کد خبر: ۸۴۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۷۸

از اعتراف مجید صالحی تا رد پیشنهاد اسپیلبرگ

 مجید صالحی که بازی متفاوتش در «استراحت مطلق» بسیار مورد توجه قرار گرفته، معتقد است: درباره اینکه می‌گویند مجید همیشگی نیستی و بازی‌ام مورد توجه قرار گرفته است، بی‌انصافی است که از تاثیر گریم سعید ملکان، نوع طراحی لباس و در نهایت کار کاهانی یاد نکنم. همه اینها کمک زیادی کرد تا از مجید صالحی همیشگی جدا شوم.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، از موفقیت کارهای جدی‌اش گفت و اینکه بین کار کمدی،جدی و نقش اصلی، فرعی تفاوتی برایش وجود ندارد و مهم آن است که کار خوب باشد.

وقتی مجید صالحی خواست که کلیشه‌ نشود؟

وی با بیان اینکه از سال 73 تجربه کار تصویری داشته است یادآور شد: با بهراد برنامه‌ای به نام «جنگ آفتاب» داشتیم و بعد به «سیب خنده» رسیدیم و آیتم «مجید دلبندم» بود که قسمت‌های مجید را خودم می‌نوشتم. بعد هم یک سال و نیم بازی نکردم تا تصویرم فراموش شود و کلیشه نشوم. بعد در «قطار ابدی» سه نقش حسن کچل، رابین هود و دیوانه را بازی کردم.

صالحی با اشاره به موفقیت کاراکتر «مجید دلبندم» اظهار کرد: این کاراکتر مورد استقبال قرار گرفت، سری دوم آن هم ساخته شد و پیشنهاد سینمایی هم دادند که بیژن بیرنگ با تلویزیون به توافق نرسید. معتقدم آن موقع جواب می‌داد اما الان دیگر دوره‌اش گذشته است. کاراکتر «دلبندم» ماندگار شد و آنقدر گُل کرد که حتی در مجلس نمایندگانی می‌گفتند که "آقای عزیز دلبندم اینجوریه" یا شنیدم در دانشگاه‌ها نیز برخی اساتید این جمله را نقل می‌کردند.

این بازیگر درباره «یکی بود یکی نبود» ایرج طهماسب که در سال 78 با آن به سینما آمد، گفت: خیلی مدیون ایرج طهماسب هستم و تا چند سال پیش هر کاری می‌خواستم بکنم، مزاحم این بزرگوار می‌شدم و مشورت می‌گرفتم.

مجید صالحی که دو نقش جدی آخرش در سریال «مدینه» و فیلم سینمایی «استراحت مطلق» مورد توجه قرار گرفت درباره آنها اظهار کرد: در تله فیلمی به نام «ته خط» ساخته منوچهر هادی نقش جدی داشتم. بعد هم در سریال «مدینه» نقش متفاوتی بازی کردم و انرژی زیادی در این کار گذاشتم و کار را دوست داشتم و در نهایت پیشنهاد «استراحت مطلق» مطرح شد.

نیت کرده بودم، این نقش را بدست بیاورم

او افزود: کارهای کاهانی را دوست داشتم و برای این فیلم هم رضا عطاران مرا پیشنهاد داده بود. علاقمند به کار کردن با ایشان بودم و خدا را شکر اتفاق افتاد. البته به سادگی برای این فیلم انتخاب نشدم. کاهانی دقت داشت که به جنس کارهایش می‌خورم یا نه؟! و من نیت کرده بودم این نقش را بدست آورم و حتی با توجه به همزمانی کار با «مدینه» تلاش زیادی کردم تا همزمان کار پیش برود.

