کد خبر: ۸۴۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۸۹

خسارت سفر روني کلمن به تهران چقدر بود؟

  در هفته هاي گذشته ، بحث حضور روني کلمن در ايران و لغو تمامي برنامه هاي او خبر اول پرورش اندام ايران بود . اکثر رسانه هاي داخلي و خارجي به موضوع برگزار نشدن اين سمنيار پرداختند و در اين بين شايعاتي نيز بوجود آمد.

از پرسه زدن هاي بيگ رمي گرفته تا عدم پرداخت پول هتل روني کلمن . با علي نجفي ، مدير برگزاري اين سمينار همراه شديم ، تا اصل ماجرا را از خود او بشنويم ، نجفي از برخي رسانه ها گله دارد ، از عده اي که عرصه حضور روني کلمن را با ميدان جنگ اشتباه گرفتند و فرصت را براي تسويه حساب‌هاي شخصي غنيمت شمردند نيز گله مند است . عده اي هم که آب را گل آلود مي‌بينند ، مشغول ماهي گرفتند هستند تا شايد براي خود نامي دست و پا کنند .

شايد بهتر بود ما مشکلات‌مان را ميان خود حل مي‌کرديم و اين همه جو منفي براي کلمن و برنامه هاي او نمي‌ساختيم، تا با برگزاري يک سمينار خوب و موفق، از پرورش اندام ايران خبر هاي خوبي در دنيا مخابره مي‌شد. در ذيل از علي نجفي خواستيم برخي حوادث پيش آمده را توضيح دهد. مصاحبه او با بانک ورزش را بخوانيد.

آقاي نجفي ، دقيقا چرا سمينار کنسل شد؟ اصل ماجرا چيست ؟
در ابتدا بايد از همه عزيزان معذرت خواهي کنم و براي مسائل پيش آمده صميمانه پوزش بطلبم. بخاطر دروغ پردازي و شايعه پراکني هايي که انجام شد و حساسيت هاي بي موردي را ايجاد کرد و باعث شد روند کار با مشکل روبرو شود و با توجه به اين که طبق برنامه ريزي اين کارها در دقيقه 90 انجام دادند فرصتي براي خنثي کردن شايعات وجود نداشت.

با حضور روني کلمن در ايران بسياري از مربيان و ورزشکاران ما مي توانستند از علم وي به نحو احسن استفاده کنند و مهمتر از آن با توجه به اينکه رسانه هاي غربي تنها به دنبال مخابره کردن اخبار منفي هستند روني کلمن مي توانست سفير فرهنگي ايران در آمريکا باشد و خاطره اي خوش را براي هموطنانش در امريکا به ارمغان بياورد.

اما مشکلات از جايي آغاز شد که دروغ پردازي ها و تشويش اذهان عمومي شروع شد ! دروغ هايي که 10 برابر با حقيقت فاصله داشت و اين موضوع همگان را حساس کرد و بسياري از رسانه ها نيز به اين دروغ ها دامن زدند و تا جايي پيش رفتند که حتي صدا و سيما نيز اين اخبار را پوشش داد و همه و همه دست به دست يکديگر دادند تا اين برنامه با مشکل مواجه شود .

سوالي که ذهن خيلي ها را به خود مشغول کرده اين است که چرا روني کلمن در بدو ورود به بهشت زهرا رفت؟
شهداي کشورمان، برترين قهرمانان هستند و ما به ديدار قهرمانان واقعي سرزمينان رفتيم، نه يک قبرستان معمولي. اين اقدام از پيش برنامه ريزي شده بود .

مي‌گويند بيگ رمي با تاکسي به هتل رفته ، داستان چيست؟
خير اين دروغ محض است و کسي که با اطمينان اين دروغ را گفته و به خود رامي هم آموزش داده چطور مرا تخريب کند بايد در مراجع قضايي پاسخ گو باشد. با توجه به اينکه محل هتل تغيير کرده بود اگر به گفته اين افراد با تاکسي آمده و نتوانسته با من تماس برقرار سازد چگونه هتل جديد را پيدا کرده؟ ايشان با خودروي تشريفاتي که بنده برايشان فرستادم آمدند. نمي دانم هدف از گفتن اين دروغ ها و اين اعمال ناشايست چيست اما اين را مي‌دانم که راه مناسبي براي کسب اعتبار نيست!

اينکه پول هتل روني کلمن و بيگ رامي را حساب نکرده ايد و کلمن پاسپورت خود را گرو گذاشته شده چيست؟
اگر پول هتل را حساب نکنيد براي شما اجازه خروج صادر نمي شود. ضمنا طبق قانون تمام هتل ها، پاسپورت و يا هرگونه کارت شناسايي ميهمان را تا پايان مدت اقامت نگه مي‌دارند. مديران هتل از دوستان بنده هستند و هزينه از قبل پرداخت شده بود.

