کد خبر: ۸۴۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۵۸

بلومبرگ: ايران بازار جهاني پسته را به لرزه مي‌اندازد

اقتصاد نيوز: بلومبرگ در مقاله اي با عنوان «بي خيال نفت، ايران بازار جهاني پسته را به لرزه مي‌اندازد» به بررسي اثرات توافق هسته‌اي و رفع تحريم‌ها بر صادرات پسته ايران پرداخته است.

ايران آماده آن است که به بازارهاي جهاني بازگردد و با سرازير کردن توليدات خود سقوط قيمت‌ها را بيش از پيش سرعت بخشد. در نگاه اول ممکن است فقط قيمت نفت به چشم بيايد، اما بازار ديگري وجود دارد که با توافق هسته‌اي ايران و غرب بسيار بيشتر مورد تاثير قرار مي‌گيرد: بازار پسته!

نفوذ ايران در بازار تنقلات بسيار بيشتر از نفوذش در بازار نفت است. اين کشور خاور‌ميانه‌اي براي تصاحب بازار پسته در رقابت با آمريکا بزرگ‌ترين توليد‌کننده پسته در جهان قرار دارد.

همانند نفت، تحريم‌ها مانع از صادرات پسته ايران به اروپا و آمريکا شده است از همين رو در پي مذاکراتي که بين تهران و واشنگتن براي حل اختلافات 10 ساله بر سر مسائل هسته‌اي ايران صورت گرفته است، انتظار کاهش قيمت در بازار پسته قوت گرفته است.

هاکان باهچي مدير عامل شرکت تجاري هاکان اگرو فعال در زمينه تجارت آجيل و تنقلات مي‌گويد، عرضه جديد تاثيرات بسياري (بر بازار) خواهد داشت.

با ورود مجدد ايران به بازار پسته، شايد بزرگترين بازندگان کشاورزان کاليفرنيايي باشند که طي 10 سال گذشته سطح زير کشت پسته را به رغم خشکسالي تا دوبرابر افزايش داده‌اند. توليد پسته در کاليفرنيا از سال 1973 آغاز شده است. براساس آمار کميته مديريت پسته، توليد اين محصول در سال گذشته به رقم 513 ميليون پوند (هر پوند تقريبا معادل 450 گرم است) رسيده است که بيش از 3 برابر توليد سال 2004 است.

دوست‌داران آجيل
براي دوست‌داران آجيل، عرضه بيشتر خبر خوبي مي‌تواند باشد. قيمت‌ها طي 5 سال گذشته به علت کمبود عرضه 40 درصد رشد داشته است. اما به نظر مي‌رسد صنعت پسته کاليفرنيا نگراني زيادي از بازگشت مجدد ايران نداشته است. باب کلين رئيس کميته مديريت پسته مي‌گويد: ايران براي فروش پسته خود در بازارهاي آمريکا و اروپا با مشکلاتي زيادي مواجه خواهد بود؛ از آن روي که پسته ايران حاوي مقادير زيادي از افلاتوکسين است. افلاتوکسين ماده‌اي سمي است که توسط قارچ‌ها توليد مي‌شود.

او در جريان مصاحبه‌اي اعلام کرده است: من تا کنون موردي مبني بر نگراني دست‌اندرکاران صنعت پسته کاليفرنيا از بازگشت ايران مشاهده نکرده‌ام. حتي اگر قيمت‌ها کمي هم کاهش داشته باشند باز هم کشاورزان کاليفرنياي در شرايط خوبي به سر ‌مي‌برند.

او اضافه مي‌کند: قيمت‌ها بسيار خوب است و پسته پرسودترين محصول کشاورزي آمريکا در ميان کشت‌هاي چند ساله است.

ارزش محصول پسته صادراتي آمريکا در سال گذشته رقمي در حدود 1.3 ميليارد دلار بوده است اين رقم مشابه ارزش صادرات پسته ايران بوده است. اما صادرات پسته از آن جهت که بعد از صادرات نفت بزرگ‌ترين محصول صادراتي ايران است براي اين کشور بسيار مهمتر است.

بحران سفارت آمريکا
آمريکا واردات پسته از ايران طي سه دهه اخير در مقاطع مختلفي ممنوع کرده است. اولين باري که ورود پسته ايران به آمريکا ممنوع شد سال 1979بود. اين ممنوعيت در پي تسخير سفارت آمريکا در تهران و به گروگان گرفته شدن کارکنان سفارت توسط دانشجويان ايراني بود. اين ممنوعيت 4 سال بعد برداشته شد. اما بار ديگر در سال 1987 در جريان جنگ ايران و عراق وضع شد و تا سال 2000 ادامه پيدا کرد.

در سال 2010 مجددا رئيس‌جمهور اوباما قوانيني وضع کرد که ورود پسته ايراني را به بازار آمريکا با محدوديت جدي مواجه مي‌کرد.

اريک فرراري مدير شرکت فرراي و همکاران که از طرف تاجران ايراني با دولت آمريکا در حال مذاکره است مي‌گويد، در حال حاضر شما نمي‌توانيد شما نمي‌توانيد پسته ايران را وارد بازار آمريکا کنيد.

ديگر تحريم‌هاي غربي نيز که براي محدود کردن تجارت نفت و گاز ايران طراحي شده است، توانايي ايران را براي صادرات پسته به بازار اروپا و آمريکا محدود کرده است.

تاجران مي‌گويند چين، هند و ترکيه کمکان بزرگترين خريداران پسته ايران هستند و در اين ميان حتي مقداري از پسته ايران توسط ترک‌ها به بازار‌هاي اروپايي صادر مي‌شود.