کد خبر: ۸۴۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۲

دریاچه‌ای که هر سال ناپدید می‌شود

 دریاچه‌ای مرموز در اورگان آمریکا، هرساله در پاییز و زمستان مملو از آب می‌شود اما با تغییر فصل، تمامی آب این دریاچه از سوراخی 2 متری در نزدیکی ساحل به محلی نامعلوم می‌رود.

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از ABCNews، دریاچه‌ای که در اورگان آمریکاست، از زمانی که در تاریخ منطقه ثبت شده و در حافظه مردمش سینه به سینه حفظ شده است، در زمستان مملو از آب بوده و در تابستان طی مدت کمی تمام آبش به سوراخ کوچکی در زمین می‌ریزد تا زمانی که کاملا خشک شود. این چرخه‌ای است که هر سال ادامه می‌یابد.

نخستین توضیحی که برخی مسئولان و زمین‌شناسان برای این پدیده ارائه داده‌اند به پدیده‌ای به نام «لوله‌های ماگمایی» اشاره می‌کند. لوله‌های ماگمایی مسیرهایی طبیعی هستند که در میان لایه‌های سنگی زمین برای عبور ماگما (گدازه یا همان سنگ‌های مذاب که عامل آتشفشان هستند) ایجاد می‌شوند و به فضاهای طولانی و بزرگی مانند غار ختم می‌شوند که یک سوراخ به سطح زمین دارد.

این مسیرها برای انتقال گدازه از لایه‌های زیرین زمین به سطح و در طی میلیون‌ها سال تغییرات پوسته زمین ایجاد شده‌اند.

برخی کارشناسان معتقدند که علت پدیده اورگان، چنین لوله‌هایی هستند که آب را به داخل زمین برده و سپس چند کیلومتر آن‌طرف‌تر از چشمه‌های آب کوهپایه که تأمین‌کننده آب آشامیدنی مردم منطقه است، بیرون می‌ریزند اما هنوز هیچ مدرکی دال بر درستی این نظریه ارائه نشده است.

این کارشناسان همچنین عنوان کرده‌اند که این جابه‌جایی آب بین سطح-زیر سطح و سپس بازگشت مجدد به سطح، در تمام طول سال وجود دارد اما در فصل‌های خشک به دلیل اینکه ورودی آب دریاچه از خروجی آن کمتر می‌شود، این دریاچه خشک می‌شود.

چنین پدیده‌ای چند مایل آن‌سو‌تر و در فیش لیک نیز رخ می‌دهد و آن دریاچه نیز هر سال ناپدید می‌شود. مردم منطقه بارها تلاش‌کرده‌اند که این سوراخ را بپوشانند اما موفق به این کار نشده‌اند، مقامات معتقدند که در صورتی که این سوراخ پوشانده شود، موجب طغیان دریاچه و از بین رفتن جاده نزدیک آن می‌شود.