کد خبر: ۸۴۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۷۹۶

برگ «تنگه هرمز» ایران در مقابل امریکا / پیام دریایی تهران به کاخ سفید چه بود؟

قضیۀ کشتی باری با پرچم جزایر مارشال که توسط کشتی های ایرانی توقیف گردید، نشان دهندۀ بحرانی بودن اوضاع در آب های سواحل یمن است.
نشریه پانوراما ایتالیا نوشت: قضیۀ کشتی باری با پرچم جزایر مارشال که توسط کشتی های ایرانی توقیف گردید، نشان دهندۀ بحرانی بودن اوضاع در آب های سواحل یمن است.

کشتی باری با پرچم جزایر مارشال که صبح روز گذشته، مورخ سه شنبه 28 آوریل سال 2015 توسط قایق های پرسرعت تهران در تنگۀ هرمز توقیف شد، در بندرعباسِ ایران پهلو گرفت. صحبت از کشتی کانتینری 65،000 تنی مائرسک تیگریس متعلق به شرکت کشتیرانی ریکمرس و گروه ریکمرس، به ترتیب مستقر در سنگاپور و هامبورگ است. به گفتۀ رسانه های ایران بعد از آنکه از آب های ایران عبور کرد، رهگیری شد و توقیف گردید.

نظامیان ایران چند تیر هشدار شلیک کردند و این کشتی را وادار نمودند به سمت جزیرۀ لارک واقع در جنوب جزیرۀ هرمز و شرق جزیرۀ قشم تغییر مسیر داده و سپس به سمت بندرعباس هدایت نمودند. این حملۀ برق آسا از چشم نیروی دریایی آمریکا که از زمان آغاز جنگ داخلی در یمن با کشتی هایش از آبهای خلیج عدن محافظت می کند، دور نماند. آمریکا که توسط ناخدای کشتی مائرسک تیگریس مطلع گردید، ناوشکن یو اس اس فاراگوت که در آن زمان در شصت مایلی آنجا حضور داشت و نیز یک فروند هواپیمای شناسایی را به محل اعزام داشت.

علت مداخلۀ آمریکا

در ساعات اخیر در حالی که همه منتظر بودند پی به تحولات بیش تری در رابطه با این ماجرا ببرند، یک سلسله عواملی در خصوص آنچه رخ داد، آشکار گردید. در وهلۀ اول، خبر مربوط به اینکه اتباع آمریکایی بر کشتی مزبور سوار بودند، تکذیب گردید.

خدمۀ کشتی 24 نفر هستند و همگی از اروپای شرقی و آسیا آمده اند. بنابراین آمریکا به این دلیل که اتباعش در خطر بودند به مداخله نپرداخت بلکه به این دلیل که جزایر مارشال از حمایت پنتاگون برخوردار می باشد. این کشور کوچک که از یک مجموعۀ جزایر مرجانی در اقیانوس آرام میان میکرونزی و کیریباتی تشکیل یافته است که در سال 1944 از تملک ژاپن به تملک آمریکا در آمد، تنها به شکلی صوری از آمریکا مستقل است. آمریکا مسوولیت تمامی آنچه به دفاع و امنیت آن مربوط می گردد، بر عهده دارد. لیکن علی رغم توافقات میان این دو کشور، هیچ الزام حقوقی آمریکا را وادار به دفاع از یک کشتی باری با پرچم جزایر مارشال نمی کرد زیرا بر روی آن اتباع آمریکایی حضور نداشتند.

حملۀ برق آسای ایران

محمد سعیدنژاد، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران خطاب به خبرگزاری ایرنا گفت که توقیف کشتی مائرسک تیگریس با حکم قضایی دادگاه استان تهران و با توجه به اینکه این موضوع تأیید گردید که این کشتی باری وارد آب های ارضی ایران شده بود، صورت گرفت. با این وجود به موجب آخرین بررسی های ماهواره ای که خبرگزاری رویترز خبر داد، معلوم می گردد که این کشتی در حال پیمودن یک مسیر دریایی معین تجاری از بندر سعودی جده واقع در دریای سرخ به بندر جبل علی واقع در امارات متحدۀ عربی بود.

بنابراین ممکن است به عنوان پاسخی در برابر فشارهای آمریکا که هفتۀ گذشته تصمیم گرفت حضور دریایی خود را در خلیج عدن تقویت کند تا مانع از ارسال سلاح از طریق دریا از سوی ایران به حوثی ها در یمن گردد، به نیروی دریایی ایران دستور حملۀ برق آسا داده شده باشد.

در ضمن این قضیه قبل و بعد از دو ماجرای بسیار مشابه رخ داد. روز جمعه مورخ 24 آوریل قایق های موتوری ایران کشتی آمریکایی مائرسک کنسینگتون را محاصره کردند و تا دور شدنش از آبهای ایران آن را تعقیب کردند. این در حالی ست که خبر مربوط به اینکه ایران اقدام به توقیف یک کشتی باری دانمارکی و 34 ملوانی که بر آن سوار بودند، نموده و این کشتی را تا بندرعباس همراهی کردند به دیروز مربوط می شود.

منافع موجود در تنگۀ هرمز

در مجموع این ماجراها نشان دهندۀ بحرانی بودن اوضاع در آبهایی است که در کنار یمن واقع شده اند. کشوری که در روزهای اخیر حملات برق آسای نیروی هوایی عربستان در آن متوقف نشده اند علی رغم اینکه ریاض اتمام مأموریت نظامی «توفان قاطع» و آغاز عملیات «بازگشت امید» را اعلام کرده بود. کارزاری که تنها ظاهراً با آنچه قطعنامۀ 2216 شورای امنیت سازمان ملل با هدف حفاظت از مرزهای سعودی و مبارزه با تروریسم مقرر نموده، همسویی دارد.

ایران، در روزهای اخیر در آبهای تنگۀ هرمز که در آن وجه المصالحۀ انرژتیکی بسیار بالاست، اقتدار خود را نشان داد. این بخش از دریا که شبه جزیرۀ عرب را از سواحل ایران جدا می سازد، در واقع دریای عمان را در جنوب شرق با خلیج عدن در غرب تا مسیرهایی که تا کانال سوئز امتداد دارند، مرتبط می سازد.

بر اساس آخرین داده هایی که ادارۀ اطلاعات انرژی آمریکا در اختیار گذاشته است، هر روز از این نقطه حدود 17 میلیون بشکه نفت یعنی 30% کل مقادیری که از طریق دریا به سرتاسر جهان انتقال می یابد، عبور می کند. نظارت بر این منطقۀ دریایی برگ برندۀ ایران به شمار می آید. برگی که پیش از این در گذشته بارها در قبال «دشمن» سعودی به کار گرفته شده است. برگی که امروز بیش از همیشه برای تهران حائز اهمیت است زیرا پای تنها حفظ دژهای شیعه در خاورمیانه در میان نیست بلکه اقتصاد منطقه و به ویژه موعد 30 ژوئن یعنی آخرین مهلت برای حصول توافقی با گروه 1+5 پیرامون برنامۀ هسته ای اش نیز مطرح است.