کد خبر: ۸۴۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۹

جلسه سنا درباره نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای

 سناتورهای آمریکایی برای بررسی طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای جلسه برگزار کردند و در این باره به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

به گزارش فارس، طرح نظارت بر توافق هسته‌ای ایران درحالی در صحن سنا مورد بررسی قرار گرفت که قرار است رای‌گیری مربوط به آن هفته آینده انجام شود.

کمیته روابط خارجی سنا 26 فروردین به اتفاق آرا به طرحی رأی داد که در صورت تبدیل شدن به قانون، برداشته شدن تحریم‌ها را دستکم 30 روز به تعویق انداخته و به کنگره اجازه بررسی و رأی دادن به توافق را می‌دهد طرحی که پس از اعمال تعدیلهایی مورد موافقت کاخ سفید هم قرار گرفته است.

سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه در حال بررسی بیش از 50 اصلاحیه و متمم به لایحه «کورکر-منندز» درباره نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای هستند.

طبق این لایحه رئیس‌جمهور آمریکا باید متن توافق احتمالی را به کنگره بیاورد و همچنین او نمی‌تواند تا 60 روز تحریم‌ها علیه تهران را بردارد.

با مخالفت‌های کاخ سفید با محتوای این لایحه، برخی دموکراتها از قبیل «بن کاردین» عضو ارشد در کمیته روابط خارجی که پس از کناره‌گیری منندز پست وی را در کمیته روابط خارجی گرفته، خواستار تغییراتی در لایحه مذکور شدند.

از سوی دیگر برخی سناتورهای جمهوریخواه از قبیل «مارکو روبیو» از نامزدهای انتخابات 2016 آمریکا هم خواستار درج شرط «به رسمیت شناختن» رژیم صهیونیستی  در لایحه نظارت کنگره بر مذاکرات هسته‌ای شده است.