کد خبر: ۸۴۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۴

اخطار آخر به ایرلاین‌ها

 معاون سازمان هواپیمایی کشوری از مصوبه جدید دولت برای الزام ایجاد سیستم فروش بلیت برای تاسیس ایرلاین جدید خبر داد و گفت: شرکت‌هایی که سیستم فروش نداشته باشند، چارتری می‌شوند.

محمد خداکرمی در گفتگو با مهر  در خصوص ایرلاین هایی که سیستم فروش بلیت ندارند، اظهار داشت: براساس آئین نامه جدید تاسیس شرکت‌های هواپیمایی، هر شرکت جدیدی باید سامانه فروش بلیت داشته باشد تا مجوز بگیرد.

وی با بیان اینکه در سال‌های قبل این موضوع کامل در آئین نامه تاسیس ایرلاین‌ها دیده نشده و شرکت‌ها بدون سامانه ایجاد شدند در خصوص اینکه چه زمانی این موضوع ساماندهی می‌شود، گفت: یکروزه نمی‌توان شرکت‌ها را از این حالت درآورد اما در حال حاضر شرکت‌ها موظف شدند که سیستم فروش داشته باشند و امکان دسترسی به کارشناسان سازمان بدهند تا نظارت بر فروش بلیت انجام گیرد.

معاون سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: شرکت‌ها بدون سیستم فروش مجبورند قیمت بلیت‌هایشان را کمتر بدهند، بنابراین منافع دراز مدت ایجاب می‌کند که سیستم فروش را در شرکت‌های خود ایجاد کنند.

خداکرمی با تاکید بر اینکه اگر شرکتی سیستم فروش ایجاد نکند، پس از مدتی سازمان هواپیمایی آن ایرلاین را شرکت چارتری اعلام می‌کند، بیان کرد: البته چارتری شدن به نفع ایرلاین نیست، زیرا براساس قانون، شرکت‌های چارتری از یکسری مسیرها محروم شده و فقط در چند مسیر خاص امکان پرواز دارند.

معاون سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص نظارت بر آژانس‌ها و فروش چارتری بلیت در سایت‌های اینترنتی، گفت: سازمان برای نرخ بلیت‌ها سقف قیمت اعلام کرد و ایرلاین‌ها هم موظفند که فروش بلیت را یا به‌صورت مستقیم از سایت شرکت ها و یا از طریق دفاتر فروش بلیت و آژانس‌ها انجام دهند، ضمن آنکه دفاتر خدمات فروش بلیت که مجوز بند الف را از سازمان دریافت کردند، اجازه فروش بلیت هواپیما دارند.

مجوز پروازهای چارتری صادر نکردیم
وی با بیان اینکه مجوز بند ب اجازه فروش تورهای مسافرتی را می دهد که مجوز را سازمان میراث فرهنگی صادر می کند و مجوز بند پ هم زیارتی است که سازمان حج مجوز آن را صادر می کند، بیان کرد: در این میان، سایت‌های اینترنتی هم اقدام به فروش بلیت می‌کنند که لینک فروش را هم با سایت شرکت‌های هواپیمایی ایجاد کردند.

معاون سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: سازمان هواپیمایی به هیچ یک از این سایت‌ها مجوز نداده است و براساس مکاتبه ای که انجام دادیم، این سایت‌های ایننترتی باید از سازمان مجوز بگیرند و یا اینکه فیلتر شده و بسته می‌شوند.

خداکرمی با بیان اینکه در طول سال این سایت‌ها مشکل زیادی را ایجاد نمی‌کنند، زیرا زمان اوج تقاضا نیست و بلیت فراوان است، اظهار داشت: اما زمانی که تقاضا به زمان اوج می‌رسد و نسبت به عرضه سبقت می گیرد، نقش این سایت‌ها پررنگ تر شده و برخی بلیت‌ها را بالاتر از قیمت مصوب می‌فروشند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ یک از سایت‌های فروش بلیت هواپیما مجوز از سازمان ندارند، گفت: ما معتقد نیستیم که حتما این سایت‌ها جمع شوند بلکه باید از سازمان مجوز بگیرند تا نظارت بر عملکرد آنها هم انجام شود و به دلیل اینکه بخش دیگری مجوز سایت‌های اینترنتی را صادر می کند ما در حال مکاتبه با آن بخش‌ها هستیم.

معاون سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی که بلیت‌ها را به صورت چارتری می‌فروشند، بیان کرد: سازمان هواپیمایی دو نوع مجوز پرواز صادر می‌کند؛ چارتری و برنامه ای. تاکنون ما هرچه مجوز دادیم، برنامه‌ای بود و اعلام کردیم که برای پرواز چارتری باید شرکت‌ها مجوز بگیرند، ضمن آنکه برای همه پروازها مجوز چارتر صادر نمی‌شود، زیرا باید بلیت به اندازه کافی در دسترس مردم قرار گیرد.

خداکرمی با بیان اینکه برای پروازهای برنامه‌ای باید فروش بلیت صورت گیرد و اگر ایرلاینی مجوز چارتر بگیرد، باید بلیت را در قالب تور به فروش برساند، گفت: در این صورت آژانس‌های بند الف نمی‌توانند این بلیت‌ها را بفروشند بلکه شامل آژانس‌های بند ب می شود. اگرچه برخی آژانس‌ها مجوز بند الف و ب را باهم دارند.

وی با اعلام اینکه تاکنون هیچ شرکتی از ما مجوز پروازهای چارتری دریافت نکرده است، گفت: اینکه یک شرکت هواپیمایی از ما مجوز پرواز برنامه‌ای داشته باشد اما آن را به صورت چارتر توسط آژانس‌های بند الف به فروش برساند، از نظر ما تخلف است.

معاون سازمان هواپیمایی کشوری افزود: یکی از علت‌های این موضوع این است که برخی از ایرلاین‌ها سیستم فروش بلیت ایجاد نکردند، بنابراین نیاز به دفاتر فروش بلیت دارند تا کار فروش را برای آنها انجام دهد.