کد خبر: ۸۴۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۸۶

سه مخالف حيات سياسي ناطق نوري

خبرانلاین نوشت:

دسته بندي که مي تواند در بررسي نقش اين افراد در معادلات سياسي موثر باشد. چه بخواهيم چه نخواهيم ميدان سياست تبديل به کارزار سياهي لشکرهايي شده که بعضا با تصور اميري و فرماندهي خودنمايي مي کنند. آدم هايي که هم هويت مستقل و مشخصي ندارند و هم کارکردشان به لفاظي و سخنراني محدود و محصور است. اما اين همه بضاعت فضاي سياسي کشور نيست. اگر اين گروه مدعي و پرتعداد را کنار بگذاريم به همان سه دسته اي مي رسيم که در اول به آن اشاره شد.

چهره هاي همگرا چه در ميان اصوليون و چه در ميان اصلاحيون نقش مقوم، انسجام بخش، هدايت گر و تاثيرگذار دارند. سياسيوني که با منهج و اسلوبي مشخص در ميدان سياست تلاش مي کنند. فعل و عمل اين گروه ترسيم کننده راهکارهاي عيني به قدرت رسيدن و قدرت طلبي است و در وجه مثبت نيز اين چهره هاي همگرا با جذب انگاره هاي نزديک به خود مي توانند ترسيم کننده راه هاي ديگري در فضاي سياسي باشند.
نقطه مقابل چهره هاي همگرا، واگراياني قرار مي گيرند که نقش هيجان برانگيز آنها برهم زننده قواعدي است که رقابت و بازي سياسي را مسالمت آميز و کمتر با خدعه و تظاهر همراه مي کند. اين جماعت بيش تر از آنکه براي وصل کردن آمده باشند براي فصل کردن تلاش مي کنند و حيات خود را در به همريختگي و نابساماني فضاي سياسي کشور مي جويند. بلبشو و نابساماني رگ حيات اين گروه به شمار مي رود و به همين جهت مي تواند منافع مشترک واگرايان را در دو سوي قطب بندي فضاي سياسي کشور مشاهده کرد.

چهره هاي خنثي نه از اين جهت که تاثيري در فضاي سياسي کشور ندارند بلکه به اين دليل که بيشتر زينت المجلس شده اند به عنوان بديلي براي چهره هاي همگرا معرفي مي شوند. خطري که مي تواند در غياب چهره هاي همگرا ابتکار عمل را به جريان هايي دهد که با حسن سوء استفاده از اين چهره هاي خنثي تلاش مي کنند فضاي سياسي کشور را به نفع خود تنظيم و مديريت کنند.

پرداختن به نقش همگرايان، واگرايان و چهره هاي خنثي در فضاي سياسي کشور بهانه اي براي پرداختن بيشتر به چهره هاي همگرا است. سياسيوني که با نگاه کلان به منافع ملي آنگونه تلاش مي کنند که در بر پاشنه منافع ملت بچرخد نه آنگونه که اقتضاي حزب و باند آنهاست.

نيروهاي همگرا دشمنان مشترکي در ميان جناح بندي سياسي کشور دارند. به همان ميزان که مي توان دوستان آنها را در ميان جناح هها و جريان هاي سياسي يافت، بيشتر از آن دشمناني دارند که به روش هاي گوناگون راه را بر اين چهره هاي همگرا مي بندند. همگرايان هم «دشمنان علني» دارند و «دشمنان دوست نما» و هم «دشمنان متظاهر».

براي عيني تر شدن موضوع بهتر است نام افرادي که به عنوان چهره هاي همگرا در فضاي سياسي کشورمان مطرح هستند را به ميان بياوريم

مرحوم حبيب الله عسگراولادي، حجت الاسلام علي اکبرناطق نوري را مي توان در زمره اين چهره ها به شمار آورد.
توصيف رهبر انقلاب اسلامي از مرحوم عسگراولادي رساترين توصيف از اوست. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار خانواده و جمعي از اعضاي ستاد بزرگداشت مرحوم حبيب الله عسگراولادي که 17 دي ماه 92 برگزار شده بود، مرحوم عسگراولادي را برخوردار از سه خصوصيت برجسته تديّن، تخلّق و تفکّر خواندند و تاکيد کردند: «تلاش، کار و تحرک سياسي مستمر، از ويژگيهاي درس آموز مرحوم عسگراولادي، و گوياي اين واقعيت است که انسان در ميدان مبارزه هيچگاه نبايد احساس پيري، خستگي، تنبلي و گوشه نشيني به خود راه دهد.»

همين خصلت ها بود که او را به عنوان چهره اي مورد وثوق و اطمينان جناح هاي سياسي کشور در آورد. مناظرات مکاتبه اي او با چهره هاي اصلاح طلب در دوره هايي که اصلاح طلبان دچار مشکلات عديده اي بودند علاوه بر اينکه مفري براي اين جناح سياسي بود، فرصتي نيز براي يادآوري نقش نيروهاي همگرا به فعالان سياسي کشورمان به حساب مي آمد.

حجت الاسلام علي اکبر ناطق نوري يکي ديگر از چهره هايي است که کارنامه حيات سياسي اش از او چهره اي همگرا ترسيم کرده است. ويژگي که در يک دهه اخير از او چهره اي متمايز و متفاوت با ديگر فعالان سياسي اصولي و اصلاحي به نمايش گذاشته است. رقباي او در انتخابات رياست جمهوري 76 هنوز شيريني تبريک اش را به ياد دارند. اقدام پسنديده اي که اصلاح طلبان پاسخي شايسته براي آن نداشتند و خامي خود در بازي سياسي را با ناشايستگي پاسخ درخور نشان دادند. مساله اي که منجر به ميدان يافتن نگاههاي غير همگرا در جناحين شد.

10 ماه مانده به انتخابات مجلس شوراي اسلامي هر روز سخناني درباره حضور ناطق نوري در فضاي سياسي کشور و فعاليت او به گوش مي رسد. تقاضايي که از نه توسط يک جناح که هر دو جناح شناخته شده کشور آن را مطرح مي کنند. اما چه کساني هيچ علاقه اي ندارند که ناطق نوري به فضاي سياسي کشور برگشته و نقش همگرايي خود را اجرا کند؟
همان طور که در سطور پيش آمد همگرايان «دشمنان علني»، «دشمنان دوست نما» و «دشمنان متظاهر» دارند. مخالفان چهره اي همگرا همچون ناطق نوري را بايد در ميان جريان پايداري، ايثارگران و حاميان احمدي نژاد و اصلاح طلبان جست و جو کرد.