کد خبر: ۸۴۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۰۴

مونیز: شش ماه بعد از توافق نهايي، تحريم‌هاي ايران را برمي‌داريم

نسيم/ "ارنست مونيز" وزير انرژي آمريکا دقايقي پيش در مصاحبه با شبکه خبري "سي‌ان‌ان" تاکيد کرد که رفع تحريم‌هاي ايران حدود شش ماه وقت خواهد گرفت.

وي در مصاحبه با "کريستين امانپور"، مجري سي‌ان‌ان گفت: رفع اين تحريم‌ها پس از آن صورت خواهد گرفت که ايران پايبندي خود به "مفاد اصلي توافق" را نشان دهد.
"امانپور" در ابتداي اين برنامه با بيان آنچه به گفته وي برخي "مفاد چارچوب توافق" لوزان بود مدعي شد که در اين تفاهم‌نامه رفع تحريم‌هاي آمريکا، اتحاديه اروپا و شوراي امنيت سازمان ملل به اقدامات راستي‌آزمايي از پايبندي ايران به مفاد توافقنامه احتمالي منوط شده است. مجري سي‌ان‌ان در ادامه از مونيز درباره "زمان دقيق رفع تحريم‌ها" پرسيد که وي در پاسخ گفت: " قبل از رفع تدريجي تحريم‌ها، ابتدا مفاد اصلي توافق هسته‌اي بايد اجرا شوند تا به ما درباره زمان گريز دست‌کم يک ساله ايران اطمينان خاطر بدهند."

زمان گريز که مفهوم ابداعي کارشناسان آمريکايي است به زمان لازم براي انباشت مواد هسته‌اي جهت ساخت يک سلاح هسته‌اي در حالت فرضي نقض توافقنامه هسته‌اي از سوي ايران اطلاق مي‌شود.
کشورهاي غربي ايران را به تلاش براي ساخت سلاح‌هاي اتمي در لفافه برنامه هسته‌اي اين کشور متهم مي‌کنند اما ايران همواره اين ادعاها را رد کرده است. ايران از اعضاي پيمان منع گسترش تسيحات اتمي است که به کشورها حق برخورداري از انرژي هسته‌اي براي مصارف صلح‌آميز را مي‌دهد.

مونيز در ادامه با بيان اينکه درباره زمان‌بندي تحريم‌ها هنوز موارد زيادي هستند که بايد حل و فصل شوند درباره گمانه‌زني‌هاي مختلف مطرح شده در اين باره (2 ماه، 18 ماه) گفت: " البته اين تا اندازه زيادي در دستان ايراني‌ها است. آنها بايد چندين اقدام را انجام دهند از قبيل کاهش ذخاير اورانيوم، کاهش تعداد سانتريفيوژهاي فعال، اما من با يک حساب سرانگشتي زمان لازم در اين باره را حدود 6 ماه مي‌دانم؛ اين زمان مي‌تواند کوتاه‌تر با طولاني‌تر از اين باشد که باز هم به توانايي آنها براي انجام اين اقدامات بستگي دارد."
وزير انرژي آمريکا در پاسخ به اين سوال که آيا درباره اين 6 ماه توافقي صورت گرفته است هم گفت: "نه، اين شش ماه زمان ثابتي نيست؛ هر چقدر که طول بکشد تا آنها اين گام‌ها را اجرا کنند مد نظر است." مونيز با ذکر دوباره گا‌م‌هاي اجرايي لازم از سوي ايران گفت: "من حدس مي‌زنم شش ماه زمان واقع‌گرايانه‌اي براي انجام آنها است."