کد خبر: ۸۴۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۱۶

وقتي «مجيد صالحي» پيشنهاد بزرگترين کارگردان دنيا را رد کرد!

ايسنا: مجيد صالحي بازيگر "استراحت مطلق" گفت: اگر اسکورسيزي يا اسپيلبرگ بيايند و بگويند در فيلم من بازي کن و در کنارش کاهاني يا عطاران پيشنهاد بدهند با علاقه پيشنهاد دوم را قبول مي‌کنم.

مجيد صالحي که بازي متفاوتش در «استراحت مطلق» بسيار مورد توجه قرار گرفته، معتقد است: اينکه مي‌گويند مجيد هميشگي نيستي و بازي‌ام مورد توجه قرار گرفته است؛ بي‌انصافي است که از تاثير گريم سعيد ملکان، نوع طراح لباس و در نهايت کار کاهاني ياد نکنم. همه اينها کمک زيادي کرد تا از مجيد صالحي هميشگي جدا شوم.

اين بازيگر از موفقيت کارهاي جدي‌اش گفت و اينکه بين کار کمدي،جدي و نقش اصلي، فرعي تفاوتي برايش وجود ندارد و مهم آن است که کار خوب باشد.


وقتي مجيد صالحي خواست که کليشه‌ نشود؟
وي با بيان اينکه از سال 73 تجربه کار تصويري داشته است يادآور شد: با بهراد برنامه‌اي به نام «جنگ آفتاب» داشتيم و بعد به «سيب خنده» رسيديم و آيتم «مجيد دلبندم» بود که قسمت‌هاي مجيد را خودم مي‌نوشتم. بعد هم يک سال و نيم بازي نکردم تا تصويرم فراموش شود و کليشه نشوم. بعد در «قطار ابدي» سه نقش حسن کچل، رابين هود و ديوانه را بازي کردم.


صالحي با اشاره به موفقيت کاراکتر «مجيد دلبندم» اظهار کرد: اين کاراکتر مورد استقبال قرار گرفت، سري دوم آن هم ساخته شد و پيشنهاد سينمايي هم دادند که بيژن بيرنگ با تلويزيون به توافق نرسيد. معتقدم آن موقع جواب مي‌داد اما الان ديگر دوره‌اش گذشته است. کاراکتر «دلبندم» ماندگار شد و آنقدر گُل کرد که حتي در مجلس نمايندگاني مي‌گفتند که "آقاي عزيز دلبندم اينجوريه" يا شنيدم در دانشگاه‌ها نيز برخي اساتيد اين جمله را نقل مي‌کردند.


اين بازيگر درباره «يکي بود يکي نبود» ايرج طهماسب که در سال 78 با آن به سينما آمد، گفت: خيلي مديون ايرج طهماسب هستم و تا چند سال پيش هر کاري مي‌خواستم بکنم، مزاحم اين بزرگوار مي‌شدم و مشورت مي‌گرفتم.

مجيد صالحي که دو نقش جدي آخرش در سريال «مدينه» و فيلم سينمايي «استراحت مطلق» مورد توجه قرار گرفت درباره آنها اظهار کرد: در تله فيلمي به نام «ته خط» ساخته منوچهر هادي نقش جدي داشتم. بعد هم در سريال «مدينه» نقش متفاوتي بازي کردم و انرژي زيادي در اين کار گذاشتم و کار را دوست داشتم و در نهايت پيشنهاد «استراحت مطلق» مطرح شد.


نيت کرده بودم، اين نقش را بدست بياورم

او افزود: کارهاي کاهاني را دوست داشتم و براي اين فيلم هم رضا عطاران مرا پيشنهاد داده بود. علاقمند به کار کردن با ايشان بودم و خدا را شکر اتفاق افتاد. البته به سادگي براي اين فيلم انتخاب نشدم. کاهاني دقت داشت که به جنس کارهايش مي‌خورم يا نه؟! و من نيت کرده بودم اين نقش را بدست آورم و حتي با توجه به همزماني کار با «مدينه» تلاش زيادي کردم تا همزمان کار پيش برود.


