کد خبر: ۸۴۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۵۵

گپي با زنان موتورسوار ايراني: نورا نراقي و شهرزاد نظيفي

جام جم/ پيست موتورسواري را صداي اگزوز موتور و گرد و غبار هوا پر کرده است؛ زنان رشته موتور کراس، سوار بر موتور با لباس‌هاي مخصوص و پوتين‌هاي خود آماده تمرين مي‌شوند. نورا نراقي و شهرزاد نظيفي مادر و دختري هستند که با يکديگر در پيست تمرين مي‌کنند. آنها از جمله قهرمانان موتور کراس بانوان به شمار مي‌روند.

باد شديدي در پيست مي‌وزد و زمين پيست به خاطر باران ديشب خيس و پر از گل شده است. حتي تصورش هم هيجان انگيز است که يک زن آنقدر مهارت‌هاي بدني‌اش بالا باشد، جسارت و شجاعت داشته باشد که بتواند در پيست، موتورسواري کند. با اينکه اين رشته هزينه زيادي دارد اما مي‌توان زناني را در پيست ديد که به قول ديگران پولشان اضافه نباشد و به خاطر علاقه به اين رشته در پيست حاضر شده‌اند. اين زنان با اينکه داراي کارت رسمي ‌از فدراسيون هستند اما اجازه حضور در مسابقه‌هاي داخلي و حضور در پيست آزادي را ندارند؛ با اين حال اميد همه آن‌ها اين است که روزي رشته موتور کراس در ايران براي زنان به رسميت شناخته شود.

نورا نراقي و شهرزاد نظيفي مادر و دختري هستند که با هم در پيست تمرين مي‌کنند. پدر نورا، مهرشاد نراقي يکي از قهرمانان موتورسواري ايران است. انگار علاقه به موتور سواري مهرشاد نراقي به خانواده‌اش نيز سرايت کرده است؛ چراکه تمام اعضاي اين خانواده به نوعي از قهرمانان بنام اين رشته هستند. نورا اولين قهرمان موتورکراس بانوان ايران است که توانسته مدرک مربيگري خود را از کشور امريکا بگيرد و تبديل به اولين مربي موتورکراس بانوان در ايران شود.
مادر اين خانواده موتورسوار، شهرزاد نظيفي، مي‌گويد: عشقي که به شوهرم داشتم باعث علاقه‌ام به اين رشته شد. اوايل برايم سخت بود سوار موتور شوم، اما کم کم ديگر خودم نيز مشتاق و پيگير يادگيري موتور سواري شدم. در ابتدا به صورت تفريحي اين رشته را دنبال مي‌کردم چون ۲ بچه داشتم. بزرگ کردن و تربيت فرزندانم در اولويت زندگي‌ام قرار داشت. زماني که دختر و پسرم ۴سال داشتند روزهاي جمعه به همراه پدرشان به پيست براي تمرين مي‌رفتيم.

آموزش فرزندانم از ۴ سالگي
شوهرم آموزش بچه‌ها را از سن ۴ سالگيشان شروع کرد. فرزندانم خودشان کم کم به اين رشته علاقه‌مند شدند. زماني که مادرم فهميد من نيز موتور سواري مي‌کنم بسيار نگران بود. مدام به من تذکر مي‌داد که اين رشته خطرناک است و ممکن است دچار آسيب شوي اما کم کم با مشاهده اينکه تمام خانواده ما اصول ايمني را رعايت مي‌کنند از شدت نگراني‌هايش کم شد.
هميشه فرزندانم را تشويق به ادامه اين رشته کرده‌ام چون در هر رشته ديگري نيز امکان آسيب در صورت رعايت نکردن نکات ايمني وجود دارد اما زمان‌هايي که مشاهده مي‌کردم فعاليت در اين رشته موجب آسيب به درس فرزندانم شده به آن‌ها تذکر مي‌دادم و اجازه نمي‌دادم براي تمرين به پيست بروند.

ورود پسر به تيم ملي
بعد از بزرگ شدن فرزندانم به خاطر اينکه پسرم حرفه‌اي‌تر از ما اين ورزش را دنبال مي‌کرد و عضو تيم ملي موتورسواري شده بود از هم جدا شديم چون که من و نورا اجازه نداشتيم با پسرم در پيست آزادي تمرين کنيم. خوشبختانه فرزندانم تاکنون دچار مشکل خاصي در اين رشته نشده‌اند. اما من فقط يک بار به حرف مربي‌ام گوش نکردم و همين باعث شد که دستم بشکند اما خدا رو شکر مشکل جدي برايم
پيش نيامد.