صالحی درباره علت بازی متفاوت بازیگران در کارهای کاهانی گفت: قبل از اینکه بازیگر جلوی دوربین برود، یک پروداکشن خوب انجام می‌شود و لحظه به لحظه لوکیشن‌ها درست انتخاب می‌شود و همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود. در این پروداکشن که به جزئیات از جمله صحنه، لباس و صدا اهمیت داده می‌شود یکی از رکن‌های اساسی همین بازی است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نوشته و کارگردانی از طریق بازیگر نمو پیدا می‌کند، کاهانی اهمیت زیادی به کار بازیگرش می‌دهد و جلسه به جلسه تمرین می‌کند. هم به صورت گروهی، هم بازیگران مقابل هم و هم بصورت شخصی. من و بابک حمیدیان تمرینات زیادی با هم داشتیم.

اعتراف مجید صالحی

این بازیگر با بیان اینکه کارهایی که تا این حد تمرین داشته باشد موفق خواهد شد، گفت: اعتراف می‌کنم خودم فیلم‌هایی بازی کرده‌ام که هیچ کاری روی بازی‌ها نشده و بی‌برنامه جلو رفته و نتیجه کار هم دیده‌ایم که چه شده است.

وی افزود: برای نوع بازی در «استراحت مطلق» به توافقاتی رسیده بودیم. نوع گویش و صدا، نگاه که چشم در چشم آدم‌ها نمی‌شد، نوع راه رفتن، قبل از شروع فیلمبرداری همه مشخص شده بود. کاهانی روح خلاقه را در گروه بوجود می‌آورد و از همه بازی می‌گیرد و به شدت حواسش جمع و رفتارش بازیگر را وادار می‌کند به کارش احترام بگذارد.

صالحی با اشاره به صحنه فوتبال در فیلم «استراحت مطلق» گفت: یک روز روی آسفالت داغ ولو شده بودم و از شدت آفتاب پوست گردنم کامل بلند شد. داد می‌زدم غلط کردم و دیگر دوست ندارم چنین فیلم‌هایی بازی کنم. دوازده برداشت گرفته شد. حتی شنیدم در یکی از فیلم‌های کاهانی تا 57 برداشت گرفته شده است. این نشان می‌دهد جزئیات برایش مهم است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به موازات این تمرین‌ها تست گریم هم پیش می‌رفت که با «مدینه» هم راکورد داشت و نمی‌شد در صورتم تغییر ایجاد کرد و قرار شد از داخل گریم شوم. در نهایت صورتم پر شد و پروتز گذاشته شد.

صالحی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه جمع بازیگران «استراحت مطلق» را بسیار دوست دارد اظهار کرد: صادقانه بگویم در این فیلم بازی دیگر بازیگران را بیشتر از خودم دوست دارم. بازی امیر شهاب رضویان، بابک حمیدیان، ترانه علیدوستی و لهجه‌ای که خیلی ریز آنها دارند و جنس ارتباطاتشان و بازی رضا عطاران و ریزه کاری‌هایی که دارد،خیلی دوست داشتنی است.

کارهای جدی دیگرم دیده نشد

این بازیگر در بخش دیگری از گفت‌وگویش با بیان اینکه پیش از این هم،کارهای جدی در بازیگری داشته است که دیده نشده گفت: مثل «پلیس جوان»، «یک روز معمولی» و اکثر تئاترهایی که کار کردم. تئاترهایی مثل «در شوره‌زار»، «شایعات» که با وجود نقدهای مثبت حتی جزو 10 نفری که کاندید بازیگری هم شدند، نشدم! به هرحال وقتی اتفاقی نخواهد بیفتد، نمی‌افتد. مثل همین فیلم که به جشنواره نیامد و کارمان دیده نشد.

وی درباره اینکه با عدم حضور «استراحت مطلق» در جشنواره فیلم فجر شانس دریافت جایزه را از دست داده است؟ گفت: از اینکه فیلم در جشنواره انتخاب نشد، ناراحت نشدم و فکر نمی‌کردم بازی‌ام اینقدر مورد توجه قرار بگیرد.

