کد خبر: ۸۴۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۳۱

تهديد جدي سرمربي خارجي بوکس در بدو ورود به ايران

خبرآنلاين/ سرمربي اوکرايني تيم ملي بوکس مي گويد از هيچ کس هيچ توصيه اي را نمي پذيرد.
حضور مقتدرانه تيم ‌ملي بوکس در 3 رويداد مهم پيکارهاي قهرماني آسياي تايلند، رقابت‌هاي جهاني قطر و المپيک ريو، ضرورت بهره‌مندي از وجود يک مربي خارجي کاربلد را الزامي کرده بود. به همين دليل پس از مکاتبه با فدراسيون‌هاي کوبا و اوکراين براي جذب مربي، قرعه به نام ولاديمير وينکوف مربي سابق تيم‌ ملي بوکس اوکراين افتاد.
اين مربي 3 ستاره که تجربه مربيگري در دو دوره المپيک پکن و لندن را در کارنامه دارد، اواخر هفته گذشته و همزمان با رقابت‌هاي انتخابي تيم ‌ملي به تهران آمد و بلافاصله راهي سالن مسابقات شد تا بوکسورها را آناليز کند. سرمربي اوکرايني پس از بازديد از وضعيت بوکس ايران، با حضور در فدراسيون و ارائه برنامه‌هايش رسماً کارش را شروع کرد. ولاديمير وينکوف پس از اين نشست همراه هادي مرتضايي مترجمش در گفت‌وگوي شرکت کرد.
انتخابي‌ها چطور بود؟
از نزديک مسابقات انتخابي را ديدم. براي خودم شيوه و نحوه مبارزه تک‌تک بوکسورها را ترسيم کردم و حالا از لحاظ فني اطلاعات خوبي از بوکسورها دارم. آنها جسارت و جنگندگي خوبي دارند و در آينده حرف‌هاي زيادي براي گفتن خواهند داشت. البته تعدادي از آنها هم ضعف‌هاي جزئي دارند که با تمرين کردن برطرف مي‌شود.
مشکل بوکسورهاي ايران چه چيزي است؟
در اين باره فعلاً زود است که بخواهم نظر بدهم. با شروع تمرينات تکنيکي و تاکتيکي عملکرد اردونشينان را زير نظر مي‌گيرم تا علاوه بر شناسايي نقاط ضعف، مشکلات بوکسورها را گوشزد کرده و به رفع آن بپردازم.
اردوها از چه زماني شروع مي‌شود؟
از 18 ارديبهشت شروع مي‌شود و تا 4 خرداد ادامه دارد. اردوي اول اختصاص به تمرينات بدنسازي دارد که تلاش مي‌کنيم اين اردو در يکي از شهرستان‌هاي مرتفع کشور برگزار شود تا بوکسورها از لحاظ بدني در شرايط ايده‌آل قرار بگيرند.
چرا در ارتفاعات؟
چون به دليل کمبود اکسيژن در مناطق مرتفع فشار روي بدن ورزشکاران زياد مي‌شود. اين نوع تمرين مدت‌هاست که در کشورهاي صاحب سبک بوکس انجام مي‌شود و اميدوارم اين کار در ايران هم جواب دهد.
نامداران بوکس در انتخابي غايب بودند. آيا آنها هم به اردو دعوت مي‌شوند؟
اردوي اول را با 30 بوکسور استارت مي‌زنيم. در اين اردو علاوه بر نفرات ‌برتر انتخابي تيم‌ ملي، اردونشينان تيم‌هاي نوجوانان و جوانان هم که از آمادگي خوبي برخوردار هستند، به اردو دعوت شدند تا در کنار با تجربه‌ها تمرين و تجربه‌اندوزي کنند. فقط مي‌ماند نامداران بوکس که ظاهراً به دليل مصدوميت در انتخابي شرکت نکردند. در جلسه با مسئولان فدراسيون درباره آنها تصميم‌گيري مي‌کنيم. تلاش ما اين است که شانس عضويت در تيم ‌ملي براي تمام بوکسورها مساوي باشد اما اگر بوکسوري بخواهد از تمرينات و انتخابي‌ها طفره برود، قطعاً با آنها برخورد مي‌کنم.