تمرين در کنار مادر
نورا، دختر شهرزاد، که تمرين‌هاي زيادي را در کنار قهرمان‌هاي موتور سواري امريکا و فرانسه داشته و تجربه تمرين در پيست‌هاي جهاني را نيز دارد مي‌گويد: اولين تمرين موتور سواري‌ام در ۴سالگي بود. پدرم اولين مربي من براي آموزش اين رشته بود. از آن زمان علاقه‌ام به اين رشته شروع شد.
خانواده‌ام هميشه در اين رشته مشوق من بوده‌اند به طوري که هر هفته به همراه مادرم براي تمرين به پيست مي‌رويم و هميشه مادرم نکته‌هاي لازم را در تمرين به من يادآوري مي‌کند و حضورش همراه با من مايه دلگرمي ‌است. شايد افراد کمي‌تجربه تمرين در کنار مادرشان را داشته باشند و من جزو افراد خوش شانس هستم.
در کنار اين رشته ورزش‌هايي مانند اسکيت، پينگ پنگ، واليبال و شنا را هم به صورت تفريحي دنبال مي‌کنم. اما رشته موتور کراس رشته تخصصي من است. گويا نورا عقيده دارد که هر فردي بايد يک ورزش تخصصي داشته باشد. آن را به صورت جدي دنبال کند تا در آن بهترين شود.
او مي‌گويد: در هفته ۲ تا ۳ بار براي تمرين به پيست مي‌روم اما در خارج از کشور امکاناتي براي ورزشکار‌هاي موفق از جمله پيست‌هايي که داخل خانه‌ها وجود دارد تا ورزشکاران پيوسته در آنجا تمرين کنند که متاسفانه اين امکان هنوز در ايران به وجود نيامده است. انجام ورزش‌هاي دوچرخه سواري و بدنسازي به فعاليت در اين رشته بسيار کمک مي‌کند.

هزينه‌هاي رشته موتور کراس
هزينه‌هاي اين رشته زياد است اما نسبت به ورزش‌هاي گران‌قيمت ديگر آنچنان هم پرهزينه نيست. افراد مي‌توانند با مبلغ ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان دوره‌هاي آموزشي را بدون نياز به موتور و لباس‌هاي مخصوص بگذرانند و بعد از آن از موتور‌هاي با قيمت پايين‌تر استفاده يا موتور اجاره کنند اما بعد در رده‌هاي بالا‌تر هزينه‌ها بشدت افزايش پيدا مي‌کند به طوري که هزينه يک موتور به ۴۰ ميليون تومان نيز مي‌رسد البته اميدوار هستيم با برگزاري مسابقه‌ها براي بانوان، اسپانسر‌ها اين هزينه‌ها را براي قهرمان‌ها کاهش دهند. تاکنون هزينه‌هايي که براي اين رشته پرداخت کرده‌ام به صورت کامل شخصي بوده و خانواده‌ام هميشه به من در تأمين اين هزينه‌ها کمک کرده‌اند.

حضور در کنار بهترين دختر موتور سوار جهان
در سال ۱۳۸۸ توانستم برنده اولين مسابقه موتورکراس بانوان ايران شوم، همچنين توانستم در کنار «اشلي فالک» که به عنوان بهترين دختر موتور سوار جهان شناخته شده است مسابقه دهم. حضور او کنار من موجب تقويت اعتماد به نفسم شد. اشلي ناشنواست و با وجود اين توانسته به اين موفقيت برسد. به نظرم او مي‌تواند الگوي خوبي براي زنان موتور سوار ايراني شود.
دچار آسيب جدي تا به حال نشده‌ام
من چندين بار زمين خورده‌ام اما هيچ وقت مشکل جدي برايم پيش نيامده است. امکان آسيب در صورتي که به حرف‌هاي مربي گوش دهيد وجود ندارد. متاسفانه خانواده‌ها اطلاعات درستي از موتورسواري ندارند و به دليل خطاي برخي موتورسواران در خيابان‌ها، ذهنيت بدي درباره اين رشته دارند. معتقدم موتورسواري يکي از جذاب‌ترين و ظريف‌ترين رشته‌هاي ورزشي دنياست.
روزي که ما شروع کرديم پنج، شش نفر بوديم. اما در حال حاضر نزديک به ۲۰ نفر در ايران فعاليت مي‌کنند. اميدوارم که هر روز تعداد آن‌ها بيشتر شود. اگر مسابقات برگزار شود، انگيزه زنان هم بيشتر مي‌شود.

به آينده موتور سواري بانوان اميدوارم
همان‌طور که گفتم مسئولان فدراسيون قول داده‌اند که مسابقات براي زنان هم بزودي برگزار شود و به ‌صورت جدي تمرين داشته باشيم. اميدواريم بزودي بتوانيم در مسابقات داخلي شرکت کنيم. اگر مسابقات برگزار شود، هر روز تعداد علاقمندان به اين رشته در ايران هم زياد‌تر مي‌شود.

حرکات نمايشي جزو موتورکراس نيست
حرکات نمايشي جزو حرکات موتور کراس نيست. موتورسواري رشته‌هاي مختلفي دارد و حرکات نمايشي شاخه ديگري از موتورسواري است. خود من احساس خوبي نسبت به کساني که در خيابان‌ها حرکات نمايشي انجام مي‌دهند ندارم. فکر مي‌کنم کار درستي انجام نمي‌دهند.