صالحی ادامه داد: من چهار، پنج سال در کنار کارهای تلویزیونی تئاتر کار می‌کردم و بعدها آیتم کار کردم تا به سریال برسم و از سریال به سینما رسیدم و از نقش مکمل به نقش اصلی خیلی از فیلم‌ها رسیدم و حالا دوست دارم به چیزهایی که در سینما لذت می‌برم، برسم. مانند نقشم در «مدینه» یا همین «استراحت مطلق» که یک نقش فرعی است اما از اینکه این نقش را بازی کردم، برایم بسیار لذت بخش‌تر از برخی فیلم‌هایی است که نقش اصلی داشته‌ام و حتی در اکران هم آن را ندیدم.

علاقه‌مندی برای بازی نقش‌های خاکستری

وی افزود: این روزها دوست دارم به چیزهایی که دغدغه‌ام است، برسم. نقش‌های خاکستری که حرف دارد و خاص است و نقش‌هایی که بتوانی توان بازیگریت را خرج کنی و لذت ببری. وقت‌هایی این اتفاق مانند «مجردها»، «‌خوابگاه دختران»، «بعداز ظهر سگی سگی» و «استراحت مطلق» افتاده است. در کنارش یکسری از فیلم‌هایم را دوست ندارم و حتی یک بار هم آن‌ها را ندیده‌ام، برخی فیلم‌ها را بازی کردم تا به سینما راه پیدا کنم.

این بازیگر با اظهار علاقه به فیلم «استراحت مطلق» خاطرنشان کرد: تنها جابه‌جایی سکانس اول و آخر به سلیقه شخصی‌ام نمی‌خورد. اما مطمئنم کاهانی قطعا خیلی چیزها را دیده که ما ندیدیم.

وی درباره اولویتش در بازیگری با بیان اینکه هر کاری خوب باشد اولویتم است گفت: می‌تواند یک کار کمدی خوب از هزار کار جدی بهتر باشد. بعضی وقت‌ها هم یک نقش فرعی به ده نقش اصلی می‌ارزد، الان کلا فیلم خوب کم شده است.

تفاوت بازیگر کمدی با سوپراستارها

صالحی بازیگران کمدی را موفق‌تر از سوپراستارها و در عین حال کارشان را سخت‌تر دانست و ادامه داد: کاراکترهای کمدی ایجاد محبوبیت می‌کنند و بیننده آنها را جور دیگری دوست دارد. سوپراستارها معمولا دوام زیادی ندارند اما کمدین‌ها تاریخ مصرف ندارند و به خاطر زیبایی چهره بازیگر نشده‌اند. کمدین‌ها قابلیت‌های دیگری دارند که مخاطب را جذب می‌کنند. مانند اکبر عبدی که اوج و فرود داشته و همچنان می‌درخشد و محبوب است. رضا عطاران که از زمان «ساعت خوش» کار می‌کند. به هرحال کار کمدین‌ها بسیار سخت بوده و خنداندن مردم بسیار دشوار است، در کار کمدی انتظاری از متن ندارند و فقط بازیگر را می‌بینند و از آن توقع دارند.

این بازیگر تاکید کرد: البته کارهای کمدی ما به وضعیت اسف‌باری رسیده و نیاز به بازنگری دارد. ذائقه مخاطب عوض شده و دیگر هر کاری را نمی‌پسندد و این برای سینما اتفاق خوبی است.

چرا در تلویزیون کم‌کار شد؟

صالحی در بخش دیگری از این گفت و گو درباره حضورش در تلویزیون با بیان اینکه چند سالی است که در این مدیوم کم کار شده است، ادامه داد: حس می‌کنم باید چیز تازه‌ای داشته باشم که بیایم و حرفی داشته باشم، مانند «مدینه» و یا «بیدار باش» که متاسفانه دیده نشد.

وی که تجربه کارگردانی کارهای موفقی را مانند «سه در چهار» در تلویزیون داشته است گفت: عید پارسال و امسال پیشنهاد کارگردانی داشتم اما نمی‌خواهم عجله‌ای کار کنم. سال گذشته طرحی داده بودم بنام «بدل» که با تغییر مدیریت‌ها همزمان شد، بنابراین اگر شرایط خوبی پیش آید علاقمند هستم کار کنم.