صالحي درباره علت بازي متفاوت بازيگران در کارهاي کاهاني گفت: قبل از اينکه بازيگر جلوي دوربين برود، يک پروداکشن خوب انجام مي‌شود و لحظه به لحظه لوکيشن‌ها درست انتخاب مي‌شود و همه چيز طبق برنامه پيش مي‌رود. در اين پروداکشن که به جزئيات از جمله صحنه، لباس و صدا اهميت داده مي‌شود يکي از رکن‌هاي اساسي همين بازي است.

وي ادامه داد: با توجه به اينکه نوشته و کارگرداني از طريق بازيگر نمو پيدا مي‌کند، کاهاني اهميت زيادي به کار بازيگرش مي‌دهد و جلسه به جلسه تمرين مي‌کند. هم به صورت گروهي، هم بازيگران مقابل هم و هم بصورت شخصي. من و بابک حميديان تمرينات زيادي با هم داشتيم.


اعتراف مجيد صالحي

اين بازيگر با بيان اينکه کارهايي که تا اين حد تمرين داشته باشد موفق خواهد شد، گفت: اعتراف مي‌کنم خودم فيلم‌هايي بازي کرده‌ام که هيچ کاري روي بازي‌ها نشده و بي‌برنامه جلو رفته و نتيجه کار هم ديده‌ايم که چه شده است.

وي افزود: براي نوع بازي در «استراحت مطلق» به توافقاتي رسيده بوديم. نوع گويش و صدا، نگاه که چشم در چشم آدم‌ها نمي‌شد، نوع راه رفتن، قبل از شروع فيلمبرداري همه مشخص شده بود. کاهاني روح خلاقه را در گروه بوجود مي‌آورد و از همه بازي مي‌گيرد و به شدت حواسش جمع و رفتارش بازيگر را وادار مي‌کند به کارش احترام بگذارد.

صالحي با اشاره به صحنه فوتبال در فيلم «استراحت مطلق» گفت: يک روز روي آسفالت داغ ولو شده بودم و از شدت آفتاب پوست گردنم کامل بلند شد. داد مي‌زدم غلط کردم و ديگر دوست ندارم چنين فيلم‌هايي بازي کنم. دوازده برداشت گرفته شد. حتي شنيدم در يکي از فيلم‌هاي کاهاني تا 57 برداشت گرفته شده است. اين نشان مي‌دهد جزئيات برايش مهم است.

وي در ادامه خاطرنشان کرد: به موازات اين تمرين‌ها تست گريم هم پيش مي‌رفت که با «مدينه» هم راکورد داشت و نمي‌شد در صورتم تغيير ايجاد کرد و قرار شد از داخل گريم شوم. در نهايت صورتم پر شد و پروتز گذاشته شد.

صالحي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با بيان اينکه جمع بازيگران «استراحت مطلق» را بسيار دوست دارد اظهار کرد: صادقانه بگويم در اين فيلم بازي ديگر بازيگران را بيشتر از خودم دوست دارم. بازي امير شهاب رضويان، بابک حميديان، ترانه عليدوستي و لهجه‌اي که خيلي ريز آنها دارند و جنس ارتباطاتشان و بازي رضا عطاران و ريزه کاري‌هايي که دارد،خيلي دوست داشتني است.


کارهاي جدي ديگرم ديده نشد

اين بازيگر در بخش ديگري از گفت‌وگويش با بيان اينکه پيش از اين هم،کارهاي جدي در بازيگري داشته است که ديده نشده گفت: مثل «پليس جوان»، «يک روز معمولي» و اکثر تئاترهايي که کار کردم. تئاترهايي مثل «در شوره‌زار»، «شايعات» که با وجود نقدهاي مثبت حتي جزو 10 نفري که کانديد بازيگري هم شدند، نشدم! به هرحال وقتي اتفاقي نخواهد بيفتد، نمي‌افتد. مثل همين فيلم که به جشنواره نيامد و کارمان ديده نشد.


وي درباره اينکه با عدم حضور «استراحت مطلق» در جشنواره فيلم فجر شانس دريافت جايزه را از دست داده است؟ گفت: از اينکه فيلم در جشنواره انتخاب نشد، ناراحت نشدم و فکر نمي‌کردم بازي‌ام اينقدر مورد توجه قرار بگيرد.