تا قهرماني آسيا چند مرحله اردو پيش‌بيني کرده ايد؟
براي شرکت در رقابت‌هاي قهرماني آسياي تايلند دو مرحله اردوي تدارکاتي داخلي و يک اردوي برون‌مرزي تدارک ديده‌ايم که اردوي برون‌مرزي 8 خرداد در ليتواني انجام مي‌شود. 10 بوکسور به اين مسابقات اعزام مي‌شوند تا علاوه بر تجربه‌اندوزي بتوانم نقاط ضعف آنها را در مصاف با حريفان خارجي محک بزنم.
ليست نفرات اعزامي به قهرماني آسيا را چه زماني اعلام مي‌کنيد؟
نمي توانم بدون شناخت از بوکسورها ليست نهايي را اعلام کنم، به همين خاطر در نظر دارم تا با انجام کارهاي تاکتيکي و بررسي عملکرد اردونشينان بعد از اردوي ليتواني ليست نهايي تيم ‌ملي را براي قهرماني آسياي تايلند اعلام کنم.
از مربيان ايراني هم در کادر فني استفاده مي‌کنيد؟
به طور حتم از وجود مربيان ايراني در کادر فني استفاده مي‌کنم. ضمن اين بايد بگويم به زودي يک مربي بدنساز حرفه‌اي به جمع کادر فني اضافه مي‌شود. همچنين تصميم دارم علاوه بر تمرين اردونشينان، براي مربيان کلاس آموزشي برگزار کنم تا آنها با زيرکي‌هاي بوکس دنيا آشنا شوند.
شگرد خاص شما در تمرين با اردونشينان چيست ؟
شگرد خاصي ندارم جز اينکه تمرين اردونشينان را با دقت تعقيب کرده و نقاط ضعف را يادداشت مي‌کنم و پس از آن براي تصحيح وارد عمل مي‌شوم. در هر حال سال‌ها مربيگري در تيم‌هاي ملي بوکس تجربه‌هاي ارزشمندي را در اختيارم قرار داده است و با شناختي که نسبت به بوکسورها پيدا کرده‌ام، سعي مي‌کنم استانداردهاي بين‌المللي را در آماده کردن‌ ملي‌پوشان به کار گيرم.
توصيه‌پذير هستيد؟
به هيچ عنوان توصيه‌پذير نيستم، روابط دوستي را هيچ وقت وارد کار نمي‌کنم و برخلاف اينکه با بچه‌ها رفيق هستم، در تمرينات خيلي جدي و بسيار سختگير هستم. به نظم و انضباط خيلي اهميت مي‌دهم. زماني که هدايت تيم ‌ملي اوکراين را در اختيار داشتم، دو قهرمان المپيکي را به دليل بي‌انضباطي از اردو اخراج کردم. با اينکه همکارانم مخالف بودند اما من فقط به نتيجه کار فکر مي‌کردم، به همين دليل اجازه نمي‌دهم که بوکسوري بخواهد نظم اردو را برهم بزند.
چه نتايجي را در رينگ قهرماني آسيا پيش‌بيني مي‌کنيد؟
ما براي کسب مدال تلاش مي‌کنيم. اميدوارم با توجه به زمان کمي که تا شروع رقابت‌هاي قهرماني آسياي تايلند باقي ‌مانده است، بتوانيم بهترين تيم را اعزام کنيم و بهترين نتيجه را به‌ دست ‌آوريم.
***
ولاديمير وينکوف مربي 47 ساله اوکرايني جزو مربيان 3 ستاره آيبا محسوب مي‌شود.
او با خنده مي‌گويد‌: بعد از 40 سالگي، ديگر جشن تولد نگرفته است.
داراي همسر و دو فرزند دختر 6 و 9 ساله است.
بوکس ورزش حرفه‌اي او محسوب مي‌شود.
در «سومي» اوکراين زندگي مي‌کند؛ شهري که شهروندان آن خيلي جوان هستند و علاقه‌مند به ورزش.
وينکوف قصد دارد موقتاً خانواده‌‌اش را به ايران بياورد تا تمام‌وقت در اختيار تيم‌ ملي بوکس باشد.
او علاوه بر تيم ‌ملي اوکراين، در آذربايجان، قزاقستان و روسيه نيز مربيگري کرده است.