از کارگردانی در سینما در رفته‌ام

صالحی همچنین درباره کارگردانی در سینما اظهار کرد: چند سالی است که شرایط مهیا شده اما من در رفته‌ام. از همه تهیه‌کنندگانی که به من لطف داشته‌اند تشکر می‌کنم. یک مقدار تنبل هستم و اینکه سینما خیلی جدی است و دوست دارم کار خوب بسازم. سال گذشته برای ساخت فیلمی که قصه زنانه داشت با خانم طائرپور صحبت کردم که ایشان گفتند برای امسال نگه‌اش دارم و در نهایت بایگانی شد. ان شاء الله یک کار خوب می‌سازم.

ناگفته‌هایی از تجربه ابله

این بازیگر درباره حضورش در «ابله» به عنوان اولین تجربه سریال نمایش خانگی‌اش گفت: به شخصه برایم تجربه خوبی بود. کارهای کمال تبریزی را واقعا دوست دارم. در «سرزمین کهن» هم قرار بود کار کنم که نشد. در «ابله» دو کاراکتر متفاوت را بازی می‌کردم. به نظرم فیلمنامه «ابله» مشکل داشت و شاید اگر پنج سال دیگر این کار ساخته می‌شد، فیلمنامه‌اش برای مردم جذاب‌تر بود. ضمن اینکه برخی پلان‌ها بسیار طولانی بود. با همه اینها کمال تبریزی کارگردانی است که سابقه درخشانی دارد و اگر ‌دوباره هم پیشنهاد کار دهد با کله قبول می‌کنم.

چه زمانی مجید صالحی پیشنهاد اسپلبرگ را رد می‌کند؟

وی خودش را بازیگری به شدت «مودی» دانست و ادامه داد: اگر اسکورسیزی یا اسپیلبرگ بیایند و بگویند در فیلم من بازی کن و در کنارش کاهانی یا عطاران پیشنهاد بدهند با علاقه پیشنهاد دوم را قبول می‌کنم. مواقعی هم رودربایستی باعث شده پیشنهادی را قبول کنم در حالیکه می‌دانستم خروجی کار خوب نمی‌شود.

صالحی که در طول این گفت‌وگو بارها از رضا عطاران نام برد و این بازیگر و کارگردان را به نوعی استاد خود خواند و گفت: در کارهایم با او مشورت می‌کنم و همیشه در تله فیلم‌هایی که ساختم نظرش را گرفته‌ام. او هم با همه مشغله‌ای که دارد وقت می‌گذارد و کار را می‌بیند و نظر می‌دهد. همکاری با رضا عطاران در «استراحت مطلق» دلچسب بود و این فیلم بعد از «بعد از ظهر سگی سگی» دومین کاری بود که با هم بودیم اما سکانس مشترک نداشتیم.

وی افزود: از رضا عطاران که شرایط حضور من در «استراحت مطلق» را پیش آورد تشکر می‌کنم و امیدوارم شرایطی شود دوباره با کاهانی کار کنم. بعد از این فیلم به من می‌گویند هر کاری را نرو، بنابراین سعی می‌کنم انتخاب‌های درستی داشته باشم.

مجید صالحی این روزها چه می‌کند؟

این بازیگر درباره فعالیت این روزهایش گفت: فعلا فعالیت بازیگری ندارم. یک‌دفعه تصمیم گرفتم ادامه تحصیل بدهم و در دانشکده هنر و معماری ترم چهارم کارشناسی ارشد کارگردانی هستم.

صالحی سالها پیش دوره بازیگری و کارگردانی را در رسام هنر و آموزشگاه حمید سمندریان گذرانده است و دارای مدرک کارشناسی بازیگری از دانشکده هنر و معماری است.
*ایسنا