صالحي ادامه داد: من چهار، پنج سال در کنار کارهاي تلويزيوني تئاتر کار مي‌کردم و بعدها آيتم کار کردم تا به سريال برسم و از سريال به سينما رسيدم و از نقش مکمل به نقش اصلي خيلي از فيلم‌ها رسيدم و حالا دوست دارم به چيزهايي که در سينما لذت مي‌برم، برسم. مانند نقشم در «مدينه» يا همين «استراحت مطلق» که يک نقش فرعي است اما از اينکه اين نقش را بازي کردم، برايم بسيار لذت بخش‌تر از برخي فيلم‌هايي است که نقش اصلي داشته‌ام و حتي در اکران هم آن را نديدم.


علاقه‌مندي براي بازي نقش‌هاي خاکستري

وي افزود: اين روزها دوست دارم به چيزهايي که دغدغه‌ام است، برسم. نقش‌هاي خاکستري که حرف دارد و خاص است و نقش‌هايي که بتواني توان بازيگريت را خرج کني و لذت ببري. وقت‌هايي اين اتفاق مانند «مجردها»، «‌خوابگاه دختران»، «بعداز ظهر سگي سگي» و «استراحت مطلق» افتاده است. در کنارش يکسري از فيلم‌هايم را دوست ندارم و حتي يک بار هم آن‌ها را نديده‌ام، برخي فيلم‌ها را بازي کردم تا به سينما راه پيدا کنم.


اين بازيگر با اظهار علاقه به فيلم «استراحت مطلق» خاطرنشان کرد: تنها جابه‌جايي سکانس اول و آخر به سليقه شخصي‌ام نمي‌خورد. اما مطمئنم کاهاني قطعا خيلي چيزها را ديده که ما نديديم.

وي درباره اولويتش در بازيگري با بيان اينکه هر کاري خوب باشد اولويتم است گفت: مي‌تواند يک کار کمدي خوب از هزار کار جدي بهتر باشد. بعضي وقت‌ها هم يک نقش فرعي به ده نقش اصلي مي‌ارزد، الان کلا فيلم خوب کم شده است.


تفاوت بازيگر کمدي با سوپراستارها
صالحي بازيگران کمدي را موفق‌تر از سوپراستارها و در عين حال کارشان را سخت‌تر دانست و ادامه داد: کاراکترهاي کمدي ايجاد محبوبيت مي‌کنند و بيننده آنها را جور ديگري دوست دارد. سوپراستارها معمولا دوام زيادي ندارند اما کمدين‌ها تاريخ مصرف ندارند و به خاطر زيبايي چهره بازيگر نشده‌اند. کمدين‌ها قابليت‌هاي ديگري دارند که مخاطب را جذب مي‌کنند. مانند اکبر عبدي که اوج و فرود داشته و همچنان مي‌درخشد و محبوب است. رضا عطاران که از زمان «ساعت خوش» کار مي‌کند. به هرحال کار کمدين‌ها بسيار سخت بوده و خنداندن مردم بسيار دشوار است، در کار کمدي انتظاري از متن ندارند و فقط بازيگر را مي‌بينند و از آن توقع دارند.
اين بازيگر تاکيد کرد: البته کارهاي کمدي ما به وضعيت اسف‌باري رسيده و نياز به بازنگري دارد. ذائقه مخاطب عوض شده و ديگر هر کاري را نمي‌پسندد و اين براي سينما اتفاق خوبي است.


چرا در تلويزيون کم‌کار شد؟
صالحي در بخش ديگري از اين گفت و گو درباره حضورش در تلويزيون با بيان اينکه چند سالي است که در اين مديوم کم کار شده است، ادامه داد: حس مي‌کنم بايد چيز تازه‌اي داشته باشم که بيايم و حرفي داشته باشم، مانند «مدينه» و يا «بيدار باش» که متاسفانه ديده نشد.
وي که تجربه کارگرداني کارهاي موفقي را مانند «سه در چهار» در تلويزيون داشته است گفت: عيد پارسال و امسال پيشنهاد کارگرداني داشتم اما نمي‌خواهم عجله‌اي کار کنم. سال گذشته طرحي داده بودم بنام «بدل» که با تغيير مديريت‌ها همزمان شد، بنابراين اگر شرايط خوبي پيش آيد علاقمند هستم کار کنم.