چرا اين شايعات بوجود آمد؟ عکس العمل شما به راويان ايگونه دروغها چگونه است ؟
بخاطر تسويه حساب هاي شخصي و قديمي برخي که مخاطب آن من و سمينارم نبوديم اما اين افراد فرصت را مناسب ديدند و عقده گذشته را سر من و مردم خالي کردند. گفتند 150 هزار دلار دستمزد روني کلمن است. من کي و کجا اعلام کردم فقط دستمزد وي 150 هزار دلار بوده؟ سوالي که از من شد اين بود که تمام برنامه برايتان چقدر هزينه برداشت و بنده گفتم 100 هزار و حداکثر 150 هزار دلار. آن هم چون به دلار پرسيدند من هم به دلار جواب دادم. تمام برنامه مي شود پرواز هاي فرست کلاس، دستمزد ها، تشريفات، اقامت، سالن ها، تبليغات، مديا، خدمات و ده‌ها مورد ديگر. راجع به بليط هاي سمينار هم بسيار شايعه بوجود آمد. برخي مي‌گفتند هزينه عکس گرفتن با روني کلمن 500 هزار تومان است. در صورتي که بين 25 تا 50 هزار تومن بود. يعني ارزان تر از نمونه هاي خارجي. گفتند براي 2 ساعت کلاس 2 ميليون تومان. در صورتي که براي 2 سمينار مجزا جمعا 7 ساعت بعلاوه عکس با روني کلمن، بيگ رامي، 2 وعده پذيرايي و تيشرت با امضاي روني کلمن 1.800.000 تومان بود.
من در وهله اول قصد دارم به مرور زمان شفاف سازي کامل را براي هم ميهنانم انجام دهم و سپس پيگيري از طريق مراجع قضايي را پيش بگيرم.

عده اي تا توانستند براي خود از اين آب گل آلود ماهي گرفتند. فکر مي‌کرديد اين قبيل اتفاقات رخ دهد ؟
بله حتي اگر اين برنامه برگزار هم مي‌شد باز هم افراد کوچک و بزرگ از اين کارها انجام مي دادند چرا که راه ديگري براي کسب شهرت و اعتبار پيش رويشان نيست. بهتر است با اين دسته شکست خورده کاري نداشته باشيم و بگذاريم راحت باشند.

فکر نمي‌کنيد جو سازيهايي که عليه روني قبل از ورودش به ايران با مصاحبه برخي پيشکسوتان ايجاد شد، باعث لغو برنامه ها شد؟
مصاحبه نبود، تخريب هاي مغرضانه بود و تسويه حساب هاي شخصي که منجر به بازي کردن با آبروي کشور شد. بايد بگويم که من هيچ نگراني از اين موضوع ها نداشتم چون تمام تاييديه ها را از ارگان هاي ذيربط داشتم اما اين اتفاقات خيلي نزديک به زمان سمينار بود و فرصتي براي جمع کردن اين قبيل شايعه پراکني ها وجود نداشت .

برخي بر اين باور بودند که روني کلمن يک نژآد پرست است و از برخي تروريستها حمايت مي‌کند ، داستان چيست؟
سياه پوست نژاد پرست نمي شود. اينها خودشان قشر ستم ديده هستند نه نژاد پرست. درباره آن موضوع هم با وي صحبت کردم و ضمن تعجب گفت سوريه اصلا کجاي نقشه است؟ قرار نيست هر هواداري پرچم و يا هديه اي براي ما مي آورد ما معناي نماد آن را بدانيم.

در يکي از مصاحبه ها اعلام شد او حتي نمي‌تواند يک برنامه غذايي بنويسيد. واقعا اين چنين بود ؟
يعني کسي که قهرمان 8 دوره مستر المپيا شده علم دادن يک برنامه ساده را ندارد؟ واقعا حرفي در اين باره ندارم. اين خنده دار ترين حرف ممکن بود. روني کلمن يک نابغه جهانيست. چطور ممکن است کسي که هشت بار قهرمان بزرگترين رخداد ورزشي پروش اندام شده، نتواند يک برنامه غذايي بنويسد؟ چطور کسي که قهرمان توابع تهران مي‌شود مي‌تواند بنويسد اما روني کلمن از عهده اين کار بر نمي آيد؟ کساني همچون شان رودن و ويکتور مارتينز زماني زير نظر روني کلمن فعاليت داشتند و البته دارند.

