کد خبر: ۸۳۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۳۳۷

ادعای روزنامه الحیات: ایران در لبه پرتگاه است! / اعراب ترجیح می دهند به جنگ مستقیم با ایران بیایند

ایران دربرابر تحولات یمن لجاجت می کند و واکنش عربستان سعودی به این مواضع نشان می دهد ایران به سوی پرتگاه پیش می رود.
یک روزنامه عرب زبان مدعی شد ایران دربرابر تحولات یمن لجاجت می کند و واکنش عربستان سعودی به این مواضع نشان می دهد ایران به سوی پرتگاه پیش می رود.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، روزنامه الحیات چاپ لندن در شماره امروز خود در مقاله ای با عنوان «تهران در لبه پرتگاه» به قلم ولید شقیر نوشت: تهران اصرار دارد قطعنامه دو هزار ودویست و شانزده را درباره یمن نقض کند و به آن پایبند نباشد چون این قطعنامه از طرح کشورهای خلیج فارس و مشروعیت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن حمایت می کند. تلاش ایران برای فرود آوردن هواپیمایی که می گوید هواپیمای غیر نظامی حامل «کمک های انسانی» است در فرودگاه صنعا و توقیف کشتی با پرچم جزایر مارشال اصرار ایران را تایید می کند.

نویسنده این مقاله با طرح این ادعا که نافرمانی ایران درباره قطعنامه سازمان ملل به این کشور اجازه می دهد در قالب کمک های بشر دوستانه اهداف نظامی خود را محقق کند، افزود: ایران می خواهد از ماجرای توقیف کشتی آمریکایی در خلیج فارس ثابت کند که بازررسی از کشتی ها نزدیک آب های یمن به کشورهای عربی حاشیه خلیج «فارس» محدود نمی شود و خودش نیز حق دارد در تامین امنیت تنگه هرمز مشارکت داشته باشد.

نویسنده همچنین در مقاله ضد ایرانی خود افزود: لجاجت ایران ناشی از این است که این کشور نمی تواند با اوضاع جدید پس از «طوفان قاطعیت» سازگار شود. این عملیات تلاش های ایران را برای جلوه دادن خود به عنوان تنها قدرت منطقه ای از بین برده است. ایران امید داشت در مقابل امتیاز دهی خود در توافق هسته ای با آمریکا، این کشور در برابر نفوذ ایران تسلیم شود، اما به این نکته توجه نداشت که کشورهای عربی دچار خفقان ترجیح می دهند به جنگ های مستقیمی رو بیاورند که در مقابل جنگ های نیابتی ایران قرار دارند.

در همین حال، ایران به این نکته توجه نکرده است که خودداری آمریکا از مداخله نظامی مستقیم در منطقه مانع آن نمی شود که قدرت های منطقه ای نقش خود را ایفا نکنند. مواضع ایران درمورد حادثه های منع فرود هواپیما و توقیف کشتی و تهدید ریاض به واکنش نشان دادن به این چنین مواردی نشان می دهد تهران به سمت لبه پرتگاه پیش می رود و می خواهد اوضاع دشوار یمن باقی بماند. سئوالی که اکنون مطرح می شود این است که آیا قطعنامه بین المللی جدید حوزه مداخله منطقه ای را گسترش می دهد و نیروهای غیر عربی در مداخله زمینی شرکت می کنند؟ به ویژه این که کشورهایی که برای صدور قطعنامه دو هزار ودویست و شانزده تلاش کردند غیر ممکن است فرود مجدد هواپیماهای ایرانی را در صنعا برای انتقال سلاح قبول کنند.

این روزنامه از واژه مجعول خلیج ع ر ب ی استفاد کرد.