از کارگرداني در سينما در رفته‌ام
صالحي همچنين درباره کارگرداني در سينما اظهار کرد: چند سالي است که شرايط مهيا شده اما من در رفته‌ام. از همه تهيه‌کنندگاني که به من لطف داشته‌اند تشکر مي‌کنم. يک مقدار تنبل هستم و اينکه سينما خيلي جدي است و دوست دارم کار خوب بسازم. سال گذشته براي ساخت فيلمي که قصه زنانه داشت با خانم طائرپور صحبت کردم که ايشان گفتند براي امسال نگه‌اش دارم و در نهايت بايگاني شد. ان شاء الله يک کار خوب مي‌سازم.


ناگفته‌هايي از تجربه ابله
اين بازيگر درباره حضورش در «ابله» به عنوان اولين تجربه سريال نمايش خانگي‌اش گفت: به شخصه برايم تجربه خوبي بود. کارهاي کمال تبريزي را واقعا دوست دارم. در «سرزمين کهن» هم قرار بود کار کنم که نشد. در «ابله» دو کاراکتر متفاوت را بازي مي‌کردم. به نظرم فيلمنامه «ابله» مشکل داشت و شايد اگر پنج سال ديگر اين کار ساخته مي‌شد، فيلمنامه‌اش براي مردم جذاب‌تر بود. ضمن اينکه برخي پلان‌ها بسيار طولاني بود. با همه اينها کمال تبريزي کارگرداني است که سابقه درخشاني دارد و اگر ‌دوباره هم پيشنهاد کار دهد با کله قبول مي‌کنم.


چه زماني مجيد صالحي پيشنهاد اسپلبرگ را رد مي‌کند؟
وي خودش را بازيگري به شدت «مودي» دانست و ادامه داد: اگر اسکورسيزي يا اسپيلبرگ بيايند و بگويند در فيلم من بازي کن و در کنارش کاهاني يا عطاران پيشنهاد بدهند با علاقه پيشنهاد دوم را قبول مي‌کنم. مواقعي هم رودربايستي باعث شده پيشنهادي را قبول کنم در حاليکه مي‌دانستم خروجي کار خوب نمي‌شود.
صالحي که در طول اين گفت‌وگو بارها از رضا عطاران نام برد و اين بازيگر و کارگردان را به نوعي استاد خود خواند و گفت: در کارهايم با او مشورت مي‌کنم و هميشه در تله فيلم‌هايي که ساختم نظرش را گرفته‌ام. او هم با همه مشغله‌اي که دارد وقت مي‌گذارد و کار را مي‌بيند و نظر مي‌دهد. همکاري با رضا عطاران در «استراحت مطلق» دلچسب بود و اين فيلم بعد از «بعد از ظهر سگي سگي» دومين کاري بود که با هم بوديم اما سکانس مشترک نداشتيم.
وي افزود: از رضا عطاران که شرايط حضور من در «استراحت مطلق» را پيش آورد تشکر مي‌کنم و اميدوارم شرايطي شود دوباره با کاهاني کار کنم. بعد از اين فيلم به من مي‌گويند هر کاري را نرو، بنابراين سعي مي‌کنم انتخاب‌هاي درستي داشته باشم.


مجيد صالحي اين روزها چه مي‌کند؟
اين بازيگر درباره فعاليت اين روزهايش گفت: فعلا فعاليت بازيگري ندارم. يک‌دفعه تصميم گرفتم ادامه تحصيل بدهم و در دانشکده هنر و معماري ترم چهارم کارشناسي ارشد کارگرداني هستم.
صالحي سالها پيش دوره بازيگري و کارگرداني را در رسام هنر و آموزشگاه حميد سمندريان گذرانده است و داراي مدرک کارشناسي بازيگري از دانشکده هنر و معماري است.