مي‌گفتند روني کلمن ماشين عضله سازي با داروست و ورود کلمن براي جوانان ما خطرناک است چون ممکن است تبليغات استروئيدها را انجام دهد. نظرتان درباره اين ادعا چيست ؟
گفتند خداي داروست، دوپينگي است. کسي که با 51 سال سن تنها دوبار عمل جراحي انجام داده آن هم يکبارش بخاطر تصادف و ديگري بخاطر مشکل زانو بوده دوپينگي است؟ علم ندارد ؟ کساني که هر ماه عمل جراحي کليه و کبد و دهها مورد ديگر انجام ميدهد بيشتر دوپينگي است يا کسي که با 8 دوره قهرماني حتي يک عمل جراحي مرتبط با عوارض داورها نداشته؟ حتي يکي از مباحث سمينار مسائل آنتي دوپينگ بود که روني کلمن شخصا در شبکه خبر نيز در اين باره توضيحاتي ارائه نمود.

برخي گفتند بهتر بود از بزرگان اين ورزش براي همراهي اين همايش دعوت ميکرديد. چرا اين اتفاق نيفتاد؟
ما دعوتنامه براي همه صادر کرده بوديم حتي مخالفان و منتقدان و بسياري از ايشان را براي همايش دعوت کرده بوديم. براي همراهي و همکاري نيز از کساني که دعوت ميشد درخواست مبالغ هنگفت ارائه مي‌دادند که دور از انصاف بود. بزودي اين موارد بطور واضح شفاف سازي مي شود.

برخي افراد مي گويند اينکارها بايد به قهرمانان سپرده شود. نظرتان در اين باره چيست ؟
چه ربطي دارد؟ قهرمان کارش مشخص است، مربي هم همينطور و مدير نيز به همين شکل. برگزار کننده مستر المپيا هم قهرمان نيست. برخي افراد فقط مي خواهند در تمام امور دخات کنند و بدون داشتن تخصص در بسياري از زمينه ها مي خواهند در آن کار ورود کنند که غالبا اينگونه مسائل وجهه جالبي ندارد. هرکس بايد در زمينه تخصصي خود فعاليت کند .

چقدر ضرر کرديد؟
135 ميليون خسارت غير مستقيم و 75 ميلين تومان خسارت خالص

داستان بليت هاي مجاني براي باشگاهايي که تبليغات شما را نصب کرده بودند چيست؟ برخي مد عي هستند که به آنها بليت داده نشده بود.
ما حتي براي قهرمانان خودمان هم تيکت صادر نکرديم بلکه نام آنان را در سيستم ورود خروج ثبت کرديم که براحتي بتوانند تردد کنند. اين درست است که ما در باشگاه تبليغات داده بوديم اما نه در ازاي تيکت مجاني. بلکه براي خريد بليط به صورت نيم بها.

روني وقتي فهميد که برنامه هايش کنسل شد، چه گفت؟ آيا او با خاطره خوش از ايران رفت ؟
کمي تعجب کرد و با توجه به برنامه هاي موفق گذشته پرسيد چطور در کشور خودت نتوانستي برنامه را برپا کني و من هم ماجرا را برايش تعريف کردم و واقعا از عمل اين افراد متعجب شده بود. براي هيچ کس خاطره خوش وجود نداشت. فقط تجربه بود تا در دفعات بعد کسي نتواند از آب گل آلود ماهي بگيرد و در کاري که به ايشان مربوط نيست دخالت کند.

سخن آخر
برخي رسانه ها به جاي حمايت از اين کار بزرگ، دست به تخريب و جو سازي منفي عليه اين سمينار زدند. متاسفانه آبروي همه را بخاطر کارهاي بيهوده و تسويه حساب هاي شخصي بردند، چه ورزشکار چه غير ورزشکار. جواب قانون و من و مردم به کنار، جواب خدا را چگونه مي‌دهيد؟ درباره پس دادن مبالغ شرکت کنندگان هم بايستي بگويم خيالشان راحت، تمام مبالغ به ترتيب بازگردانده مي شود. در پايان باز هم از مردم شريف و فهيم کشورم معذرت مي‌خواهم. ما تا آخرين لحظه با تمام توان ايستادگي کرديم اما در نهايت با مسائل پيش آمده شرمنده آنها شديم. سپاسگزارم از مردم خوبم که همچنان از بنده حمايت مي کنند و به ياري خدا و اين حمايت ها دست در دست يکديگر داده و برنامه هاي بزرگتري را در ميهن عزيزمان عملي مي کنيم.

*بانک ورزش