هیچ گاه به فکر انحصار علم نبودیم 

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که از زمان اسلام تا قرن ها پس از آن کشورهای اسلامی مرکز علم و دانش بودند، اضافه کرد: بی منت علم را در طول قرن های متمادی به دنیا صادر کردیم، کتاب دادیم، دانشجو پذیرفتیم و استاد فرستادیم، به هیچ عنوان به فکر انحصار علم نبودیم. 

روحانی افزود: غرب به دنبال انحصار علم است، ایراد غرب این است که به هر دانشی می رسد ابتدا به دنبال انحصار است، دانش را گروگان می گیرند برای سلطه علمی، اقتصادی و حتی بالاتر سلطه سیاسی اما اخلاق ما مسلمانان این گونه نبوده است و علم و دانش را بدون این که به اهرم فشار تبدیل کنیم در اختیار همه گذاشتیم.



** بیان دین و ترویج اسلام وظیفه همه معلمان 

رییس جمهوری با تاکید بر این که معلمان افتخار ما هستند و خواندن، نوشتن، فهم مسائل، راه تحقیق و درس اخلاق و دین را به ما آموختند، گفت: ما باید هر چیز در سر جای خود ببینیم، تعلیم و ترویج دین، بیان دین و ترویج اسلام بعهده همه معلمان در آموزش و پرورش و دانشگاه ها است، حوزه ها هم که جای خود دارد، رسالتشان فهم و تبیین بهتر دین است اما نمی شود به هر کسی گفت تو مجتهدی و اجتهاد کن، در آن صورت سنگ روی سنگ بند نمی شود. 

روحانی افزود: نمی توان به قوه قهریه نظام که دستبند و کلت دارد گفت تو هم اجتهاد کن، هر کس وظیفه خود را باید انجام دهد، تقویت نظام و اسلام به این است که هر کسی کار خود را انجام دهد. 

وی ادامه داد: یکی از جاهایی که توقع داریم و باید درخواست کنیم و وظیفه معلمان بدانیم موضوع پرورش اخلاق و تعلیم مسایل دینی است، لازم نیست در یک کلاس درس درباره خداشناسی وقت بگذاریم، همان معلم فیزیک، ریاضی، شیمی و سایر دروس با یک کلمه به جا می تواند اثر بیش از یک ساعت حرف زدن بگذارد. 

رییس قوه مجریه با بیان این که هر کسی نفوذ بیشتر در دل جوان ها داشته باشد رسالت بیشتری هم دارد، تاکید کرد: باید نور ایمان در دل بچه های بنشانیم و باید فرزندان جامعه را عالم و متدین بار آوریم، اگر فرزندانمان، مولای ما علی ابن ابیطالب را بشناسند به طور طبیعی عاشق مولا می شوند و راه زندگی را از وی می آموزند. 

روحانی ادامه داد: آن بزرگمردی که گفت «من علمنی حرفا فقط صیرنی عبدا» این همه به علم و دانش اهمیت داد. 

وی در تجلیل از مقام علم و معلم، اظهار داشت: اگر اسلام چیزی جز یک معلم که پیامبر عظیم الشان بود و یک شاگرد که مولای ما امیرالمومنین(ع) بود نداشت برای عظمت اسلام کافی بود. 

وی با گرامی داشت سالروز وفات حضرت زینب (س) افزود: کجا بانویی با این همه عظمت به استثناء مادرش را پیدا می کنید که این چنین با تمام قدرت در برابر حاکمیت زمانه که به ظاهر پیروز هم شده بود بایستد و وقتی از وی پرسیده می شود که واقعه را چگونه دیدی بگوید و «ما رایت الا جمیلا». 

رییس قوه مجریه با بیان این که اگر بگوییم علم و دانش مرزی دارد مرز ایمان و اخلاق هم پیامبر عظیم الشان(ص)، امیرالمومنین(ع) و ائمه اطهار(ع) هستند. ممکن است شما بگویید چه کسی می تواند زینب (س) یا امیرالمومنین(ع) شود، شاگرد آنها علامه مطهری بود. 

روحانی ادامه داد: اولین درس شهید مطهری گذشت بود، این را طلبه های حوزه بهتر درک می کنند، اگر در قم می ماند یک مرجع عالیقدر تقلید می شد اما شهید مطهری قم را رها کرد و به تهران آمد که این هجرت خود گذشت بود برای اینکه بسیاری از مقامات و جایگاه ظاهری را رها کرد، چون احساس می کرد حضورش در دانشگاه تهران و در میان دانشجویان ضرورت دارد و لازم است دین را آموزش دهد.