کد خبر: ۸۳۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۹

اعتراف اوباما به نشنیده شدن صدای سیاهپوستان

 در پی یک هفته اعتراض های سیاهپوستان آمریکایی در شهر «بالتیمور» به تبعیض نژادی و بی عدالتی در آمریکا، باراک اوباما رئیس جمهوری آن کشور روز دوشنبه تصریح کرد که اقلیت ها در آمریکا با کوهی از مشکلات رو به رو هستند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی نیویورک تایمز، اوباما در دیدار با گروهی از جوانان سیاهپوست و لاتین تبار (هیسپانیک) در نیویورک، همچنین از «پرسش های مشکل ساز» ایجاد شده به دلیل درگیری های ماموران پلیس با سیاهپوستان آمریکایی ابراز تاسف کرد.

اوباما ضمن محکومیت «غارت و خشونت توسط جنایتکاران و اراذل»، افزود: حس بی عدالتی، فقدان قدرت و نشنیده شدن صدای این افراد موجب اعتراض های شده که در مناطقی مانند بالتیمور، فرگوسن و در همین نیویورک شاهد آن بوده ایم.

با توجه به شدت گرفتن اعتراض های نژادپرستانه، اوباما روز دوشنبه در سفر به منطقه «برونکس» نیویورک در مراسمی در «لمان کالج» از تاسیس یک سازمان غیرانتفاعی مستقل با نام «مای برادرز کیپر» برای پرداختن به مشکل فقدان فرصتها برای جوانان اقلیتها در آمریکا خبر داد.

در روزهای گذشته هزاران تن از معترضان به نژادپرستی به خیابان های شهر بالتیمور آمدند و خواهان اجرای عدالت درباره قتل «فردی گری» جوان سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس آن کشور شدند.

کشته شدن یک جوان سیاهپوست دیگر در هفته گذشته بر اثر شکنجه پلیس که منجر به قطع نخاع و در نهایت مرگ وی شد، خشم مردم بالتیمور را برانگیخت و به سرعت منجر به درگیری های خشن میان پلیس و مردم این شهر شد.

این جوان به اتهام به همراه داشتن سلاح سرد در حالی دستگیر شد که بر اثر برخورد خشونت آمیز پلیس آمریکا ستون فقرات وی شکست و بعد از تحمل درد چند ساعته با بی توجهی پلیس دیر به بیمارستان رسید و جان سپرد.

گارد ملی آمریکا ناچار شده است برای جلوگیری از درگیری های احتمالی، سه هزار نیروی ویژه پلیس را در معابر شهر بالتیمور مستقر کند.

بعد از هرج و مرج گسترده در بالتیمور آمریکا به دلیل اعتراض به رفتارهای نژادپرستانه پلیس آن کشور، دادستانی ایالت مریلند بازداشت «فردی گری» جوان 25 ساله آمریکایی از سوی پلیس این ایالت را غیرقانونی خواند و 6 مامور پلیس بازداشت کننده او را به قتل متهم کرد.

با وجود این تصمیم، ادامه تظاهرات خشونت آمیز در شهر بالتیمور از پنجشنبه هفته گذشته سبب شد تا معترضان خشمگین، با پلیس درگیر شده و به تخریب برخی اماکن بپردازند.

شهر بالتیمور واقع در شرق ایالت مریلند به دنبال کشته شدن این شهروند سیاهپوست، دوشنبه گذشته با وجود اعلام حالت فوق العاده و اعمال ممنوعیت رفت و آمد، شاهد هرج و مرج و آتش سوزی های ناشی از رفتار تنش آفرین پلیس آمریکا بود.

با این حال رسانه های آمریکایی اعلام کردند که با توجه به ادامه اعتراضها، پلیس آن کشور در خیابان های بالتیمور به حال آماده باش درآمده است.