کد خبر: ۸۴۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۷۰

اينديپندنت: کامرون احتمالا دولت اقليت تشکيل مي‌دهد

  روزنامه اينديپندنت نوشت در صورت عدم کسب حداقل کرسي‌هاي لازم در انتخابات سراسري انگلستان، احتمالا نخست‌وزير کنوني اين کشور خود را پيروز اعلام کرده و دولت اقليت تشکيل خواهد داد.

دو روز مانده تا برگزاري انتخابات سراسري انگلستان (انگليس، ايرلند شمالي، اسکاتلند، ولز)، نظرسنجي‌ها حاکي از آن است که هيچ يک از احزاب نمي‌توانند حداقل آراء براي تشکيل کابينه اکثريت را کسب کند. در اين صورت دو حالت پيش خواهد آمد، يا دولت ائتلافي تشکيل مي‌شود و يا دولت اقليت شکل خواهد گرفت.

روزنامه انگليسي اينديپندنت روز سه‌شنبه (امروز) نوشت، «ديويد کامرون» نخست‌وزير انگليس احتمالا تلاش خواهد کرد يک دولت اقليت محافظه‌کار تشکيل دهد.

اعضاي ارشد محافظه‌کار گفته‌اند اگر کامرون موفق شود کرسي‌هاي بيشتري در مقايسه با کارگر‌ها کسب کند، مي‌تواند خود را پيروز انتخابات اعلام کرده و براي سخنراني ملکه در مجلس عوام تلاش کند. در آن صورت، کارگرها و حزب ملي اسکاتلند مجبور خواهند شد با يکديگر ترکيب شده و راي منفي به بسته سياستي محافظه‌کاران بدهند، که در آن صورت حيات دولت به خطر مي‌افتد.

يکي از نشانه‌هاي آشفتگي بعد از انتخابات اين دوره، رشد محبوبيت حزب ملي اسکاتلند است. نمايندگان پارلماني حزب ملي اسکاتلند به برنامه بودجه حزب کارگر راي منفي خواهند داد.

منشي کابينه پيشين به اينديپندنت گفت: «هفته‌ها طول خواهد کشيد تا يک دولت جديد تشکيل شود. ممکن است چندين حزب با هم تشکيل کابينه دهند و يا ممکن است چندين توافق مکتوب يا غير مکتوب براي تشکيل دولت وجود داشته باشد.»

نظرسنجي‌هاي مختلف آمار متفاوتي ارائه کرده‌اند. در برخي از اين نظرسنجي‌ها محافظه‌کاران با يک درصد از کارگرها پيش افتادند و در برخي از نظرسنجي‌ها محافظه‌کاران و کارگرها شانه‌به‌شانه هم رقابت مي‌کنند.

پيش‌بيني مي‌شود با وجود آن‌که احتمالا محافظه‌کاران بيشترين آراء و بيشترين کرسي‌ها را کسب خواهند کرد اما باز نتوانند دولت ائتلافي تشکيل دهند. بنابراين کامرون يک دولت جديد تشکيل داده و در سمت نخست‌وزيري باقي مي‌ماند تا ملکه در سخنراني‌اش از کابينه دفاع کند.
محافظه‌کاران ارشد به روزنامه ساندي‌تايمز گفته بودند، اگر اين شرايط پيش بيايد کامرون روز جمعه مدعي پيروزي در انتخابات خواهد شد و در اين صورت کارگرها با حزب ملي اسکاتلند براي پايين آوردن وي از قدرت با هم توافق خواهند کرد.

سنت ديرين انتخابات سراسري بر اين پايه استوار بوده که همواره رقابت ميان دو حزب محافظه‌کار و کارگر با کسب اکثريت آراء در جريان بود. در اين دور اما شرايط متفاوت شده و احزاب سياسي کوچکتر موفق به کسب کرسي‌هاي بيشتري شدند. همين امر کار را براي احزاب سياسي اصلي و کسب اکثريت مطلق – نصف کرسي‌ها به اضافه يک – دشوار کرده است.
*فارس