کد خبر: ۸۴۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۳۹

کلاف سردرگم واگذاری پرسپولیس / پولتیک هدایتی نگرفت

 فرهیختگان آنلاین: داستان واگذاری استقلال و پرسپولیس هر روز وارد فاز تازه‌تری می‌شود و طرفداران دو تیم و این روزها به‌خصوص پرسپولیس سردرگم‌تر می‌شوند. کسی نمی‌داند درنهایت چه پیش خواهد آمد و ماجرا به کدام سمت و سو می‌رود.

اتفاقات جالبی که طی 24 ساعت اخیر افتاده است باعث شده تا پرده‌های جدیدی از ماجرای خریداری پرسپولیس رو شود. دو روز پیش امیر عابدینی اعلام کرد که سازمان خصوصی‌سازی به این دلیل صلاحیت حسین هدایتی را رد کرده است که هم وی و هم شرکت استیل‌آذین بدهکار بانکی هستند. حتی شایعات از ارقام هزار میلیارد و دوهزار میلیارد و سه‌هزار میلیارد خبر می‌دادند و زمانی که عادل فردوسی‌پور از پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی پرسید بدهی هدایتی هزار میلیارد یا بالاتر است، وی جواب داد که نمی‌تواند رقم را بگوید اما رقم بدهی سنگین است. امیر عابدینی البته بدهکار بودن حسین هدایتی را رد نکرد، اما گفت ماجرا آن‌طوری هم نیست که شما می‌گویید و بدهی هدایتی مانع قانونی برای خریدن پرسپولیس ایجاد نمی‌کند.

پولتیک عجیب هدایتی

در همین زمان بود که رئیس سازمان خصوصی‌سازی روی آنتن به سیم آخر زد و گفت که ماجرا از چه قرار است. رئیس سازمان خصوصی‌سازی روی آنتن زنده برنامه 90 گفت: «اگر یک فرد یک پسر و دختر ۲۱ و ۲۳ ساله داشته باشد و ۹۸ درصد سهام را به نام آنها کند و خودش بدهی سنگین داشته باشد، آیا عقل حکم نمی‌کند که محل ابهام وجود داشته باشد؟ شرکت استیل‌آذین ایرانیان سهامدارانش مشکل داشتند. البته تا مزایده چهارم همه‌چیز برای خریداران قابل جبران است.»

البته فردوسی‌پور باز هم پرسید که بدهی چقدر است و پوری‌حسینی گفت مجاز نیست رقم را اعلام کند. اما ظاهرا بدهی بالای هزار میلیارد تومان به نظر می‌رسد و هدایتی با واگذاری سهام به پسر و دخترش که طبیعتا آنها بدهکار نبوده‌اند، قصد داشتند مالکان 98 درصدی شرکت را بدهکار نشان ندهد، اما در این حال این پولتیک به جایی نمی‌رسد و صلاحیت هدایتی همه‌جوره چک می‌شود تا او نتواند شرایط خرید پرسپولیس را داشته باشد.

در هر حال امیرعابدینی و حسین هدایتی کوتاه نمی‌آیند و هدایتی مصر است که پرسپولیس را هرطور شده خریداری کند.
 
بهنام پیشرو هم کوتاه نمی‌آید

اما جعفر سبحانی، مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی نکات جالبی را می‌گوید. اینکه مزایده چهارم پرسپولیس قابل تجدید نیست اما با توجه به عدم برداشت سپرده شرکت در مزایده توسط بهنام پیشرو کیش و استیل‌آذین، احتمال حضور مجدد این دو خریدار در مزایده بعدی وجود دارد. البته مزایده چهارم سرخابی‌ها با همان شرایط قبلی برگزار شده و تغییری در شرایط به وجود نخواهد آمد و حتی آگهی مزایده این دو باشگاه هم دیروز در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر شده است. سبحانی در این باره می‌گوید: «تاکنون مبلغ سپرده شرکت در مزایده توسط شرکت استیل‌آذین و بهنام پیشرو کیش برداشت نشده و شرکت بهنام پیشرو به صراحت اعلام کرده است که در دور بعدی مزایده شرکت می‌کند و احتمال حضور استیل‌آذین نیز با توجه به عدم برداشت سپرده وجود دارد.» سبحانی درباره مشکل استیل‌آذین هم صحبت کرده است: «این شرکت با توجه به عدم احراز صلاحیت به دلیل بدهی بانکی باید بدهی خود را قبل از برگزاری مزایده تسویه کرده یا ترکیب سهامداری خود را تغییر دهد تا بتواند در مزایده چهارم شرکت کند. البته در حال حاضر مجاز به اعلام میزان بدهی نیستیم، اما به هر حال مبلغی بوده که بانک مرکزی به‌عنوان عدم احراز صلاحیت عنوان کرده است. در مزایده‌های قبلی سازمان خصوصی‌سازی تعیین اهلیت مطرح نبوده و هر کسی که قیمت بالاتری پیشنهاد می‌داد به‌عنوان برنده معرفی می‌شد، اما در این مزایده به دلیل حساسیت‌های موجود اعلام شده است که اهلیت خریداران باید در سه مورد بدهی معوق بانکی، عدم سابقه محکومیت موثر کیفری و عدم سوءسابقه امنیتی تعیین شود.»

 

جلسه هدایتی و عابدینی با رئیس سازمان خصوصی سازی
دیروز حسین هدایتی مالک شرکت استیل‌آذین به همراه امیر عابدینی نشستی با رئیس سازمان خصوصی‌سازی برگزار کردند و البته ناراحت هم بودند که نتوانسته‌اند مزایده را ببرند. آنها رفتند و جلسه ویژه‌ای در این باره برگزار کردند و ظاهرا پوری حسینی مدارک و دلایل رد شدن شرکت استیل‌آذین در مزایده پرسپولیس را به هدایتی تحویل داده و مساله را به‌طور کامل برای آنها تشریح کرده است تا توجیه شوند. امیر عابدینی پس از پایان جلسه به خبرنگاران گفت: «نشست خوبی را با مسئولان سازمان خصوصی‌سازی داشتیم. آنها یکسری ابهامات داشتند و به هدایتی اعلام کردند که هدایتی اسناد و مدارکی را در این زمینه به آنها ارائه داد تا نشان دهد مسئولان سازمان خصوصی‌سازی مرتکب اشتباه‌هایی شده‌اند. فکر می‌کنم برطرف کردن این ابهامات تا زمان برگزاری مزایده‌ چهارم (۲۹ اردیبهشت) کار آسانی باشد، اما اگر این رفع ابهامات به هر دلیلی مورد توجه اعضای محترم هیات واگذاری قرار نگیرد و آنها بگویند ما قبول نداریم، بازهم در مزایده چهارم واگذاری باشگاه پرسپولیس شرکت می‌کنیم به خاطر اینکه هدایتی به مردم قول داده که وارد گود شود و کنار نکشد. مطمئن باشید در این میان مبانی و اصول ما تغییر نکرده است.»