کد خبر: ۸۴۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۹

چرا پوست در مقابل پارگي مقاوم است؟

  تيمي از محققان دانشگاه کاليفرنيا در سان‌ديگو و آزمايشگاه ملي لاورنس برکلي، دليل مقاومت پوست در مقابل پاره‌شدن را توضيح داده‌اند.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)،دانشمندان با استفاده از پرتوهاي قدرتمند اشعه ايکس و ميکروسکوپ الکتروني، نخستين مشاهدات مستقيم از مکانيسم‌هاي در مقياس ميکرو را مشاهده کرده‌اند که به پوست امکان مقاومت در مقابل پارگي را مي‌دهند.

آن‌ها چهار سازوکار ويژه در کلاژن (مهم‌ترين پروتئين موجود در بافت پوست) را شناسايي کرده‌اند که با يکديگر، براي کاهش اثرات فشار روي پوست عمل مي‌کنند؛ اين چهار سازوکار عبارت‌اند از چرخيدن، صاف‌شدن، کش‌آمدن و سرخوردن.

فيبرها و تارچه‌هاي کلاژن مي‌چرخند، راست مي‌شوند، کش مي‌آيند و سر مي‌خورند تا فشارها را در نوک هر پارگي در پوست کاهش دهند. حرکت اين کلاژن به طور کارآمدي تراکمات فشار مرتبط با هر حفره يا پارگي را کاهش مي‌دهد.

محققان اميدوارند اين مکانيسم‌ها را براي ارائه استحکام افزايش‌يافته و مقاومت بهتر در مقابل پارگي، در مواد مصنوعي جايگزين کنند.

مکانيسمي که دانشمندان در پوست شناسايي کرده‌اند، را مي‌توان به ارتقاي پوست مصنوعي يا توليد پليمرهاي نازک فيلم براي استفاده در ابزار الکترونيکي اعمال کرد.

جزئيات اين مطالعه در مجله Nature Communications ارائه شده است.
*ايسنا